Veiligheid maakt het verschil: zomerbanden en winterbanden
Wanneer je bent gaan skiën of naar Scandinavië bent gereden in de winter, weet je wellicht alles over verplichte bandenwissel af. Velen onder ons hebben zelfs nog nooit nagedacht over een seizoenswissel. Zoveel sneeuw hebben we bij ons in de Lage Landen nou ook weer niet. In dit artikel gaan we in op het verschil tussen zomerbanden en winterbanden, nemen we de veiligheidsaspecten onder de loep en gaan we in op de vraag welke optie de goedkoopste banden voor de auto biedt.
Verschillen in profielen en rubber
Bepaalde verschillen springen in het oog. Zo heeft het profiel van de winterband V-vormige groeven en lamellen met het oog op een betere grip op sneeuw, terwijl het profiel van de zomerband verticale groeven vertoont. Zij nemen het water van een nat wegdek op, dat vervolgens door zijwaartse groeven wordt afgevoerd. Banden voor de winter hebben een robuust uiterlijk, terwijl die voor de zomer er gestroomlijnder uitzien.
Verdere verschillen zitten hem in hun samenstelling. Zomerbanden zijn van een harder rubber gemaakt, terwijl de samenstelling van het rubber van winterbanden zachter is, voor een optimale tractie en wegligging. Dit heeft ook invloed op het verbruik van brandstof.

Veiligheid
Aangezien in onze regio de klimatologische omstandigheden minder extreem zijn en er bovendien geen verplichting tot seizoenswissel van autobanden is (in tegenstelling tot andere landen), ligt het voor de hand om het hele jaar door met een en dezelfde set banden te rijden. Toch verdient het de aanbeveling, de volgende veiligheidsaspecten te overwegen:
- Zomerbanden zijn geoptimaliseerd voor temperaturen boven de 7°C dankzij hun hardere rubbercompound, wat zorgt voor goede grip en korte remwegen bij warm weer.
- Bij gebruik onder 7°C verliezen zomerbanden snel hun rij-eigenschappen, omdat het rubber hard wordt – wat leidt tot een aanzienlijk verhoogd risico op slippen.
- Winterbanden zijn gemaakt van een zachtere rubbersamenstelling die flexibel blijft bij koude temperaturen, waardoor ze beter presteren bij sneeuw, ijs en natte wegen.
- Bij warm weer slijten winterbanden sneller en hebben ze een lange(re) remafstand, wat ze minder geschikt maakt voor zomerse omstandigheden.
- Uit tests blijkt dat de remweg bij 50 km/u op een besneeuwde weg met zomerbanden twee keer zo lang is als met winterbanden – een verschil dat ernstige gevolgen kan hebben voor de verkeersveiligheid.
- In de winter is het essentieel om de juiste banden te gebruiken: zomerbanden zijn dan ronduit onveilig, zeker bij gladheid.
Het juiste bandentype gebruiken – afgestemd op het seizoen – is cruciaal voor optimale grip, kortere remwegen en algemene verkeersveiligheid. Overigens raden bandenexperts aan om extra 0,2 bar aan hun bandenspanning toe te voegen, een compensatie die de winterband optimaal aanpast aan winterse omstandigheden.

Banden voor ieder seizoen?
Veel sneeuw krijgen we hier niet, maar gladheid wel. Winterbanden zijn de beste keuze voor wanneer de temperaturen onder de 7°C vallen. Ons gematigde klimaat noopt veel weggebruikers tot aanschaf van all seasonbanden. Deze combineren inderdaad eigenschappen van winter- en zomerexemplaren, maar zijn eerder een optie, dan een optimale oplossing. Zij bieden niet de ideale tractie bij temperaturen lager dan -5°C en bij extreme hitte - hetgeen tegenwoordig vaker en langer in onze breedtegraad voorkomt - zijn ze niet effectief. Ook hebben banden, die het hele jaar om de velg blijven zitten, meer last van slijtage, met de nodige kosten tot gevolg. Gebruik maken van een aanbieding voor nieuwe zomerbanden verdient bij nader beschouwing dan zeker overweging.
De volgende infographic zet de eigenschappen van de verschillende bandentypen naast elkaar:

Gemaakte kosten voor winterbanden voor de auto of voor seizoenswissel in het algemeen vertegenwoordigen een investering in veiligheid en duurzaamheid. Bovendien voorzien veel dienstverleners in een servicepakket bij met gratis opslag en balanceren van de wielen.
Veelgestelde vragen (FAQ)
1. Wat is het verschil tussen zomerbanden en winterbanden?
Zomerbanden zijn ontworpen voor temperaturen boven de 7°C. Ze hebben een hardere rubbersamenstelling en een profiel met verticale en zijwaartse groeven voor optimale grip en waterafvoer op nat wegdek. Winterbanden daarentegen zijn gemaakt van zachter rubber en hebben een V-vormig profiel met lamellen voor betere tractie op sneeuw en ijs.
2. Wanneer moet ik wisselen naar winterbanden?
Het wordt aangeraden om over te schakelen naar winterbanden zodra de temperatuur structureel onder de 7°C daalt. Dit verhoogt de veiligheid aanzienlijk, vooral bij gladheid en sneeuwval, en verkort de remweg onder winterse omstandigheden.
3. Zijn all-seasonbanden een goed alternatief voor zomer- en winterbanden?
All-seasonbanden combineren eigenschappen van beide bandensoorten en zijn een redelijke keuze voor gematigde klimaten. Toch bieden ze niet dezelfde prestaties als winterbanden bij kou of als zomerbanden bij hitte. Bij extreme weersomstandigheden leveren ze minder grip, tractie en remkracht.
4. Waarom is het onveilig om met zomerbanden in de winter te rijden?
Bij lage temperaturen verharden zomerbanden, wat leidt tot verminderde grip en een aanzienlijk langere remweg. Op besneeuwde wegen kan de remweg zelfs twee keer zo lang zijn als met winterbanden, wat het risico op ongelukken vergroot.
5. Is het de moeite waard om te investeren in een seizoenswissel van autobanden?
Ja, zeker. Hoewel er kosten verbonden zijn aan het wisselen van banden, zijn deze te beschouwen als een investering in veiligheid, comfort en duurzaamheid. Bovendien bieden veel garages voordelige servicepakketten inclusief opslag en balanceren.
6. Wat is het effect van temperatuur op bandenslijtage en veiligheid?
Hoge temperaturen versnellen de slijtage van winterbanden, terwijl lage temperaturen zomerbanden harder maken en hun prestaties verslechteren. Het gebruik van het juiste bandentype per seizoen helpt dus niet alleen de veiligheid te verbeteren, maar verlengt ook de levensduur van de banden.
7. Welke band is het goedkoopst op de lange termijn?
Hoewel all-seasonbanden initieel voordelig lijken doordat je maar één set nodig hebt, slijten ze sneller bij intensief gebruik en zijn ze minder geschikt bij extreme temperaturen. Seizoensgebonden banden bieden betere prestaties en kunnen bij juist gebruik langer meegaan, waardoor ze op termijn vaak goedkoper zijn.
De beste producten op dit gebied: