Inhoudsopgave
Sterretje in de voorruit: kosten voor reparatie en vervanging van de autoruit
De voorruit van de auto beschermt niet alleen tegen weer en wind. Hij is ook elementair voor de veiligheid van de passagiers. Bij een snelheid van 80 km/u worden steentjes, die door draaiende wielen worden gelanceerd, tot ware projectielen. Komt er een onder een bepaalde hoek op de voorruit terecht, heb je al gauw een sterretje. Dergelijke schade kan tot een barst leiden, die zich als het even tegenzit, over je hele ruit uitbreidt. Lees meer over mogelijkheden tot reparatie en eventuele vervanging en de kosten voor een nieuwe voorruit voor de auto in dit artikel.
Doorrijden met een sterretje?
Een voorruit is niet zomaar een beglazing. Hij bestaat uit drie op elkaar geplakte lagen: twee deklagen van glas met daartussen een veiligheidsfolie. Laatstgenoemde voorkomt dat er bij een ongeval scherpe splinters ontstaan. Wanneer steenslag een sterretje veroorzaakt, mag je ermee blijven rijden op voorwaarde dat de beschadiging zich niet in het gezichtsveld van de bestuurder bevindt. Het gezichtsveld is een oppervlak ter grootte van ongeveer een A4-tje direct boven het stuur. Wanneer de ruit gebarsten is, mag je er niet meer mee verder rijden aangezien de schade het zicht te veel kan belemmeren. Vooral in het donker breekt het licht dat erop schijnt, hetgeen het zicht aanzienlijk verhindert.
Reparatie
Wanneer een sterretje niet dieper gaat dan de eerste glaslaag, is reparatie mogelijk. Wanneer het echter ook aan de binnenkant voelbaar is, moet de voorruit worden vervangen. Om in aanmerking te komen voor reparatie moet de schade aan volgende voorwaarden voldoen:
- de beschadiging is niet groter dan een 2 euro-stuk
- het sterretje zit op meer dan 100 mm van de rand van de ruit
- er vormen zich geen barstjes rondom het sterretje.
Bij de reparatie wordt een snel uithardend hars met behulp van een speciale vacuümklok in de barst geperst. Zodra de hars droog is, wordt de plek gepolijst. Helemaal onzichtbaar wordt de schade niet, maar in ieder geval is de oorspronkelijke stevigheid van de voorruit hersteld en kan er geen vocht tot de folielaag doordringen. Natuurlijk scheelt een reparatie in de kosten. De kosten voor het verhelpen van de gevolgen van steenslag in de voorruit van een Golf 4 liggen tussen € 80 en € 100. Afhankelijk van het type verzekering worden deze geheel of gedeeltelijk overgenomen.
Vervanging
Zijn beschadigingen wel voelbaar aan de binnenkant, is het groter dan een 2-euromunt, zit het op minder dan 100 mm afstand van het ruitframe of is er sprake van een barst, die zich uitbreidt moet de autoruit worden vervangen. Zonder verzekering lopen hiervoor de kosten hoog op. Op enkele honderden euro's mag je in ieder geval wel rekenen. Zo kost de vervanging van de voorruit van een Peugeot 307 al gauw tussen de € 250 en € 400, afhankelijk van de aan de ruit toegevoegde extra's, zoals coatings en sensoren. Verwerkte technologie (camera's, rijstrookassistent, etc) kan de kosten behoorlijk de hoogte in jagen, tot meer dan € 1000. Ook loopt het arbeidsloon op bij eventuele noodzakelijke demontage van achteruitkijkspiegels, spoilers, raamrubbers en ruitenwissers. Ook in de verwijdering van kleefresten van het ruitframe gaat veel werk zitten.
Goed verzekerd?
Ga er vooral niet van uit dat je automatisch verzekerd bent tegen autoruitschade met een gewone WA-verzekering. De voorwaarden verschillen aanzienlijk, afhankelijk van de verzekeraar. Bijna overal geldt dat ruitschade als gevolg van vandalisme en diefstal gedekt wordt door een WA+. Dan kan het niettemin zo zijn dat schade als het gevolg van steenslag niet gedekt is. Bij een aantal verzekeringsbedrijven zijn hiervoor speciale aanpassingen van de polis op van toepassing. Vaak is het zo, dat reparatie van een sterretje volledig wordt vergoed, terwijl er een eigen risico geldt voor vervanging. De hoogte van het eigen risico hangt ook af van waar je de ruit laat repareren. Veel verzekeraars hebben samenwerkingsverbanden met reparateurs.
De beste producten op dit gebied: