Tijdens het rijden slijt het loopvlak van de banden op je auto af. De snelheid waarmee dit gebeurt, is afhankelijk van een aantal factoren alsook van het rubbermengsel. Op den duur voldoet de profieldiepte van de banden niet meer aan de wettelijke norm. Het toepassen van deze norm heeft echter een goede reden - een versleten band heeft een slechtere grip op de weg, vertoont een langere remweg en is gevoeliger voor aquaplaning. Daarom is de regelmatige check van de profieldiepte van de autobanden een vereiste routine voor elke autobestuurder. In dit artikel laten wij je zien hoe je de diepte van het bandenprofiel kunt bepalen.
Wat is de profieldiepte van banden?
Dit is de diepte van de groeven in het rubber oppervlak van de autoband. Vanzelfsprekend neemt het profiel af tijdens het rijden en remmen met de auto. Wettelijk is vastgesteld hoeveel mm profiel banden moeten hebben. Veronachtzaam het profiel van de banden niet, omdat een dieper profiel een betere wegligging biedt en veilig rijden mogelijk maakt.
Bandenprofiel te versleten: risico op aquaplaning
Volgens de Nederlandse wet is de minimale profieldiepte voor zowel zomer- als winterbanden 1,6 mm. Voor optimale verkeersveiligheid is dit strikt genomen al te weinig. Hoe meer versleten het bandenprofiel is, des te groter het risico op aquaplaning, een langere remweg, slechtere grip, afkeuring bij de APK-keuring en boetes bij verkeerscontroles. Nieuwe zomerbanden hebben een profieldiepte van gemiddeld 7,5 mm. Wanneer deze tot een diepte van 2,5 mm is gereduceerd, bevelen de meeste garages vervanging aan. Winterbanden hebben bij aanschaf een profiel van ca. 9 mm. Bij afslijting onder de 4 mm verliezen zij hun specifieke seizoenseigenschappen. Bovendien ben je in het buitenland wettelijk gezien in overtreding. Let daarom ook op wanneer je met 4 seizoenen banden rijdt. Deze worden in veel Europese landen als winterbanden beschouwd wanneer ze minimaal 4 mm profieldiepte hebben.
Wat is de minimale profieldiepte van winterbanden?
Hoewel ook voor het profiel van winterbanden een minimale diepte van 1,6 mm geldt, luidt het dringende advies om deze te vervangen als de profieldiepte minder dan 4 mm is, omdat dan de prestaties en daarmee de grip van de band op een glad wegdek afnemen. Het profiel van nieuwe winterbanden is ongeveer 9 mm diep.
Wat is de minimale profieldiepte van zomerbanden?
Volgens de wettelijke vereiste is de minimale profieldiepte van zomerbanden 1,6 mm. Maar omdat veiligheid bij autorijden op de eerste plaats komt, is het verstandig de banden te verwisselen bij een profieldiepte van 2 mm. Heb jij een auto met brede zomerbanden, doe dit dan bij een diepte van 3 mm.
Overzicht van de minimale profieldiepte per bandtype
Bandtype
Wettelijke minimale profieldiepte
Geadviseerde vervanging bij profieldiepte
Zomerbanden
1,6 mm
2,0 - 3,0 mm (afhankelijk van bandbreedte)
Winterbanden
1,6 mm
4,0 mm
All-seasonbanden
1,6 mm
3,0 - 4,0 mm
*Let op: In sommige Europese landen, zoals Duitsland en Oostenrijk, geldt voor winterbanden een minimale profieldiepte van 4 mm.
Hoe de profieldiepte van banden controleren
Check de conditie van de slijtage-indicatoren. Deze rubberen blokjes bevinden zich in de groeven van de autoband en zijn rondom aangebracht. Zodra de band hetzelfde niveau van deze indicatoren heeft bereikt (1,6 millimeter), zal de band moeten worden vervangen om een goede grip te hebben. Deze indicatoren geven namelijk de minimale profieldiepte aan.
Profieldiepte slijtage-indicator
De profieldiepte kan met behulp van een slijtage-indicator worden vastgesteld. In de groeven van de band zit een rubberuitsteeksel om aan te geven tot hoever de band mag slijten. Komt dit rubberen blokje in contact met de weg, dan moet de band worden vervangen.
De eenvoudigste manier om een afgesleten band te herkennen, is op zicht. De groeven in het loopvlak van banden zijn vaak met 1,6 mm dikke rubberblokjes uitgerust: het wettelijke minimum. Wanneer de band tot deze dikte is afgesleten, loopt het blokje parallel aan de rest van de band, hetgeen een teken voor de bestuurder is, dat de band moet worden vervangen. Je kunt de positie van de slijtage-indicator vinden door op het symbool te letten dat op het zijvlak van de band in de buurt van het blokje zit.
Het symbool dat door de meeste bandenmerken gebruikt wordt, is de afkorting TWI (Tread Wear Indicator). Het kan ook een driehoek zijn. Bepaalde bandenmerken (zoals Nokian en Matador) houden er een gepatenteerd systeem voor het aangeven van de minimum profieldiepte op na, met de zogenaamde DSI-indicator op het loopvlak. Dit betreft getallen die de diepte van het profiel aangeven, en die verdwijnen, naarmate de band verslijt.
Slijtage van bandenprofiel controleren met een dieptemeter
Een van de handige banden accessoires is een profieldieptemeter. Zo zijn er plastic gereedschappen in de vorm van een soort schuifmaat, waarop de vereiste minima staan, maar ook de aanbevolen profieldieptes voor zomerbanden en winterbanden. Dit gereedschap is voordelig in elke bouwmarkt of autowerkplaats verkrijgbaar. Je kunt uiteraard ook kiezen voor de digitale profieldieptemeter, die uiteraard duurder in aanschaf is.
Slijtage van bandenprofiel controleren met een schuifmaat
De profieldiepte kan ook met een schuifmaat worden gecontroleerd. Dit hulpmiddel is voorzien van een dieptemeter waarmee de exacte diepte van het profiel kan worden gemeten. Het principe komt overeen met dat van de bandendieptemeter. Beide leveren betrouwbare resultaten en zijn een goede manier van het meten van de bandenslijtage.
Bandenprofiel controleren met een munt
De profieldiepte van zomerbanden kan ook met een munt van 1 euro worden gecheckt. Plaats de munt verticaal in de groef. Omdat de goudkleurige buitenrand exact 1,6 mm is, is de minimale profieldiepte bereikt als deze rand te zien is. Het is dan tijd om de band te vervangen.
Hoe kies je de juiste banden voor auto
Bij de keuze van banden moet je letten op het bandenlabel, de brandstofzuinigheid, de grip en het geluid dat wordt geproduceerd. Geadviseerd wordt om banden elke 10 jaar te vervangen. Bovendien moeten banden vanaf het zesde gebruiksjaar regelmatig worden gecontroleerd en indien nodig worden vernieuwd. Dit geldt voor zowel winter- als zomerbanden die elk jaar worden verwisseld.
Wanneer je nieuwe banden aanschaft, is het belangrijk een geïnformeerde keuze te maken. Aanschaf wordt heel makkelijk gemaakt door de mogelijkheden die tal van webshops je bieden. Kom daarom goed beslagen ten ijs wanneer je gebruik wil maken van een goedkope aanbieding van autobanden. Auto-eigenaren willen nog wel eens de verkeerde maat kiezen. Op de zijkant van de band staat de maat van de band afgedrukt. Die bestaat uit een reeks nummers en letters en kan ingedeeld worden in de breedte, profiel, velgmaat en snelheidsindex. Kies altijd voor een vertrouwd merk. Dat garandeert kwaliteit en daarmee ook veiligheid.
Conclusie
Het regelmatig controleren van de profieldiepte van je banden is essentieel voor de verkeersveiligheid. Hoewel de wettelijke minimale profieldiepte 1,6 mm is, zijn veel experts evenals Autodoc van mening dat het verstandig is om zomerbanden te vervangen bij 2,0 tot 3,0 mm en winterbanden bij 4,0 mm. Door tijdig je banden te vervangen, voorkom je gevaarlijke situaties en voldoe je aan de wettelijke eisen.
Veelgestelde vragen (FAQ)
1. Wat is de wettelijke minimale profieldiepte voor autobanden in Nederland?
De wettelijke minimale profieldiepte voor zowel zomer- als winterbanden is 1,6 mm.
2. Wanneer moet ik mijn zomerbanden vervangen?
Het wordt geadviseerd om zomerbanden te vervangen bij een profieldiepte van 2,0 tot 3,0 mm, afhankelijk van de bandbreedte.
3. Wanneer moet ik mijn winterbanden vervangen?
Voor winterbanden wordt aangeraden om deze te vervangen bij een profieldiepte van 4,0 mm, omdat de grip op sneeuw en ijs dan aanzienlijk vermindert.
4. Hoe meet ik de profieldiepte van mijn banden?
Je kunt de profieldiepte meten met slijtage-indicatoren, een profieldieptemeter, een schuifmaat of de euromunt-test.
5. Zijn er boetes voor het rijden met banden onder de minimale profieldiepte?
Ja, rijden met banden die minder dan 1,6 mm profieldiepte hebben, kan leiden tot een boete en afkeuring bij de APK-keuring.
Nuttige video's over het onderwerp:
3 dingen die je moet weten voordat je zomerbanden koopt