Inhoudsopgave
Koppelstangen van de stabilisatorstang vervangen
Wanneer je met de auto door de bocht rijdt, heb je ongetwijfeld opgemerkt dat je automatisch zijwaarts leunt in de richting van de buitenkant van de bocht. Hetzelfde gebeurt met de carrosserie. De onderdelen aan de buitenkant van de bocht worden naar beneden geduwd, terwijl die aan de binnenkant van de bocht omhoog komen. Wanneer je heel snel zou gaan, loop je het risico dat de wagen kantelt. Om dit letterlijk in goede banen te leiden, heeft de auto een stabilisatorstang en koppelstangen.
Wat is een koppelstang?
Stabilisatorkoppelstangen of koppelstangen van de auto maken deel uit van de ophanging van een auto, en meer bepaald van het stabilisatiesysteem. Dit systeem vermindert het schommelen van de carrosserie en verbetert de wegligging. Door de beide zijden van de ophanging met elkaar te verbinden, dragen de voorste koppelstangen bij aan het voorkomen dat de auto teveel doorhangt bij het nemen van de bocht en zorgen ze voor een gelijkmatige rit op een hobbelige ondergrond. De achterste stangen houden de auto stabiel onder het rijden.
Oorzaken van schade
De verbindingen aan beide uiteinden van de koppelstangen zijn kwetsbaarder punt in de ophanging in vergelijking met het risico op defecten aan de stabilisatorstang, de draagarmen, de stuurkogels en andere componenten. Een aantal oorzaken van een gebroken stabilisatorkoppelstang:
Slijtage - Tienduizenden kilometers van het opvangen van carrosseriebewegingen en compensatie van oneffenheden van het wegdek doen de verbindingen aan beide kanten slijten. Het kogelgewricht krijgt op den duur speling en bij een plotselinge heftige beweging kan de koppelstang losraken. Wanneer de stofhoes barsten en scheuren gaat vertonen, geraakt zand en vuil in het onderdeel terwijl het smeervet eruit lekt. Overigens is de gemiddelde levensduur van dit onderdeel 80.000 tot 150.000 km, afhankelijk van de wegcondities en de rijstijl.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
FEBI BILSTEIN Stabilisatorstang
Vooras links, Vooras rechts, 100mm, M8 x 1,25 , met moeren, met rubberladers, Staal , zilver
FEBI BILSTEIN Reparatieset, stabilisatorophanging
Achteras, Met houder
LEMFÖRDER Reparatieset, stabilisatorophanging
Vooras links, Vooras rechts
FEBI BILSTEIN Stabilisatorstang
Vooras links, Vooras rechts, 335mm, M12 x 1,5 , met moeren, Staal
MONROE Stabilisatorstang
De koppelstang is een korte staaf die het uiteinde van de stabilisator van de auto verbindt met een montagepunt op de draagarm of schokdemper. Constructies kunnen verschillen. Bij het ene systeem is sprake van een kogelgewrichtverbinding aan beide zijden. Andere zijn gemonteerd met behulp van bouten en moeren, geïsoleerd met bussen.
Wegschade - Het rijden over oneffenheden en verkeersdrempels of een stoot tegen een stoeprand kan de koppelstang zodanig belasten dat hij afbreekt. Het kogelgewricht kan uit de kom vallen. Verder kunnen bij de andere typen verbinding de bouten afbreken of de rubberen bussen scheuren.
Te zwaar beladen - Een auto van meer lading voorzien dan waarvoor hij geschikt is of een te zware aanhanger trekken plaatst de koppelstangen onder buitengewone stress. Met name bij het nemen van bochten is er meer gewichtverplaatsing naar het buitenste wiel en moet de stang een buitengewone last dragen en dit kan weleens teveel worden met buigen of breken tot gevolg.
Roest - Vanwege hun plaatsing bij de wielen waar zij constant extreme condities het hoofd moeten bieden, zoals weersinvloeden en steenslag, kunnen koppelstangen te lijden hebben van roest. Dit verzwakt de structuur van de constructie en werkt beschadiging en breuk in de hand.
De symptomen van een versleten koppelstang
Deze kunnen variëren van merkbaar tot heftig. Een duidelijk teken is een ratelend of kloppend geluid bij het rijden over oneffenheden. De vergrote speling in de kogelgewrichten aan beide kanten is de veroorzaker. Verder treedt excessieve schommeling van de carrosserie op bij het rijden door de bocht.
Andere signalen zijn speling van het stuur, een zwevend gevoel, alsof de achterste ophanging onafhankelijk van de rest van de auto beweegt, en ongelijke bandenslijtage. Vergelijkbare symptomen kunnen ook het gevolg zijn van versleten stabilisatorrubbers, schokdempers of draagarmen.
Vervanging
Volgens experts van AUTODOC is de vervanging van koppelstangen een relatief eenvoudige klus is. Het is ook een tamelijk voordelig onderdeel. Een stabilisatorkoppelstang voor een Opel Corsa vind je al aan prijzen tussen de € 10 en € 25. Wel is het raadzaam om twee tegenoverliggende stangen tegelijk te vervangen. Wat de reparatie duur maakt, is het arbeidsloon van de monteur. Een handige doe-het-zelver zou met deze vervanging geen problemen moeten hebben.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
FEBI BILSTEIN Reparatieset, stabilisatorophanging
Vooras, Met houder, Met schroef, BMTS Turbo NEW
FEBI BILSTEIN Reparatieset, stabilisatorophanging
Achteras links, Achteras rechts
FEBI BILSTEIN Stabilisatorstang
Vooras links, Vooras rechts, 280mm, M12 x 1,25 , met moeren, Kunststof
MAXGEAR Reparatieset, stabilisatorophanging
Vooras, Met houder, Met schroef
MAPCO Reparatieset, stabilisatorophanging
Vooras links, Vooras rechts
Stappenplan voor het vervangen van koppelstangen
Voor de hieronder beschreven vervangingsstappen heb je de volgende gereedschappen nodig: een krik + assteunen, steeksleutels, ratelset, kruipolie en momentsleutel.
Stap | Beschrijving |
1. | Auto veilig opkrikken met een krik en op assteunen plaatsen. Verwijder het wiel om toegang te krijgen tot de koppelstang. |
2. | Bevestigingspunten inspuiten met kruipolie (roestoplosser). Doe dit idealiter enkele uren van tevoren zodat vastzittende bouten makkelijker loskomen. |
3. | Plaats een steeksleutel op de achterkant van de bevestiging (om meedraaien te voorkomen) en gebruik een ratel met dopsleutel om de moer aan de andere kant los te draaien. Herhaal voor beide uiteinden van de koppelstang. |
4. | Verwijder de oude koppelstang en vergelijk desgewenst de lengte en uitvoering met de nieuwe om zeker te zijn van het juiste onderdeel. |
5. | Plaats de nieuwe koppelstang in positie. Schroef de moeren met de hand vast en draai vervolgens beide bevestigingen aan, terwijl je weer met een tweede sleutel tegendraait indien nodig. |
6. | Gebruik een momentsleutel om de moeren aan te trekken tot het voorgeschreven aanhaalmoment (volgens werkplaatshandboek of fabrikant). Zo voorkom je te los of te vast aandraaien. |
7. | Controleer of de stang stevig vastzit (geen speling voelbaar met de hand). Plaats het wiel terug en laat de auto zakken. Maak een testrit over een verkeersdrempel: er mogen nu geen kloppende geluiden of instabiel rijgedrag meer zijn. |
Conclusie
Een koppelstang is een klein maar cruciaal onderdeel van de ophanging dat zorgt voor stabiliteit en rijcomfort. Slijtage of breuk van deze stang leidt tot hoorbare geluiden en verminderde wegligging, maar tijdige vervanging is gelukkig eenvoudig en goedkoop. Door bij symptomen als gerammel of zweverig rijgedrag de koppelstangen te controleren en indien nodig beide te vervangen, blijft de auto veilig en comfortabel op de weg. Kortom, herken de tekenen vroeg en vervang koppelstangen tijdig – het is een kleine ingreep die grote effect heeft op het rijgedrag.
Veelgestelde vragen over koppelstangen
De beste producten op dit gebied: