Inhoudsopgave
Stabilisatorstang: zijn functie, hoe merk je dat hij kapot is en wat kost het vervangen?
De stabilisatorstang is van grote invloed op de wegligging van je auto, vooral bij het nemen van bochten. Het betreft de de U-vormige staaf die aan de voorkant met het chassis verbonden is. Geregeld zie je ook dat een auto vóór en achter een stabilisatorstang heeft. Wat gebeurt er als het onderdeel het laat afweten en hoe kun je een kapotte stabilisatorstang herkennen? Lees verder.
Bij het rijden over wegen kom je obstakels tegen. Niet elke weg is effen en glad. Wanneer je over een hobbelig, ruig oppervlak rijdt, houdt het onderdeel de auto in evenwicht.
Bij het nemen van een bocht kantelt de auto naar één kant. Het gewicht van de auto komt op de buitenste wielen te liggen. De vering van deze wielen wordt samengedrukt. Aan de binnenkant van de bocht gaat de carrosserie omhoog en strekt de vering zich. De stabilisatorstang zorgt ervoor dat de ophanging de auto in evenwicht houdt. Hij drukt de binnenste wielen naar beneden om daar de vering samen te drukken. De carrosserie blijft zo waterpas mogelijk, de wielen handhaven het contact met de weg en je behoudt de controle over het voertuig.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
FEBI BILSTEIN Stabilisatorset
Vooras
Borsehung Stabilisatorset
Vooras links en rechts
QUINTON HAZELL Stabilisatorset
FEBEST Stabilisatorset
Achter
H&R Stabilisatorset
Met een defecte stabilisatorstang kan de auto al snel onbeheersbaar worden. Dit cruciale onderdeel van de ophanging is gemaakt van staal of ijzer en breekt daarom niet zo gauw. De stang is echter voorzien van dragende rubbers en koppelstangen die mettertijd aan slijtage onderhevig zijn. Daarom is het belangrijk dat je de tekenen van slijtage herkent zodat je deze belangrijke onderdelen ophanging voor auto laat vervangen met het oog op een betere verkeersveiligheid.
Stabilisatorstang symptomen van defect
De signalen van defecten aan de stabilisatorstang betreffen geluiden, problemen met de wegligging met name in de bocht. Hieronder worden de symptomen gedetailleerder beschreven:
- Geluiden - Een van de meest belangrijke oorzaken van een defecte stabilisatorstang is het stukgaan van de rubbers. Wanneer deze onderdelen het beginnen op te geven, hoor je geratel. Het rammelen wordt luider wanneer je over een hobbel rijdt.
Andere geluiden zijn echter ook mogelijk. Let op een eventueel piepend geluid bij het rijden over oneffenheden. Naarmate de situatie erger wordt, zijn de geluiden ook hoorbaar op effen stukken snelweg. - Problemen in de bocht - Wanneer de koppelstangen los komen te zitten, kunnen de banden niet langer een stevige grip op de weg houden. De gebrekkige wegligging maakt het moeilijker om normaal een bocht te nemen. De situatie is al voelbaar aan het stuurwiel wanneer je probeert te sturen. Er is meer moeite voor nodig om je auto in de bedoelde richting te laten gaan. Je kunt hier de koppelstangen de schuld van geven, maar het gebeurt ook wanneer de lagerrubbers versleten zijn.
- Slingeren van de auto - Een kapotte stabilisatorstang vermindert tractie en stabiliteit. Zelfs wanneer je niet door de bocht rijdt, heb je problemen met het rijgedrag. Het voelt alsof je de auto niet meer onder controle hebt, of alsof er stukken vanaf vallen. Terwijl je het stuurwiel vasthoudt, voel je een duidelijke vermindering van controle over de richting van je auto.
- Zichtbare slijtage - Het voordeel van de stabilisatorstang rubbers voor de auto en koppelstangen is, dat ze makkelijk te inspecteren zijn. Voer een zichtcontrole uit om een probleem op te sporen. De koppelstangen kunnen er compleet versleten uitzien. Wellicht zie je ook dat de rubbers aan beide uiteinden van deze stangen hun ronde vorm hebben verloren of hard zijn geworden en scheuren vertonen. Koppelstangen die los zijn komen te zitten, kun je gemakkelijk met de hand bewegen. In extreme gevallen kunnen ze losraken van de stabilisatorstang of draagarmen. Het is strikt genomen niet nodig om koppelstangen aan beide kanten te vervangen, wanneer er maar één defect is. Dit wordt echter wel aangeraden. Slijtage verloopt vaak aan beide kanten tegelijkertijd. Als de koppelstang aan de ene kant kapot is, volgt de andere vaak al gauw.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
FEBEST Stabilisatorset
Achter
H&R Stabilisatorset
H&R Stabilisatorset
Vooras, Achteras
FEBI BILSTEIN Stabilisator, chassis
Vooras, met rubberladers
FEBEST Stabilisatorset
Achter
Het rijden met een kapotte stabilisatorstang is weliswaar mogelijk, doch wordt niet aanbevolen. De auto dreigt bij het nemen van een scherpe bocht te kantelen. Wanneer het dan toch moet, rij langzaam en voorzichtig, en bij voorkeur in de richting van een autowerkplaats.
Kosten voor vervanging stabilisatorstang
In de meeste gevallen blijven kosten voor vervanging van de stabilisatorstang binnen de perken. De stang zelf gaat niet zo gauw kapot en doorgaans is enkel de vervanging van de koppelstangen en lagerrubbers nodig. Een monteur in de vakgarage knapt deze klus in 1 - 1,5 uur op. Om een indicatie te geven: De vervanging van een stabilisatorstang bij een Peugeot 206 kost rond de € 20 - 50 aan onderdelen. De arbeidskosten kunnen variëren tussen de € 50 en € 150, afhankelijk van hoeveel onderdelen er daadwerkelijk uitgewisseld moeten worden, en of deze al dan niet vastgeroest zitten. Uitlijnen van de wielen is meestal niet nodig na vervanging van de stabilisatorstang.
De beste producten op dit gebied: