Inhoudsopgave
Stuurbekrachtigingspomp kapot: symptomen en kosten van vervanging
Een plas onder de auto, die duidelijk geen olie is? Een raar, grommend geluid wanneer je aan het autostuur draait? Dit kunnen de symptomen zijn van een kapotte stuurbekrachtigingspomp.
Stuurbekrachtiging pomp vervangen
De pakkingen en afdichtingsringen van de unit laten het vaak als eerste afweten, waardoor hij lekt. Volgens technische forums kun je het onderdeel repareren. De beste handelswijze is echter vervanging met een nieuw exemplaar. Mocht de prijs van een stuurbekrachtigingspomp je afschrikken, kun je kiezen voor een gereviseerd tweedehands onderdeel. Ben je een doe-het-zelver, kun je de kosten drukken met eigenhandige vervanging. Het is geen heel gemakkelijke, maar niettemin uitvoerbare procedure, die naar verwachting een uur of vier in beslag neemt.
Waar zit de stuurbekrachtigingspomp
In oude auto's is de pomp vaak makkelijk toegankelijk en hoeven er geen andere onderdelen te worden gedemonteerd. In nieuwere modellen moet vaak de gebruikershandleiding van de auto erbij worden gehaald. De stuurbekrachtigingspomp van de Peugeot 307 zit bijvoorbeeld onder de rechter wielkast vooraan. Het stuurbekrachtigingssysteem moet worden gespoeld om het stuurhuis met verse stuurolie te vullen. Plaats een bak onder de pomp, koppel de toeleiding en de retourleidingen af en vang de vloeistof op. Verwijder vervolgens de minkabel van de accu en check of je geen verbindingen hebt overgeslagen. In nieuwere auto's zit er bijvoorbeeld een vloeistofniveausensor.
De poelie verwijderen
En nu komt het moeilijkste - voor de verwijdering van de poelie van de stuurbekrachtiging heb je wellicht speciale stuurinrichtingsgereedschap nodig, zoals wartelsleutels om de poelie van de as te halen, en een spanband. Check na verwijdering de conditie van de poelie. Wanneer hij doordrenkt is van vloeistof, of verbogen, vervanging tegelijkertijd met de pomp.
De pomp verwijderen
De stuurbekrachtigingspomp wordt op zijn plaats gehouden door een aantal bouten en beugels. Verwijder deze met een ratelsleutel en haal de pomp voorzichtig uit zijn montageplek. Wanneer je hem helemaal uit de auto hebt gehaald, is dit het ideale moment om de toevoer- en retourleidingen te checken.
Aansluiten
Kijk of de nieuwe stuurbekrachtigingspomp dezelfde bevestigingsopeningen en -punten heeft als de oude unit en als dit allemaal overeenkomt, zet de installatie voort. Werk in de omgekeerde volgorde, terwijl je de pomp in zijn montageplek zet en de bouten en beugels vast maakt. Verbind vervolgens de leidingen en gebruik de spanband om de riem en de poelie in de juiste stand aan te brengen.
Laatste stappen
Spoel de pomp met een paar liter stuurbekrachtigingsvloeistof om er zeker van te zijn dat er geen afzettingen, stof of vuil in het nieuwe apparaat zitten die er tijdens de opslag in terecht kunnen zijn gekomen. Na het aansluiten van de overige kabels en leidingen is hij klaar voor gebruik.
Ga voor een testrit en let op eventueel gebrek aan respons van de sturing of een moeizaam sturen. Wanneer je extra kracht moet zetten om het stuurwiel te draaien, werkt de nieuwe pomp niet goed.
De beste producten op dit gebied: