Inhoudsopgave
Katalysator voor de auto: wat het is, oorzaken van verstopping en andere defecten
Sinds 1992 maakt de katalysator, in de omgangstaal ook wel "kat" genoemd, een verplicht onderdeel van het uitlaatsysteem van elke auto uit, teneinde de hoeveelheid schadelijke uitstoot terug te dringen. Over de functie van dit onderdeel, eventuele defecten en hoe deze te herkennen, alsook de vervanging lees je meer in deze bijdrage.
De functie
De katalysator van de auto zet de schadelijk stoffen van de uitstoot in onschadelijke gassen om. Het onderdeel zit aan de onderkant, gevat in een brede metalen doos met twee uitstekende buizen. De schadelijke gassen komen in de doos via de buis, die met de motor is verbonden. In de behuizing passeren ze een tweedelig element, dat is gestructureerd als een honingraat en gevoerd met platina, of een eender metaal zoals rhodium of palladium. De twee elementen zijn:
- de reductiekatalysator, die het schadelijke NOₓ opvangt en omzet in stikstofgas en zuurstofgas
- de oxidatiekatalysator, alwaar van de resterende gassen koolstofmonoxide worden omgezet in koolstofdioxide door toevoeging van zuurstof.
De onschadelijk gemaakte gassen stromen vervolgens via de uitgangsbuis naar het uitlaatsysteem. Vlakbij de kat zit een lambdasonde oftewel zuurstofsensor, die registreert hoeveel zuurstof er in zich in de uitlaatgassen bevindt. Met deze gegevens kan een auto het lucht-brandstofmengsel optimaliseren en kan de motor de katalysator van voldoende zuurstof voorzien om het oxidatieproces te voltooien.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
JMJ Katalysator, universeel
50 mm
HJS Reparatieset, katalysator
Voor, Met flens, Met aanbouwdelen
JMJ Katalysator
AUA/ BBY/ AQQ/ APE/, AUB/ BBZ/ 1AUB/ AZD/, 1BBZ/ BCB/ AXP/ BCA/, 1BBZ/ BCB/ AXP/ BCA, Lengte: 290 mm
JMJ Katalysator
AVB/ AWX/ AVF
JMJ Katalysator, universeel
Euro 2, Keramiek, 45 mm, 1500 cm³, Ovaal
Tekenen van een defecte katalysator
Het onderdeel is een integraal onderdeel van het uitlaatsysteem van de auto. Hij is erop gebouwd, een autoleven lang mee te gaan. Niettemin kan de katalysator verstopt raken, kapotgaan of gestolen worden. Dit laatste gebeurt steeds vaker omdat hij dure metalen bevat, die veel geld opleveren. Wanneer zijn werking gecompromitteerd is, kun je dit merken aan een of meerdere van de volgende symptomen:
- De motor stottert - in geval van verstopping of vervuiling is de doorstroming van uitstoot verhinderd, waardoor de motor gaat haperen. Dit kan ertoe leiden dat brandstof in de katalysator terecht komt, hetgeen leidt tot interne beschadiging.
- Verlaging van motorvermogen - Aangezien de kat een vitaal onderdeel is van het uitlaatsysteem, kan hij de motorprestatie negatief beïnvloeden. Een verstopt onderdeel beperkt de doorstroming van de uitstoot. Wanneer hij lekt, circuleert hij potentieel schadelijke stoffen. Zowel verstopte als lekkende katalysatoren hebben een belemmerend effect op de acceleratie van de auto.
- Geur van rotte eieren of zwavel - Een correct functionerend onderdeel zet waterstofsulfide van de verbranding om in zwaveldioxide. Wanneer hij niet werkt, vindt deze omzetting niet of niet correct plaats, hetgeen de lucht van rotte eieren veroorzaakt, begeleid door zwarte uitstoot.
- Het motorwaarschuwingslampje gaat branden - Zodra de sensoren een afwijking detecteren van het gehalte van de stoffen in de uitstoot, ontvang je dit hulpsignaal.
- Geratel en gerammel - Wanneer brandstof die in de behuizing van de katalysator terecht is gekomen, ontbrandt, kan het keramische element los raken. Dit is als geratel hoorbaar. Dit wordt ook steeds luider aangezien de onderdelen door de voortdurende vibraties steeds losser komen.
- Uitstoottest niet gehaald - Met een beschadigde katalysator komt de auto niet door de emissietest.
Katalysator auto vervangen
Wanneer de katalysator kapot is, moet hij worden vervangen door een nieuwe. De installatie van gebruikte vervangingsonderdelen wordt afgeraden. Het type onderdeel is afhankelijk van het automodel. Op de markt zijn echter ook universele exemplaren voorhanden, die voor elk automodel kunnen worden gebruikt. Zo is het mogelijk, bij aanschaf geld te sparen. De montage is dan vaak echter gecompliceerder.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
WALKER Katalysator, universeel
Benzine, Euro 2, Metaal, 55,5 mm
JMJ Katalysator, universeel
45 mm
JMJ Katalysator
Euro 4
JMJ Katalysator, universeel
Euro 2, 45 mm
De procedure voor vervanging is tevens van het autotype afhankelijk. Vaak - doch niet altijd - moet de uitlaat worden gedemonteerd. Wanneer de bouten verroest zijn, duurt de demontage mogelijkerwijs langer. De nieuwe katalysator wordt gemonteerd en vastgelast. Het is nuttig om bij de vervanging ook beide lambdasondes (stroomopwaarts en stroomafwaarts) te vervangen.
Kosten katalysator vervangen
De prijs hangt sterk af van het automerk alsook van de fabrikant van het onderdeel. Reken met bedragen tussen de € 200 en € 600. Een nieuw BMW katalysator vindt u in de online shop voor ongeveer € 250,- Wanneer je de klus in een garage laat opknappen, moet je op 2 - 3 arbeidsuren rekenen. Het universeel onderdeel is uiteraard voordeliger. Dit is al voor € 100 verkrijgbaar. De montage ervan is meer werk en dan valt ook het arbeidsloon hoger uit.
Tot slot
Verder rijden met een kapotte katalysator kan wel, maar mag niet. Je doet er het milieu geen plezier mee. Bovendien kom je niet door de APK-keuring. Bovendien kan dit een ongewenst negatief effect op de motor hebben. Wees verstandig en pleeg onderhoud!
Een nuttige video over het onderwerp:
Hoe u de katalysator kunt inspecteren
De beste producten op dit gebied: