Inhoudsopgave
Turbo in een auto: hoe werkt deze, symptomen als deze kapot is en kosten voor vervanging
Een turbolader, kortweg turbo, is een systeem dat autofabrikanten aan de auto toevoegen om het motorvermogen op te voeren. Turbo's worden vaak gebruikt om kleine auto's hetzelfde vermogen te laten leveren als grotere wagens. Bijna alle fabrikanten bieden in hun modellenreeks een turbo-model aan. Dit betekent dat ze kleinere motoren kunnen aanbieden met hetzelfde vermogen en tegelijkertijd de brandstofzuinigheid verhogen. Zo heeft Ford zijn oude 1,6 liter benzinemotor vervangen door de nieuwe 1,0 liter turbo EcoBoost-unit. Een turbocharger kopen en achteraf inbouwen is overigens mogelijk en toegelaten.
Hoe werkt een turbo
Eenvoudig gezegd werkt een turbo als volgt: het leveren van motorvermogen geschiedt op basis van de combinatie van een mengsel van lucht en brandstof. Turbochargers voegen meer lucht aan het mengsel toe, door gebruik te maken van de uitstoot die een luchtpomp (of compressor) laat draaien. De luchtpomp perst extra lucht in de cilinders van de motor, die per seconde meer brandstof kunnen laten branden en meer vermogen kunnen produceren dan een normaal aangezogen unit. Turboladers draaien aan zeer hoge snelheden van tot wel 250 duizend rpm, hetgeen betekent dat ze onder geweldige druk en temperatuur opereren. Een turbocharger wordt gecombineerd met koelsystemen voor het koelen van de olie en hete lucht.
Defect turbo
Een aantal tekenen verraden dat je turbo kapot is. Let op de volgende symptomen.
Verlies van vermogen. Wanneer je opmerkt dat je auto niet meer zo krachtig optrekt als gebruikelijk, of langzaam op jouw handelingen reageert, kan dit een teken zijn dat je turbo defect is. Ook wanneer een auto maar moeilijk zijn hoge snelheden kan handhaven, kan de turbolader kapot zijn.
Jankende motor. Een van de onverwachte voordelen van een turbolader is dat hij de motor geruislozer maakt omdat hij het geluid van de luchtinlaat dempt. Wanneer je echter een luid jankend geluid hoort, als een tandartsboor of een politiesirene (sommigen spreken ook wel van gefluit), is dit een mogelijk teken van een turbo-defect. Met een toenemende ernst van het probleem wordt ook het lawaai luider.
Rokende uitlaat. Motorolie voor voertuigen die in het uitlaatsysteem terechtkomt, veroorzaakt een typische blauwgrijze rook. Dit probleem kan zijn veroorzaakt door een barst in de behuizing van de turbolader of beschadigde afdichtingen. Wanneer dit symptoom wordt veroorzaakt door de turbo, is het optreden van verkleurde uitstoot waarschijnlijker, omdat de motor snellere toeren maakt kort na het stationair draaien.
Motorwaarschuwingslampje brandt. In de meeste moderne auto's registreert de motordiagnostiek storingen van de turbo en het lampje op het dashboard zal de bestuurder waarschuwen. Een diagnose met een OBD2-scanner is nodig om de exacte aard van het motorprobleem vast te stellen.
Oorzaken van turbo-defecten
Turboladers zijn zeer betrouwbaar. Normaal gezien zijn kapotte turbo's het gevolg van problemen met de smering van de motor of vreemde objecten die in het systeem zijn geraakt. Vervuiling van de turbo heeft al gauw een merkbaar effect op de werking van het systeem. In de handel zijn brandstofadditieven verkrijgbaar, turbo reiniger diesel en benzine, die roetdeeltjes verwijderen, verstoppingen voorkomen en brandstofverbruik verlagen.
De smering van de motorolie laat de bewegende delen soepel functioneren, beschermt deze tegen roest en koelt ze tijdens gebruik. De turbolader heeft een constante toevoer van schone olie nodig. Te weinig olie, de verkeerde viscositeitsgraad of slechte kwaliteit olie leidt tot een opbouw van vervuiling in de motor. Dit kan slijtageschade veroorzaken in het binnenste van de turbo. Hier zie je het belang van een tijdige verversing van de olie en het oliefilter voor auto.
Wanneer de afdichtingen tussen compressor en de motor versleten raken of barsten, lekt olie in het uitlaatsysteem. Als gevolg moet de turbo harder werken om de luchtdruk te doen stijgen. Dit probleem wordt overspeed genoemd. De turbo werkt minder efficiënt en uiteindelijk kan het compressorwiel beschadigd raken.
Vreemde voorwerpen / afzettingen. Een turbolader bestaat in principe uit twee belangrijke componenten: de compressor aan de voorkant en de turbine aan de achterkant. Soms komen vreemde voorwerpen zoals stofdeeltjes, vuil, bladeren of steentjes in de turbo terecht via de compressorinlaat of de inlaat van de turbine. De werking van de turbo zal storingen vertonen wanneer het vreemde objecten de compressorwielen of turbineschoepen beschadigen. Om dit te voorkomen, is regelmatige vervanging van het luchtfilter essentieel. Inspecteer je turbo op gruis.
Slijtage: Turboladers zijn gebouwd om een autoleven lang mee te gaan. Afhankelijk van hoe vaak er met de auto aan hoge snelheid wordt gereden en de kwaliteit van de oorspronkelijke constructie is slijtage niet helemaal ondenkbaar.
Blijven rijden met een kapotte turbolader is mogelijk. Motorschade laat echter niet lang op zich wachten. Rijd dus enkel verder wanneer het niet anders kan en bij voorkeur in de richting van een autowerkplaats. De kosten voor een vervanging van een turbo liggen erg hoog, wanneer het niet mogelijk is, het probleem door reiniging van de buizen van het systeem of vervanging van het luchtfilter te verhelpen. Om een idee te geven: een Garrett turbo kost afhankelijk van het automerk, waarvoor hij bedoeld is, tussen de € 425 en de € 1100.
Nuttige video's over het onderwerp:
Hoe je een turbolader kunt inspecteren
Hoe je de gebruiksduur van de turbolader kunt verlengen
De beste producten op dit gebied: