Inhoudsopgave
Draagarmrubber: functies en vervanging
Bij het woord ophanging denk je in de eerste instantie aan schokdempers, draagarmen en veren. Om deze effectief hun functie te laten uitoefenen, zijn ze op hun beurt afhankelijk van andere onderdelen. Het belangrijkste daaronder is het draagarmrubber. Dit element verbindt het ophangingssysteem met de carrosserie. Zonder dit component met zijn vele namen, zoals torsiebus, zouden de bewegingen van de ophanging botsingen van metaal op metaal veroorzaken. Het rijden op de weg zou letterlijk een tamelijk schokkende ervaring zijn.
Silentblock
De Engelse benaming verwijst naar nog een functie. De vibraties die het onderdeel opvangt, zouden zonder zijn aanwezigheid veel lawaai veroorzaken. Silentblocks bestaan in verschillende uitvoeringen. Standaard gaat het om twee in elkaar passende metalen stukken buis, waartussen een laag rubber of polyurethaan geperst is.
De ophanging van een auto moet op en neer kunnen bewegen, maar ook horizontale bewegingen van de carrosserie kunnen opvangen. Behalve als lager van de draagarm van de auto worden voor andere onderdelen van de vering en andere systemen eendere stootrubbers toegepast, zoals voor de sturing, spoorstangen, stabilisatorstangen, veerpoten, en motor- en versnellingsbaksteunen. Een silent block functioneert als kussen, die de mate van beweging van de systemen regelt, geluid dempt en trillingen absorbeert. Dit garandeert een comfortabele rit.
De torsiebussen bestaan in verschillende lengtes, die ze geschikt maken voor de verschillende belastingen die inwerken op de ophanging en de andere systemen. Een ophanging die erg stijf is afgesteld op maximum grip op de weg, heeft een harde torsiebus nodig. De negatieve kant hiervan is dat de betere wegligging gepaard gaat met meer geluid en minder comfort. Een zachter draagarmrubber voor de auto functioneert geruislozer, maar kan voor een minder ideale wegligging zorgen. Een juiste balans is daarom belangrijk.
Draagarmrubber kapot
Hun positie aan de onderkant van de auto maakt hen gevoelig voor slijtage, veroorzaakt door constante beweging, wrijving, hitte en inwerking van vuil en strooizout. Zo kan hitte het rubber doen verharden waardoor het barst. Olie kan het rubber aantasten. Draagarmlagers die verslijten, veroorzaken een toename van beweging. De bestuurder voelt een heen-en-weer schudden van de voorkant van de auto, of hoort ratelende of bonzende geluiden op oneffen wegen bij het draaien aan het stuurwiel of bij hard remmen. Mogelijkerwijs is de wegligging minder en vertoont de sturing speling. Kraakbeen beschermt knieën en ellebogen en wanneer dit slijt, zijn de klachten het gevolg van bot-op-bot-contact. Zo is het ook met versleten torsiebussen, die het contact van metaal op metaal veroorzaken.
Draagarmlager vervangen
Er is geen vast vervangingsinterval voor draagarmrubbers. Het verlies aan comfort is al een stimulans om torsiebussen te vervangen. Bovendien houden speling op het stuur en een slechtere wegligging een zeker verkeersrisico in. Het metaal-op-metaal-contact belast de verbonden onderdelen en versnelt de slijtage van draagarmen, fuseekogels voor auto en schokdempers. Dit kan uitdraaien op behoorlijk dure reparatiewerkzaamheden. Daarom is het zaak, nieuwe bussen tijdig te installeren bij het eerste teken van slijtage. Het onderdeel op zich is niet duur. Je koopt een draagarmrubber voor een Peugeot 206 al voor bedragen tussen de € 5 en € 21.
Waarop je moet letten
Bij de vervanging van een torsiebus is het belangrijk een aantal zaken in het oog te houden:
- De juiste bus voor de auto. Op het eerste gezicht zien ze er allemaal hetzelfde uit. Niet elke auto is echter even zwaar en er zijn een aantal interne eigenschappen, ontwikkeld voor een specifieke toepassing
- Draagarm- en stabilisatorstang rubbers voor auto worden bij voorkeur paarsgewijs vervangen
- Check altijd de afmetingen alvorens het onderdeel te installeren
- Haal de bevestigingen met het voorgeschreven aanhaalmoment aan terwijl de auto op de grond staat. Als je dit nalaat, stel je de bus bloot aan onnodige stress op de verkeerde plek met voortijdig defect als gevolg.
- Sommige bussen zijn moeilijk te vervangen en hebben mogelijkerwijs speciaal persgereedschap nodig. In dit geval kan het financieel voordeliger zijn om het hele onderdeel te vervangen dan enkel het lager.
De beste producten op dit gebied: