Inhoudsopgave
Wiellager van de auto: geluid, symptomen, oorzaak en kosten voor het vervangen
Het wiellager van de auto heeft weinig onderhoud nodig. Dat betekent niet dat het onderdeel het eeuwige leven heeft. Wat doet het eigenlijk? Hoe lang gaat het mee? Is er iets dat je kunt doen om de levensduur te verlengen? Dit artikel gaat in op deze vragen.
Wat doet een wiellager
Een wiellager wordt gebruikt om de vaste as van de ophanging en het roterende wiel met elkaar te verbinden, zodat er soepel kan worden gereden. Wat is een wiellager? Het onderdeel is opgebouwd uit een binnen- en buitenring, waartussen bijvoorbeeld rollende kogels zijn geplaatst.
Een wiellager is een essentieel onderdeel van de wielassemblage, dat het wiel met de as verbindt. Het is een set stalen kogels (kogellagers) of conische elementen (kegelrollagers) die worden samengehouden door een metalen ring. Deze stellen het wiel in staat soepel te draaien met een minimum aan wrijving. Deze veiligheidsrelevante componenten zijn ontworpen om het hoofd te bieden aan radiale en axiale belastingen, veroorzaakt door zwaartekracht, versnelling en aan krachten die ontstaan bij het remmen of de bocht nemen.
Hoeveel wiellagers heeft een auto
Elke auto is uitgerust met vier wiellagers. Op ieder wiel van een voertuig is een kogellager aangebracht voor een soepele rit.
Wiellager kapot oorzaak
Hoe kan een wiellager kapot gaan? Krachtige stoten door slecht wegdek of gaten in de weg, alsook het tegen een stoeprand rijden, kunnen de reden zijn van een kapotte wiellager.
Wiellagers hebben een gemiddelde levensduur van 135.000- 160.000 km. Dit is slechts een vuistregel. De uiteindelijke levensduur hangt af van de kwaliteit van het wiellager en de omstandigheden tijdens gebruik.
De voornaamste redenen voor defecten:
Verkeerde installatie
Het gebruik van de verkeerde gereedschappen zoals een hamer of een slagmoersleutel kan schade veroorzaken aan de buitenkant en/of binnenkant van het eindlager. Ook het hergebruik van oude bevestigingselementen zoals bouten, moeren, clips, splitpennen, dichtingen kan ertoe leiden dat het wiellager functioneert onder abnormale of onveilige omstandigheden, hetgeen de slijtage bevordert alsook het risico op een ongeval.
Beschadiging door impact of slechte kwaliteit van het wegoppervlak
Alle schokken veroorzaakt door het rijden door een gat in de weg, over verkeersdrempels of het botsen tegen de stoeprand kunnen een wiellager beschadigen en zijn levensduur inkorten.
FEBI BILSTEIN Kap, wiellager
60, 65mm
MEYLE Kap, wiellager
ORIGINAL Quality
SKF Wiellagerset
Met ingebouwde ABS sensor
FEBI BILSTEIN Wiellagerset
Achteras links, Achteras rechts, Met afdichtring, 50 mm, Kegellager
FEBI BILSTEIN Kap, wiellager
54,5mm
Slechte productkwaliteit
Een lager staat constant onder zware druk. Onderdelen die zijn gemaakt van materiaal van lage kwaliteit of een inferieure hittebehandeling hebben ondergaan, vergroten het risico op voortijdige slijtage en defecten.
Rijomstandigheden
Het rijden door diepe plassen of modder kan mankementen aan de wiellagers veroorzaken. Water, modder en strooizout kunnen de afdichtingen aantasten en doordringen tot het lager en het lagervet vervuilen, met de nodige gevaarlijke gevolgen voor de wiellagers.
Aanpassingen aan de auto
Het aanbrengen van grotere of bredere velgen of banden met een laag profiel, stijvere schokbrekers en vering kunnen een hogere belasting van het eindlager veroorzaken en de slijtage versnellen. Houd het bij velgen, banden, schokdempers en veren die door de autofabrikant zijn voorgeschreven, teneinde de impact op de levensduur van de lagers zo klein mogelijk te houden.
Wiellager kapot: symptomen
Hoe weet je of een wiellager kapot is? Een wiellager dat kapot is geeft ongebruikelijke geluiden. Rijd je met een bepaalde snelheid, dan zal er een zoem- of bromgeluid hoorbaar zijn. De toon van dit verandert als je sneller gaat rijden. Een versleten wiellager heeft soortgelijke symptomen.
De volgende symptomen kunnen in geval van slijtage van de wiellagers worden waargenomen:
- Geluiden - Een zoemend, rammelend of grommend geluid dat luider wordt bij acceleratie of het door de bocht rijden; een luid jankend of knarsend geluid wanneer de auto in beweging is, of bonzende geluiden bij het rijden over hobbelige wegen.
- Overmatige speling van het stuurwiel.
- Trillingen van het stuurwiel bij veranderingen van de snelheid of het rijden door de bocht.
- Storingen in de werking van het ABS - Problemen van het ABS-systeem kunnen gerelateerd zijn aan een defect van de ABS-sensor die in het wiellager is geïntegreerd.
Hoe klinkt een kapotte wiellager
Bij snelheden boven de 25 kilometer per uur is er een bromgeluid te horen. Vooral bij het nemen van een scherpe bocht is dit geluid door het overhellen van de carrosserie duidelijk te horen.
Rijden met slechte wiellagers: de risico's
Doorrijden met een kapotte wiellager is niet verstandig. In het meest ernstige geval kun je als bestuurder de macht over de auto verliezen. Andere gevolgen kunnen een verminderde remwerking, een trillend stuur bij snel rijden en niet goed gebalanceerde wielen zijn.
Het gebeurt slechts zelden dat wiellagers het onmiddellijk en volledig laten afweten nadat je de eerste symptomen opmerkt. Niettemin is het raadzaam om het rijden met versleten lagers te vermijden. We merkten reeds op dat het onderdeel essentieel is voor de verbinding van het wiel aan de wagen en elke zwakke schakel in deze verbinding kan ernstige gevolgen hebben voor je aandrijfas en stuurinrichting - en ook voor je veiligheid.
Hoe lang gaan wiellagers mee
Gewoonlijk gaan wiellagers tussen 135.000 en 160.000 kilometer mee. Factoren als hoe zwaar de auto is, welke velgen deze heeft spelen ook een rol in wanneer een wiellager vervangen moeten worden. In alle gevallen van slijtage of defecten is vervanging van de wiellagers nodig.
FEBI BILSTEIN Wiellagerset
Vooras links, Vooras rechts, Wiellager, in wielnaaf geïntegreerd, Met ingebouwde magnetische sensorring, Met ABS sensorring, 150 mm, Kegellager
SKF Wiellagerset
Met ingebouwde ABS sensor
SKF Wiellagerset
Met ingebouwde ABS sensor
FEBI BILSTEIN Wiellagerset
met montage-/bevestigingsmateriaal, Wiellager, in wielnaaf geïntegreerd, Met ingebouwde magnetische sensorring, Met ABS sensorring, 136 mm, Wentellager
FAG Wiellagerset
Foto komt overeen met de leveringsomvang, Set met minder montagetoebehoren, 59,1 mm
Vervanging versleten wiellagers
Ongeacht het feit dat moderne wiellagers gemakkelijker te installeren zijn dan de vorige generaties, is de correcte installatie, het gebruik van de juiste wiellager trekker gereedschap en het aanhouden van de gespecificeerde koppelwaarden essentieel voor een optimale prestatie, duurzaamheid en veiligheid. Daarom bevelen wij de installatie van wiellagers aan door een professionele monteur met de vereiste expertise en gereedschappen voor de uitvoering van deze werkzaamheden.
Mocht je het wiellager voor je Ford Fiesta zelf willen vervangen, zie erop toe dat je beschikt over een sleutelset en een draaimomentsleutel, alsook een deugdelijke hefinstallatie en vooral een speciale hydraulische pomp om de wiellagers uit de behuizing te persen. Vervang ze altijd paarsgewijs en maak van de gelegenheid gebruik om de remschijven te checken en indien nodig te vervangen.
Wiellagers vervangen: kosten
Gewoonlijk bedraagt de prijs voor een wiellager tussen de € 90 en € 225 per stuk. De kosten voor de achterste wiellagers zijn iets hoger dan voor de exemplaren die aan de voorkant van de auto worden gemonteerd. Wat het vervangen van de wiellager kosten gaat, wordt bepaald door het merk en het model van de auto.
In de onderstaande tabel zie je de prijzen van de wiellagers voor enkele populaire automodellen.
Auto |
Kosten voor een enkel wieglager |
Kosten voor het vervangen van beide wieglagers (vooras) |
Kosten voor het vervangen van beide wieglagers (achteras) |
Volkswagen Golf |
€100 - €150 |
€200 - €300 |
€250 - €350 |
BMW 3er |
€150 - €200 |
€300 - €400 |
€350 - €450 |
Audi A3 |
€120 - €180 |
€240 - €360 |
€270 - €380 |
Mercedes-Benz A-Klasse |
€130 - €190 |
€260 - €380 |
€300 - €420 |
Ford Focus |
€100 - €150 |
€200 - €300 |
€230 - €330 |
Renault Clio |
€90 - €140 |
€180 - €280 |
€220 - €320 |
Peugeot 208 |
€100 - €150 |
€200 - €300 |
€230 - €330 |
Opel Astra |
€110 - €160 |
€220 - €320 |
€260 - €360 |
Toyota Corolla |
€120 - €170 |
€240 - €340 |
€270 - €370 |
Nissan Qashqai |
€130 - €180 |
€260 - €360 |
€290 - €390 |
Tot slot
Bij het kopen van een wiellager voor je auto kies je voor hoogwaardige onderdelen, die voldoen aan OEM-standaarden voor maximale veiligheid, werking en duurzaamheid. De kosten voor het vervangen van wiellagers kunnen uiteenlopen van € 150 en € 450, en zijn o.a. afhankelijk van het merk en model auto.
Een nuttige video over het onderwerp:
Defecte wiellagers: oorzaken, tekenen en probleemoplossingen
De beste producten op dit gebied: