Inhoudsopgave
Koppakking lek: wat zijn de symptomen en kosten voor vervanging?
De koppakking zit tussen de cilinderkop en het motorblok. De verschillende vloeistoffen, die verantwoordelijk zijn voor de werking van de motor, namelijk olie, koelvloeistof en het lucht-brandstofmengsel in verbrandingskamer, mogen niet vermengd raken. Deze pakking houdt ze gescheiden, hetgeen essentieel is voor een goede motorwerking. Als deze afdichting lek is, treden storingen op in de afzonderlijke onderdelen die aan deze vloeistoffen zijn verbonden, met een dure reparatie als resultaat. In dit artikel gaan we in op de symptomen van een kapotte cilinderkoppakking en daaraan verbonden kosten.
Symptomen koppakking lek doorrijden
Een aantal tekenen verraden dat een koppakking van de auto lek is. Dit zijn o.a.:
- witte rook uit de uitlaat
- oververhitting van de motor
- melkachtige verkleuring van de olie
- pingelen van de motor.
Het vermengen van de eerder genoemde vloeistoffen veroorzaakt deze symptomen. Een gesprongen pakking wil echter niet zeggen dat de vloeistoffen vermengd raken. Ook treden deze symptomen niet per se allemaal op. Doen deze signalen zich voor, schakel onmiddellijk de motor uit en laat een automonteur naar je auto kijken.
Witte rook uit de uitlaat - Dit betekent doorgaans dat er iets in de verbrandingskamer of de uitstoot zit, dat er niet in hoort. Wanneer dit het gevolg is van een gesprongen koppakking, is er olie of koelvloeistof voor auto in de verbrandingskamer geraakt. Witte rook is niet altijd een aanduiding van iets ernstigs. Aandacht verdient het echter wel, en je dient dan ook te allen tijde op zoek te gaan naar de oorzaak.
Oververhitting van de motor - Wanneer koelvloeistof in de verbrandingskamer lekt, verdampt het en verdwijnt door de uitlaat. Al snel is er geen koelvloeistof meer over, hetgeen oververhitting van de motor veroorzaakt. Ook vindt er minder efficiënte opbouw van het motorvermogen plaats, hetgeen meer hitte veroorzaakt.
Melkachtig verkleuring van de olie - De motorolie voor voertuigen speelt een belangrijke rol bij de smering van veel cruciale onderdelen in het motorcompartiment. Wanneer olie zich mengt met koelvloeistof, resulteert dit in een melkachtige schuimende vloeistof. Deze ongewenste cocktail maakt korte metten met de smerende eigenschappen van de olie. Wanneer je een lekkende koppakking vermoedt, check de olievuldop of er melkachtig schuim op zit. Is dit het geval, is de kapotte afdichting meestal de schuldige. Het is belangrijk, op te merken dat olie en koelvloeistof ook vermengd kunnen raken als gevolg van een probleem elders. Olie die in het koelsysteem lekt, kan tevens een mayonaise-achtige laag op de radiateurdop achterlaten. In de overlooptank kunnen bellen ontstaan. Een andere complicatie die veroorzaakt wordt door koelvloeistof die in de verbrandingskamer lekt, is een mogelijke waterslag van de motor.
Pingelen - In de meer ernstige gevallen verliest de motor teveel druk en dit leidt tot motorklop. Je hoort dan tevens een ruw stationair draaien bij stilstand. De motor kan ook uitvallen. Dit is het gevolg van wrijving tussen niet-gesmeerde onderdelen en dit kan permanente schade veroorzaken. Net zoals de andere symptomen treden een ruw stationair toerental en pingelen niet alleen in geval van een kapotte koppakking op, maar zijn niettemin duidelijke tekenen ervan.
Vervanging koppakking
Helaas is de vervanging van dit onderdeel een van de duurdere ingrepen. Dit is niet omwille van het component op zich, maar vanwege zijn plaats in het motorcompartiment. Het betreft een erg arbeidsintensieve klus. Omwille van zijn centrale locatie moet de motor uit elkaar gehaald worden. Dit kan uren in beslag nemen. Het spreekt voor zich dat dit geen werk is voor een amateuristische doe-het-zelver. In geval van vermoeden van een lekke cilinderkoppakking moet de wagen daarom naar een vakgarage worden gebracht. De kosten voor het onderdeel op zich vallen mee. Zo kost een koppakking van een Peugeot 206 ongeveer € 14 tot € 18. De arbeidskosten hangen in hoge mate van het automodel af en kunnen oplopen van € 500 tot zelfs € 1200.
Afdichtingsmiddel: goedkope oplossing lekke koppakking
Sommigen zweren bij het gebruik van een afdichtingsmiddel, terwijl anderen daartegen waarschuwen. Een bruikbare stelregel is de volgende: laat de motor een kwartier lang stationair draaien. Wanneer binnen dit tijdsbestek geen koelvloeistof hoeft te worden toegevoegd en de motor oververhit niet, is het gebruik van een afdichtingsmiddel geschikt. Let wel: over het algemeen betreft dit een tijdelijke maatregel nodig. Enkel een volledige reparatie van een koppakking geeft volledige garantie.
De beste producten op dit gebied: