Inhoudsopgave
Verstuivers van diesel en benzine: werking, symptomen van defect en kosten voor vervanging
De verstuiver is verantwoordelijk voor de inspuiting van brandstof in de verbrandingsmotor. Elke cilinder heeft zijn eigen brandstofinjector. De brandstof stroomt vanuit de brandstoftank door de leidingen in de injectoren alvorens te worden verstoven. Vandaag de dag hebben de meeste auto's die rijden op diesel en een groot aantal benzineauto's directe injectie, waarbij de brandstof in nauwkeurig afgemeten doses wordt geleverd.
Direct vs indirect
In auto's met een indirect brandstofinspuitingssysteem gaat de brandstof door een injector in het inlaatspruitstuk of een zogenaamde wervelkamer (voorverbrandingskamer), waar vermenging met lucht plaatsvindt. Vervolgens wordt de brandstof in de verbrandingskamer geperst. Directe brandstofinjectie brengt, zoals de naam het reeds suggereert, de brandstof direct in de verbrandingskamer. Dit gebeurt onder hoge druk en zodra de brandstof in contact komt met de instromende lucht in de cilinder, vindt zelfontbranding plaats, die de zuigers van uw voertuig in beweging zet.
Tegenwoordig zijn de meeste verstuivers elektronisch geregeld door de ECU, die correspondeert met de solenoïde plunjer van het onderdeel. De ECU regelt de snelheid, het koppel, de luchttemperatuur enz zodat de toediening van het lucht-brandstofmengsel op exact het juiste moment plaatsvindt. Dit maakt de auto krachtiger, het brandstofverbruik economischer en wat het allerbelangrijkst is: het reduceert de uitstoot. Over het algemeen zijn elektronische injectieystemen efficiënter en betrouwbaarder.
BOSCH Injector
Common rail, Met afdichtring
BOSCH Injector
Diesel, Standaard tapverstuiver
BOSCH Injector
Common rail, Met afdichtring
BOSCH Injector
Directe Injectie
BOSCH Verstuiverhouder
Waarom gaat een injector kapot?
Verstuivers van diesel en benzine leveren zwaar werk aangezien zij constant brandstof onder hoge druk leveren. De meest gebruikelijke redenen voor het defect raken van deze onderdelen zijn de volgende:
- Defect van de solenoïde - De magneetklep kan mettertijd verslijten. Dan weet de sproeier niet wanneer hij openen moet.
- Defect van de veer - De trekveer kan een storing vertonen als gevolg van schade aan andere motorcomponenten. Met name bij een hoog toerental kan dit ertoe leiden dat het brandstofsysteem ontstekingsfouten veroorzaakt.
- Verstopte sproeikop - De meest gebruikelijke oorzaak van een defecte verstuiver is een verstopte sproeier. Dit gebeurt meestal geleidelijk als gevolg van gebruik van brandstof van lage kwaliteit of een vuil brandstoffilter. Gebruik daarom altijd hoogwaardige brandstof gebruiken vervang regelmatig het brandstoffilter diesel of benzine.
Defecte verstuiver: de symptomen
Een aantal tekenen wijzen op een defecte of verstopte injector:
- Lekkende brandstof - Wanneer je de motorkap opent en je ziet of ruikt brandstof, kan dit een indicatie zijn van een gebarsten en lekkende injector.
- Hoog brandstofverbruik - Je volgt alle regels voor zuinig brandstofverbruik en je merkt dat je nog steeds je brandstoftank vaker dan gewoonlijk moet vullen? Dan kan een verstuiver kapot zijn.
- Motor draait slecht - Het is goed mogelijk dat een verstopte brandstofsproeier tot ontstekingsfouten leidt, aangezien de verbrandingskamer te weinig brandstof krijgt voor de ontsteking, of helemaal geen. Dit kan ook tot startproblemen leiden. Mogelijkerwijs wordt teveel brandstof in één keer wordt toegediend. Dan accelereert de auto te sterk en te plotseling.
- Ruw stationair draaien - Wanneer het lucht-brandstofmengsel niet evenwichtig is, veroorzaakt dit een onregelmatig stationair toerental. Dit is het duidelijkste symptoom van een probleem met de injector.
- Rook - Nog een zorgelijk neveneffect is de verhoogde uitstoot. Dit is te zien aan de rook die uit de uitlaat komt, als gevolg van onverbrande brandstof van een overactief onderdeel.
BOSCH Injector
BOSCH Injector
DENSO Injector
elektrisch bediend
BOSCH Injector
Common rail, Met afdichtring
BOSCH Injector
Common rail, Met afdichtring
Wanneer je een van deze tekenen waarneemt, wordt het tijd dat je de auto naar de garage rijdt om een monteur te laten checken of een verstuiver gereinigd of vervangen moet worden.
Kosten voor de vervanging van een defecte verstuivers
De kosten voor een verstuiver hangen af van het merk en model van de auto. Voor een injector van een Peugeot 206 kun je rekenen op een prijs van € 45 - € 60. Het reinigen kan je vaak zelf doen. In zwaardere gevallen moet een monteur de reiniging op zich nemen. Niet wachten en direct reageren is de boodschap. Dan volstaat reiniging of vervanging om de motor weer optimaal te laten presteren.
De beste producten op dit gebied: