Inhoudsopgave
Oliekoeler: defecten, symptomen en kosten voor vervanging
Voor een optimale werking van de motor is het belangrijk dat de olietemperatuur in balans wordt gehouden. Bij te hoge hitte kan de olielaag tussen bewegende componenten scheuren en de motor ernstig beschadigd raken. Bij te hete olie treedt tevens een snellere veroudering op. Auto's zijn daarom voorzien van een oliekoeler, geïntegreerd in het koelsysteem. Auto's met een krachtige motor voor hogere prestaties hebben vaak een extra luchtgekoelde koeler achter de bumper.
Oliekoeler kapot symptomen
In principe is de oliekoeler van de auto een onderhoudsarm onderdeel. Mogelijkerwijs raakt een verbonden slang of aansluiting lek. Dan volstaat vaak vervanging van de afdichting om het onderdeel weer operationeel te maken. Fouten bij het inbouwen, onvoorzichtig onderhoud (bijv. het schoonmaken met een hogedrukreiniger, waardoor de lamellen verbuigen) en ouderdomsslijtage kunnen oorzaken zijn voor het defect van de koeler. De volgende symptomen kunnen dan optreden:
- De expansietank verliest koelvloeistof
- De koelvloeistof kleurt donker of melkachtig door vermenging met olie
- De expansietank zelf is donker gekleurd of zwart
- De boordcomputer meldt dat de koelvloeistof auto moet worden gecheckt.
Wees voorzichtig: de expansietank voor de koelvloeistof reservoir mag pas worden geopend wanneer de motor is afgekoeld. Vanwege de druk in het vat kan de vloeistof eruit spuiten en verbrandingen veroorzaken. De bovenstaande symptomen moeten bij aanschaf van een tweedehandswagen in ieder geval worden gecheckt. Olieresten in de expansietank zijn een duidelijk teken van een defecte koeler.
Verder rijden met een defect
Wanneer je vermoedt dat de oliekoeler koelvloeistof lekt of als je vermenging van olie en koelvloeistof opmerkt: niet treuzelen en direct een vakgarage opzoeken. Er bestaat anders het risico van motorschade, omdat de cilinders niet voldoende gesmeerd en gekoeld worden. Olie in de expansietank duidt in de praktijk veelal op een kapotte koeler. Het kan echter ook om een kapotte cilinderkoppakking gaan. Verlies van koelvloeistof alleen kan meerdere oorzaken hebben. In het gunstigste geval is er slechts een leiding defect. Voor alle zekerheid moet de garage het onderdeel demonteren en druktesten.
Repareren of vervangen oliekoeler?
Is de oliekoeler zelf kapot, moet hij worden vervangen. Reparatie is niet zinvol en het gebruik van tweedehands exemplaar wordt sterk afgeraden, aangezien dit een slijtageonderdeel is. Bij de vervanging komt tamelijk veel werk om de hoek kijken. Daarom alleen al heeft de keuze van een nieuw onderdeel de voorkeur. Zo voorkom je volgkosten vanwege de installatie van een mogelijkerwijs defect gebruikt component.
Al naargelang automodel en constructie kan de hoeveelheid werk voor een vervanging behoorlijk verschillen. De werkzaamheden beginnen met het aftappen van de koelvloeistof en ontkoppeling van slangen en leidingen van de oliekoeler. De constructie van de auto vereist mogelijkerwijs demontage van het front, turbolader en inlaatspruitstuk. In het allerergste geval moet zelfs de motor eruit worden gehaald, wanneer de koeler niet op een andere wijze toegankelijk is. Verroeste leidingen en bevestigingen die niet loskomen, kunnen tevens complicaties opleveren. De vakgarage is in ieder geval de enige juiste plaats voor deze werkzaamheden, aangezien de garantie meespeelt, en ook omdat het koelsysteem met een speciale reiniger moet worden gespoeld.
Kosten repareren oliekoeler
Hoe krachtiger de motor, hoe hoger de kosten. Een algemene raming is moeilijk te maken, met het oog op het verschil in de hoeveelheid werk en daardoor ook in het arbeidsloon. Het gaat overigens niet om het allervoordeligste onderdeel. Om een idee te geven: een oliekoeler voor een VW Polo 1.2 tdi is te bestellen aan prijzen die liggen tussen de € 75 en € 120.
De beste producten op dit gebied: