Inhoudsopgave
Stroomverdeler van de auto: werking, symptomen van defect en vervanging
Je auto wordt voortgestuwd door de motor, in feite een grote pomp die lucht en brandstof opneemt en omzet in energie die wordt overgedragen naar de wielen. Resterende gassen van die omzetting verlaten de auto via de uitlaat. De omzetting van energie vindt plaats door verbranding. Waar verbranding is, moet eerst ontsteking plaatsvinden. Het ontstekingssysteem bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een stroomverdeler van de auto. In dit artikel gaan we in op de werking van dit onderdeel.
Stroomverdeler: werking
Het traditionele ontstekingssysteem heeft een stroomverdeler van de auto, bobine, rotor, bougiekabels en bougies. De ontstekingsverdeler is een draaiend onderdeel, dat de hoge spanning van de bobine verdeelt over de afzonderlijke bougies zodat deze in de juiste volgorde vonken. Hij bestaat uit een draaiende arm, de zogenaamde rotor, die bovenop de as van de verdeler zit. Deze as wordt bewogen door een tandwiel dat direct verbonden is met de nokkenas in de meeste kopklepmotoren. De rotorarm draait in de kunststof verdelerkap van de auto, waarin koperen contactpunten zitten, in aantal gelijk aan het aantal cilinders van de motor. De ontstekingsvonk van de bobine komt in de top van de verdelerkap en loopt via de rotor, die voorzien is van een contact aan het uiteinde, dat belast is door een veer. Dit contact levert de verbinding tussen de rotor en de bobine Peugeot 206 of ander automodel. Terwijl de rotor draait, springt de vonk van de top van de rotor naar het contactpunt in de verdelerkap. De afstand tussen elk onderbrekerpunt is zodanig dat slechts één vonk per keer kan overspringen. De vonk gaat vervolgens van de verdelerkap naar de bougiekabel. De kabels zijn gerangschikt volgens de ontstekingsvolgorde van de motor.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
JP GROUP Stroomverdeler
AUTOMEGA Stroomverdeler
BOSCH Condensator, ontstekingssysteem
JP GROUP Stroomverdeler
BOSCH Reparatieset, stroomverdeler
Type ontsteking
Ontstekingssystemen hebben een hoge mate aan ontwikkeling doorlopen. In modernere systemen kwam een elektronische Hall-sensor in de plaats van de onderbrekercontacten. Dit systeem was minder storingsgevoelig en onderhoudsvrijer. Het systeem met een verdeler behoort tot het rijk der oldtimers. Tegenwoordig heeft bijna elke moderne auto een systeem waarbij elke bougie is voorzien van zijn eigen bobine, of hij maakt gebruik van een bobineblok met meerdere verbindingen in plaats van een verdelerkap van de auto. Een sensor in de motor meldt aan de ECU waar de krukas in zijn rotatie zit en zodoende welke bougie van welke cilinder moet vonken.
Storingen
De spanningsvonken veroorzaken erosie die tot ophoping van koolstofafzettingen leidt. Corrosie is een ander veel voorkomend probleem dat elektrische componenten aantast, wanneer hun metaal met vocht in aanraking komt. Afzettingen van vet, olie en andere substanties kunnen ook corrosie veroorzaken. Uiteraard is de verdeler ook onderhevig aan slijtage als gevolg van de hoge spanningen waaraan hij wordt blootgesteld.
Een defecte ontstekingsverdeler veroorzaakt startproblemen en ontstekingsfouten. Deze zijn voelbaar als schokken bij het starten, stationair draaien of optrekken. Terugslag van verbrandingsgassen, vaak hoorbaar als een luide knal, gebeurt wanneer onverbrande brandstof uit een cilinder komt en ontbrandt wanneer het met de volgende bougie in contact komt. De motor kan dan uitvallen. Wanneer je verder blijft rijden met een motor die met ontstekingsfouten en terugslag van verbrandingsgassen te maken heeft, belast dit de cilinders en zuigers. De motortemperatuur kan te hoog oplopen, waardoor kleppen kunnen vervormen en breken. Ook de cilinderkop kan schade oplopen. Onverbrande brandstof in de katalysator heeft een nadelige invloed op zijn werking en uiteindelijk ook op de uitstoot.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
BERU Condensator, ontstekingssysteem
MAPCO Reparatieset, stroomverdeler
BOSCH Condensator, ontstekingssysteem
JP GROUP Stroomverdeler
BOSCH Condensator, ontstekingssysteem
Vervanging
Een kapotte verdeler moet worden vervangen. De verdelerkap en rotor worden dan ook vernieuwd. Bij installatie van een nieuw onderdeel moeten de kabels met de bougies van de auto worden verbonden en een draad naar de bobine worden gelegd. Wanneer hij op zijn plaats zit, moet de timing worden afgesteld aan de hand van de specificaties van de motor. Dit maakt de vervanging ingewikkeld. Het is daarom beter, om het repareren aan een automonteur over te laten.
Rijden met een kapotte verdeler moet worden vermeden. Behalve de motorschade die dit tot gevolg kan hebben, creëer je een veiligheidsrisico, wanneer je auto uitvalt in het verkeer.
De beste producten op dit gebied: