Inhoudsopgave
Lekke radiateur van de auto: symptomen en kosten van vervanging
Als vitaal orgaan van je auto voorkomt de radiateur oververhitting van de motor door het absorberen van de in de koelvloeistof opgeslagen hitte. Wanneer de vloeistof is afgekoeld in de radiateur, stroomt deze terug naar de motor. Een lekkend of verstopt onderdeel kan uiteindelijk tot permanente motorschade leiden.
Oorzaken van lekken radiateur
Roest. De radiateur veroudert onder de voortdurende stress van druk en hitte. De ontwikkeling van roest en kleine barstjes laten lucht en afzettingen toe, die gaandeweg grotere gaten veroorzaken.
Slijtage van de radiateurpakking. De afdichting die de verbinding tussen de radiateur en de koelvloeistof reservoir verzegelt, kan ook verslijten. Zijn verzwakking veroorzaakt lekkage. Koelvloeistof lekt weg en de resterende vloeistof moet harder werken.
Versleten radiateurslangen. De leidingen die koelvloeistof voor auto van en naar het onderdeel laten stromen zijn onderhevig aan extreme condities, die hen gaandeweg zwak en broos maken. De aansluitingen tussen de slangen en de radiateur, de waterpomp en het verwarmingsblok zijn bijzonder kwetsbaar voor slijtage.
AKS DASIS Radiateur
Aluminium, voor voertuigen met/zonder airco, 417 x 495 x 32 mm, Manuale / Automatische versnelling, Koelribben gesoldeerd
NRF Radiateur
Aluminium, 344 x 301 x 36 mm, Met kap, Koelribben gesoldeerd
LIQUI MOLY Reiniger, koelsysteem
Blik, Inhoud: 300ml
AKS DASIS Radiateur
Aluminium, Aluminium, 358 x 448 x 56 mm, Handgeschakeld, Koelribben gesoldeerd
MAHLE ORIGINAL Radiateur
voor voertuigen met/zonder airco, 525 x 322 x 34 mm, Automatische versnellingsbak, Handgeschakeld, Koelribben mechanisch gelast
De radiateurdop lekt. De doppen functioneren onder extreme druk en hitte. Het is belangrijk dat de radiateurdop een goede verzegeling handhaaft. Anders kan door de hitte verdampende koelvloeistof van onder de dop sijpelen. In vloeibare vorm kan het ontsnappen wanneer de openingen groot genoeg zijn. Een dop is alleszins makkelijk en voordelig te vervangen en een nieuwe radiateur voor auto kopen is dan niet onmiddellijk nodig.
De waterpomp is defect. De pomp duwt de koelvloeistof door de slangen naar de motor en terug naar de radiateur. Hij wordt aangedreven door een riem en is verbonden met de onderste radiateurslang. Wanneer de verbinding met de slang losraakt, of de pomp roest of komt in aanraking met stenen van de weg, gaat koelvloeistof lekken.
Door vuil kan de waterpomp verstopt raken en de ononderbroken stroming van koelvloeistof verhinderen, waardoor de druk zich opbouwt en een barst veroorzaakt. Zelfs wanneer er geen vloeistof lekt, zal de defecte waterpomp geen vloeistof circuleren en oververhitting van de motor veroorzaken.
De koppakking is gesprongen. In het meest ongunstige scenario raakt de koppakking, die het motorblok van de cilinderkop scheidt, verroest of gebarsten, waardoor gas, koelvloeistof en olie allemaal op dezelfde plek terechtkomen. Wanneer de koppakking springt, dreigt groot gevaar voor de motor.
Reinigen
Als koelvloeistof niet vaak genoeg wordt ververst, hopen vervuilingen, metaaldeeltjes en roest zich erin op als gevolg waarvan de leidingen en lamellen van de radiateur verstopt raken. Vuil, bladeren, zand insecten zijn alle natuurlijke vijanden van het onderdeel. Aangevoerd door de rijwind kunnen zij de leidingen naar de lamellen verstoppen. Het deugdelijk reinigen van je radiateur is een noodzakelijke onderhoudsmaatregel.
MAHLE ORIGINAL Radiateur
670 x 446 x 26 mm, Koelribben gesoldeerd
NRF Radiateur
Aluminium, 667 x 441 x 26 mm, Koelribben gesoldeerd
VAN WEZEL Koelmodule
Met droger, Met condensator
VAN WEZEL Koelmodule
Met droger, Met condensator
AKS DASIS Radiateur
Aluminium, 325 x 380 x 56 mm, met schroefdraadaansluiting voor temperatuursensor, Handgeschakeld, Koelribben gesoldeerd
Radiateur auto lek symptomen
Oververhitting. De temperatuuraanduiding op het dashboard is in de "rode" zone. De hedendaagse digitale display waarschuwt voor oververhitting. NB: dit kan ook het gevolg zijn van een defecte thermostaat van de auto.
Plassen koelvloeistof onder de auto. Ernstige opbouw van roest veroorzaakt de vorming van gaten in de lamellen, waardoor de vloeistof naar buiten lekt. Roest in de radiateur wordt vaak veroorzaakt door een koelvloeistof van lage kwaliteit of het mengen van antivries met leidingwater in plaats van gedestilleerd water.
Kosten vervangen en reparatie radiateur
Bij oudere automodellen is het eigenhandig vervangen van de radiateur niet zo moeilijk: losdraaien van enkele bouten het het ontkoppelen van leidingen. In moderne auto's is het onderdeel meer geïntegreerd in het motorblok en komt er meer expertise bij de vervanging kijken. De kosten voor een professionele montage bedragen ca. € 150. De aanschaf van het onderdeel in de garage kost evenveel. Je kunt eventueel besparen door hem zelf aan te schaffen. Een radiateur voor Peugeot 307 kun je online bestellen voor prijzen die liggen tussen de € 50 en € 100.
Een nuttige video over het onderwerp:
De radiateur zelf doorspoelen
De beste producten op dit gebied: