Inhoudsopgave
Symptomen van een kapot veerpootlager van de auto en de kosten voor vervanging
Het veerpootlager speelt een cruciale rol bij de werking van de auto-ophanging, die de inzittenden tegen de schokken beschermt, veroorzaakt door de impact van de weg. De ophanging is een assemblage van bewegende delen. Het lager, ook wel veerpootsteun genoemd, houdt de volledige veerpootassemblage op zijn plaats. Dit maakt een goede conditie van de lagers erg belangrijk. De gehele veerpoot samen met de bijbehorende onderdelen zoals schokdempers voor de auto, veerschotel en veerpootsteun zijn aan sterke slijtage onderhevig. Stoepranden, gaten in de weg en kasseien belasten het lager behoorlijk.
Rijstijl
Een kapot veerpootlager is niet in de laatste plaats het gevolg van de manier waarop met de auto gereden wordt. Dit geldt overigens ook voor de schokdempers van de auto: hun werking, levensduur en vervanging. Bestuurders die er een wat ruigere rijstijl op na houden, kunnen al na 40.000 tot 50.000 km door een defect lager worden overvallen. Wie aan de andere kant de voorkeur geeft aan gladde wegen en zeer gedegen en rustig rijdt, haalt gemakkelijk de 100.000 km zonder vervanging van het lager.
Symptomen van een kapot veerpootlager
Wanneer bij een stuurbeweging van een stilstaande auto duidelijk knakkende of knarsende geluiden te horen zijn, is dit het een veelzeggend symptoom van een gebroken of versleten veerpootlager. Ook bij het in- en uitstappen en het laden of ontladen kunnen zich dergelijke geluiden voordoen. Nog duidelijker laat een defect aan de veerpoot of zijn lager van zich horen, wanneer de auto over oneffenheden, stoepranden of door gaten in de weg rijdt. Ook zonder een gedraaid stuur zijn dan slaande, klapperende of knallende geluiden te horen. Dit betekent dat het rubber in de steun versleten is. Dan bestaat tussen de veerpoot en het metalen gedeelte van het lager geen barrière meer.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
FAST Ring voor schokbreker veerpootlager
TOPRAN Reparatieset, Ring voor schokbreker veerpootlager
Vooras, t+, Met lager
SACHS Veerpootlager
Vooras links, Vooras rechts, met ingebouwd kogellager
BILSTEIN Veerpootlager
Vooras, Met kogellager
KYB Reparatieset, Ring voor schokbreker veerpootlager
Vooras, Suspension Mounting Kit
Controleren
Wie toegang tot een hefbrug heeft, kan het veerpootlager achter en vóór op mankementen controleren. Wanneer het vrij hangende wiel verticaal kan worden bewogen of speling heeft, is een defect veerpootlager waarschijnlijk. Het onderdeel is tamelijk ontoegankelijk en zichtcontrole is daarom moeilijk. Vooral bij de achterste veerpootlagers zijn defecten vaak lastig te herkennen. Aangezien het lager met verschillende onderdelen van de ophanging auto verbonden is, kan de schade ook ergens anders liggen. Weliswaar zijn de geluiden van een kapotte veerpootsteun tamelijk duidelijk hoorbaar, met name wanneer over kinderkopjes of een riooldeksel wordt gereden. Wanneer u echter niet helemaal zeker bent dat het geluid daadwerkelijk van het veerpootlager of misschien van een ander onderdeel komt, is een inspectie door een expert raadzaam.
Effecten
Een kapot veerpootlager kan riskante en kostbare gevolgen hebben. Een veranderd rijgedrag, vermindering van het rijcomfort en een onnauwkeurige besturing zijn slechts de direct voelbare effecten. Veel erger is de aanslag op de portemonnee. Bij een defect of gebroken steunlager moeten de veerpoot en schokbreker de taken van demping en lagering overnemen. Dat heeft een versterkte slijtage van deze onderdelen tot resultaat. Daarop volgen andere defecten, extra garagebezoek, kortom, aanzienlijke vervolgkosten.
Het is mogelijk met een versleten of defect veerpootlager door te rijden, maar niet verstandig. De auto reageert in dergelijke gevallen niet meer zoals de bestuurder gewend is. Dat kan bij hoge snelheid tot onveilige situaties leiden. In elk geval dient bij het optreden van de eerder genoemde symptomen enkel met geringe snelheid te worden gereden en moet zo spoedig mogelijk een garage worden opgezocht.
Veerpootlager vervangen
Reparatie van het veerpootlager is niet aan de orde. Bij slijtage of defect moet het onderdeel worden vervangen, en dit gebeurt ook altijd paarsgewijs. Prijzen lopen nogal uiteen, niet enkel voor het onderdeel zelf. Een veerpootlager voor de Peugeot 206 is verkrijgbaar aan prijzen tussen de € 9 en € 30. Het het arbeidsloon kan behoorlijk variëren, afhankelijk van het aantal onderdelen dat moet worden verwijderd. Dit verschilt van automerk tot automerk. Vergeet niet dat een vervanging van veerpootsteunen gepaard gaat met een wieluitlijning. Het beste is daarom, op voorhand de kosten in verschillende werkplaatsen te vergelijken.
De beste producten op dit gebied: