Inhoudsopgave
Inlaatspruitstuk van de auto: symptomen bij defect en kosten van het vervangen
Teveel is nooit goed, teveel lucht in de motor ook niet. Ongereguleerde luchttoevoer heeft een groot effect op de mengwaarden van de brandstof met alle gevolgen van dien. Een lekkend of beschadigd inlaatspruitstuk kan hiervan de oorzaak zijn en dit kan tevens het koelsysteem in de war brengen met uitval van de motor als gevolg. Lees alles over het belang van een goed functionerend onderdeel en informeer je over de prijs van een inlaatspruitstuk voor de auto.
Symptomen bij defect inlaatspruitstuk
Het inlaatspruitstuk voert lucht naar de cilinders. In samenwerking met het gasklephuis, de luchtinlaat en de brandstoftoevoer zorgt het spruitstuk voor de levering van het juiste lucht-brandstofmengsel aan de motor. Een slecht functionerend onderdeel veroorzaakt een aantal niet mis te verstane symptomen:
Lekkende vloeistof. Wanneer een pakking of het onderdeel zelf beschadigd is, lekt koelvloeistof er op den duur uit onderaan de auto.
Weinig vermogen en koeling. Wanneer het inlaatspruitstuk kapot is, stuurt het de lucht-brandstofmix in de war, hetgeen zijn uitwerking heeft op de motorprestatie. Het vermogen daalt, de auto trekt slecht op en je hebt mogelijk zelfs een knallende uitlaat. Wanneer het spruitstuk het laat afweten, kan dit tot het lekken van koelvloeistof voor auto leiden, waardoor de temperatuur van de motor stijgt.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
TOPRAN Inlaatpijp, luchttoevoer
Afvoerzijde
NTY Inlaatspruitstuk
Met pakkingen
NTY Inlaatspruitstuk
BUGIAD Inlaatspruitstuk
Met pakkingen, Zonder afregelelement
DR.MOTOR AUTOMOTIVE Inlaatspruitstuk
Uitval en ruw stationair draaien. Wanneer er een luchtlek ergens in het spruitstuk zit, kan er teveel lucht in de motor terechtkomen. Dit verandert het stationair toerental. De auto kan zelfs uitvallen bij lagere toerentallen. Hoger brandstofverbruik. De autocomputer poogt het onevenwichtige mengsel te compenseren door de toevoeging van meer brandstof. De motor verbruikt meer om hetzelfde werk te doen.
Onderhoud inlaatspruitstuk
Afzettingen van koolstof is een gebruikelijk probleem in motoren. Mettertijd raken belangrijke onderdelen in het spruitstuk volledig bedekt door roet. De door de carterventilatie meegevoerde oliedampen slaan neer in het onderdeel. Olie in het inlaatspruitstuk heeft een negatief effect op de werking. Het is belangrijk om hem goed te reinigen, aangezien de lucht die hij aanvoert, essentieel is voor prestatie, brandstofzuinigheid en efficiëntie. Een vervuild onderdeel kan de oorzaak ervan zijn dat deeltjes in de motor terechtkomen, die mogelijkerwijs schade veroorzaken die niet meer te repareren is.
Er zijn reinigingsmiddelen in spuitbussen verkrijgbaar. Deze zijn echter onvoldoende werkzaam tegen de ophoping van vuil en roet in het gehele systeem. Voor effectieve schoonmaak moet het spruitstuk worden verwijderd. Regelmatige professionele reiniging is niet enkel gezond voor je motor, maar biedt tal van voordelen zoals een beter vermogen, betere brandstofzuinigheid en een vermijden van pingelen. Moderne service-leveranciers kunnen het inlaatspruitstuk reinigen door het stralen met walnootgranulaat, hetgeen de koolstofafzettingen effectief verwijdert zonder kanalen en kleppen te beschadigen. Het verwijderen van de cilinderkop voor auto is niet nodig. Doorgaans wordt deze service aangeboden in combinatie met de ultrasone reiniging van de injectoren, hetgeen de motor gelijkmatiger laat draaien. Je bent je wagen een dag kwijt voor een professionele schoonmaakbeurt van het inlaatspruitstuk. De kosten voor de procedure hangen af van het automodel en liggen tussen de € 550 en € 1100.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
BUGIAD Inlaatspruitstuk
Met pakking, Zonder afregelelement
METZGER Inlaatspruitstuk
Met pakkingen, met draaihoeksensor, Met stel element, Met kleppen
VAICO Inlaatspruitstuk
Zonder afregelelement, Met pakkingen, Met schroeven, EXPERT KITS +
FEBI BILSTEIN Frame, inlaatspruitstuk
FEBI BILSTEIN Frame, inlaatspruitstuk
Rijden met een defect inlaatspruitstuk
Het is waarschijnlijk wel mogelijk om te rijden met een defect inlaatspruitstuk, we raden het echter af. Zelfs al bereik je veilig je bestemming - bij voorkeur de plaatselijke autowerkplaats - je loopt het risico, je auto te beschadigen. Dit kunnen de gevolgen van oververhitting en vloeistofverlies zijn, of zelfs een ongeval wanneer de auto op de weg plotseling uitvalt.
Kosten van reparatie inlaatspruitstuk
Tenzij je een ervaren sleutelaar bent met de juiste gereedschappen en een veilige werkplaats, is het wellicht beter dat je werkzaamheden aan het inlaatspruitstuk overlaat aan de vaklui. De stappen voor het verwijderen, vervangen en veilig aansluiten van alles kunnen moeilijk te begrijpen zijn wanneer je niet over de nodige ervaring beschikt en de consequenties van een verkeerde montage kunnen ernstig zijn. Dit gezegd zijnde: vervanging van een spruitstuk is niet goedkoop. Je kunt gerust op bedragen tussen de € 500 en € 700 rekenen. Een groot gedeelte gaat in de arbeidskosten zitten. Een inlaatspruitstuk voor de Audi A4 B8 is online bestelbaar voor € 100 tot € 120. Als je toch aan het vervangen bent, informeer je dan ook eens naar de kosten van een gasklephuis.
De beste producten op dit gebied:
- Inlaatspruitstuk Opel Astra H
- Inlaatspruitstuk BMW
- Inlaatspruitstuk Golf 4
- Inlaatspruitstuk Saab 9-3
- Inlaatspruitstuk Volvo V40