Inhoudsopgave
Wat doet een inlaattemperatuursensor met de binnenkomende lucht en waar zit hij?
Er is heel wat veranderd in de werking van de motor. Traditioneel was dit een mechanische aangelegenheid. Vandaag de dag wordt de motor door een motorregeleenheid, de ECU van de auto, aangestuurd. Deze unit verwerkt de gegevens die hij aangeleverd krijgt een reeks sensoren. Eén daarvan is de inlaatluchttemperatuursensor, ook wel IAT-sensor genoemd. Dit artikel gaat in op de werking van dit onderdeel, zijn locatie en hoe een storing aan deze sensor te herkennen is.
Wat doet een inlaatluchttemperatuursensor?
Deze sensor meet de temperatuur van de binnenkomende lucht in de motor. Met deze gegevens kan de ECU een aantal functies en berekeningen doorvoeren, zoals het berekenen van de juiste luchtdichtheid in het lucht-brandstofmengsel voor een effectieve timing van de ontsteking en een beter brandstofverbruik.
Waar zit de inlaatluchttemperatuursensor?
Deze sensor is te vinden in de inlaatluchtleiding tussen het luchtfilter van de auto en het inlaatspruitstuk. Mogelijk is hij met de luchtmassameter (LMM of MAF-sensor) geïntegreerd. De locatie kan verschillen afhankelijk van het motorontwerp. De beste manier om de IAT-sensor te vinden is het raadplegen van de gebruikershandleiding van de auto. De LMM en de temperatuursensor voor binnenkomende lucht worden vaak als een en hetzelfde onderdeel beschouwd. Ze hebben echter volledig gescheiden circuits.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
RIDEX Sensor, temperatuur binnenkomende lucht
RIDEX Sensor, temperatuur binnenkomende lucht
HELLA Sensor, temperatuur binnenkomende lucht
TOPRAN Sensor, temperatuur binnenkomende lucht
FAE Sensor, temperatuur binnenkomende lucht
Oorzaken van schade
Een inlaatluchttemperatuursensor voor auto's kan eventueel beschadigd raken door vroegtijdige verbranding van brandstof in het inlaatspruitstuk. Koolstofafzettingen of vervuiling door olie kunnen het uiteinde van de sensor bedekken waardoor hij minder gevoelig wordt voor temperatuurveranderingen. Ook kan hij door ouderdom verslijten. Wanneer de sensor niet langer de juiste gegevens aan de ECU doorgeeft, schat de unit de luchttemperatuur hoger of lager in dan hij in werkelijkheid is. Het resultaat is een te vet of te mager brandstofmengsel.
Symptomen van een defecte IAT-sensor
Een reeks symptomen treedt op als gevolg van een kapotte luchinlaattemperatuursensor, zoals:
- Een brandend motorwaarschuwingslampje. Dit gebeurt niet in alle gevallen en kan tal van andere oorzaken hebben. Op dit moment moeten de foutcodes met een OBD2-scanner worden gecheckt.
- Slecht optrekken. Een verkeerde berekening van het lucht-brandstofmengsel heeft onherroepelijk gevolgen voor het motorvermogen. De auto komt trager op gang en het brandstofverbruik stijgt.
- Startproblemen. Een koude start heeft de juiste hoeveelheid brandstof nodig. Wanneer de temperatuursensor de ECU de verkeerde hoeveelheid laat injecteren, start de auto niet of slecht.
- Ruw stationair draaien. Wanneer de motor een stationair toerental draait, is hij gevoelig voor het juiste lucht-brandstofmengsel. Wanneer het lijkt alsof de motor de hik heeft bij stationair draaien, is dit een duidelijk signaal voor een kapotte inlaatluchttemperatuursensor.
- Ontstekingsfouten. Deze treden op wanneer de verbranding in de cilinder niet goed verloopt. Dit kan het gevolg zijn van een verkeerde ontstekingsvonk maar ook van een verkeerd mengsel. Wanneer ontstekingsfouten voelbaar zijn als “hikken” tijdens acceleratie, wijst dit op een probleem met de IAT-sensor.
- De werking van de EGR-klep is verstoord. De ECU bepaalt aan de hand van de luchttemperatuur wanneer de klep moet openen.
De inlaatluchttemperatuursensor kan niet worden gerepareerd of afgesteld. Het is echter wel mogelijk een vervuilde sensor te reinigen. Verwijder daartoe de sensor en besproei het uiteinde met contactspray. Voor sensoren die in een LMM gemonteerd zitten, kan het draadelement ook met contactspray worden gereinigd. Wanneer hij geen juiste gegevens meer leest, vervang hem dan. Het is geen heel duur onderdeel. U kunt er een bestellen voor prijzen die liggen tussen de € 9 en de € 40. Daarbij moet worden opgemerkt dat wanneer het om een exemplaar gaat dat in de auto luchtmassameter is geïntegreerd, u voor dit onderdeel een stuk meer kwijt bent: zo tussen de € 50 en € 80.
De beste producten op dit gebied: