Inhoudsopgave
Brandstoffilter diesel: symptomen van defect en vervanging
Het brandstoffilter diesel is een integraal onderdeel van elke dieselmotor, cruciaal voor de handhaving van de motorprestatie. Dieseltechnologie heeft een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Met het oog hierop is de filtering van diesel, voordat deze in het injectiesysteem terechtkomt, belangrijker dan ooit.
Waarom is schone dieselinjectie belangrijk?
Contaminatie van de brandstof door minerale en organische deeltjes, maar ook door water vindt plaats bij de productie, het transport, het afvullen en ook de ontluchting van de brandstoftank. Water in de brandstof veroorzaakt reeds bij kleine hoeveelheden in korte tijd schade met onvoldoende smering van de hogedrukpomp van de auto als gevolg. Deze heeft ook te lijden onder vervuiling. Wanneer de brandstof verontreinigd is, betekent dit een versnelde slijtage van dit onderdeel, met lekverlies en een onnauwkeurige timing van de injectie als gevolg.
Reeds tientallen jaren zijn dieselmotoren uitgerust met commonrail-injectiepompen en sproeiers met een of meerdere gaten (afhankelijk van de inspuitingsprocedure). De injectiesproeiers reageren ook op onvoldoende gefilterde brandstof met verhoogde slijtage. Door de schurende werking van uiterst fijne deeltjes verandert de interactie van sproeiernaald en sproeikoppen, waardoor de brandstof niet voldoende verstoven wordt. De diesel verstuiver druppelt na en dit veroorzaakt de ophoping van verbrandingsresidu, die een nog slechtere verstuiving tot gevolg heeft. Deze kettingreactie kan enkel door optimaal gefilterde brandstof worden voorkomen.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
DELPHI Brandstoffilter
Filter insert
BOSCH Brandstoffilter
Pijpfilter, 8mm, 8, 9mm
FILTRON Brandstoffilter
Pijpfilter, 6-8mm, 6-8, 9mm
DONALDSON Brandstoffilter
BOSCH Brandstoffilter
Filter insert
Water in het brandstoffilter diesel
Diesel van vandaag bevat een groter aandeel aan biobrandstof in vergelijking met het verleden. Dit type brandstof is van plantaardige olie gemaakt. Dit is fijn voor het milieu, maar kan wel de ontwikkeling van bacteriën in de kaart spelen, die ervoor zorgen dat diesel in hogere mate water aantrekt en vasthoudt. Het brandstoffilter diesel heeft in vergelijking met zijn benzine-tegenhanger een toegevoegde taak: de verwijdering van water uit de brandstof. Water is zwaarder dan diesel en kan in het filter worden gescheiden en in een speciaal reservoir worden opgevangen. De vermenigvuldiging van micro-organismen in deze brandstof veroorzaakt ook drab, dat zich vooral in de tank afzet en het filter kunnen blokkeren door verstopping.
Het brandstoffilter diesel, dat verstopt raakt, is een geleidelijk proces waarvan je aanvankelijk niet echt iets merkt. Langzaam aan beginnen echt de eerste symptomen van storing zich te vertonen. Zo kun je de volgende verschijnselen opmerken:
- De auto schokt bij het optrekken
- De dieselauto verliest vermogen bij optrekken of heuvelop
- De motor vertoont startproblemen
- De motor valt uit tijdens het rijden
- Het waarschuwingslampje op het dashboard brandt
- Verhoogd brandstofverbruik
Deze tekenen kunnen weliswaar tal van andere oorzaken hebben. Het brandstoffilter diesel is doorgaans het minst dure component dat verantwoordelijk kan zijn voor deze signalen. Bovendien is zowel het checken als de eventuele vervanging snel gebeurd. Veel moderne dieselauto’s hebben een waterindicatiesensor in het brandstoffilter. Wanneer deze sensor een hoog waterniveau detecteert, gaat er een waarschuwingslampje branden op het dashboard – een specifiek detail dat de huidige tekst slechts in algemene zin aanstipt
Wanneer het brandstoffilter diesel te vervangen
Vervangingsintervallen voor het dieselfilter zijn niet nauwkeurig gespecificeerd en kunnen variëren van auto tot auto. Een aanbeveling is normaliter in de gebruikershandleiding van de auto te vinden. Je kunt stellen dat intervallen korter zijn wanneer er veel met de auto gereden wordt. Je kunt een algemene richtlijn van vervanging om de 60.000 – 80.000 km hanteren.
Vaak wordt een jaarlijkse vervanging van brandstoffilters diesel en benzine voor de auto geadviseerd. Het vervangen maakt deel uit van de routine-onderhoudsbeurt. Het is niet nodig, te wachten totdat het motorvermogen daalt. Opgemerkt moet echter worden dat de kwaliteit van diesel in ons land erg hoog ligt en gewone rijcondities niet echt veel van het filter eisen. Dan kan het volstaan om met de jaarlijkse beurt het water af te tappen.
Je kunt het brandstoffilter diesel in principe zelf vervangen. Zijn locatie hangt echter van het automodel af. Bij het ene is hij makkelijk bereikbaar onder de motorkap; bij het ander moet je onder de wagen kruipen en dan is de beschikbaarheid van een hefbrug of reparatiekuil wel zo handig. Let er ook op dat je een schotel hebt klaarstaan voor uitlekkende vloeistoffen.
Bij dieselmotoren is het belangrijk dat het filter gevuld moet zijn met diesel, voorafgaand aan de installatie om te voorkomen dat het systeem lucht aanzuigt. Het brandstofcircuit moet ook worden ontlucht. Niet elke hobbyist beschikt over een goed uitgeruste werkplaats. De vervanging van het brandstoffilter diesel in de garage loopt niet heel erg in de papieren. Om kosten te drukken of wanneer je om onderdelen verlegen zit, kun je een nieuw dieselfilter en eventueel ook een universele oliefiltersleutel online bestellen.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
BOSCH Brandstoffilter
Pijpfilter
PURFLUX Brandstoffilter
Filter insert
BOSCH Brandstoffilter
Opschroeffilter
MANN-FILTER Brandstoffilter
Met pakking
MANN-FILTER Brandstoffilter
Opschroeffilter
Kosten van brandstoffilter vervangen
De kosten voor het vervangen van een brandstoffilter hangen af van het type auto en of je het zelf doet of laat uitvoeren door een garage. Een los brandstoffilter kost doorgaans tussen de €10 en €30, afhankelijk van merk en model. Kies je ervoor om het filter bij een garage te laten vervangen, dan moet je rekening houden met een totaalbedrag van ongeveer €60 tot €100, inclusief arbeid.
Zelf vervangen is goedkoper, maar vereist enige handigheid en het juiste gereedschap. Laat je het liever aan een vakman over, dan ben je verzekerd van een snelle en correcte montage.
Door deze bedragen in overweging te nemen, kun je een weloverwogen keuze maken tussen zelf sleutelen of professionele hulp inschakelen.
Veiligheidstips van professionals
De experts van AUTODOC adviseren de volgende werkwijzen voor de veiligheid:
- Zorg dat je werkt in een goed geventileerde ruimte en houd open vuur of vonken uit de buurt, want dampen van benzine en diesel zijn licht ontvlambaar.
- Draag beschermende kleding, handschoenen en een veiligheidsbril bij werkzaamheden aan de brandstofleiding om contact van diesel met huid en ogen te voorkomen.
- Koppel bij werkzaamheden onder de motorkap de minpool van de accu los om kortsluiting te voorkomen bij onbedoeld contact met gereedschap.
- Handel milieubewust: gebruik een opvangbak voor gemorste diesel en lever de oude brandstoffilter op verantwoorde wijze in bij een inzamelpunt.
- Zelf repareren gebeurt op eigen risico. Twijfel je? Schakel dan een professional in.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Lees hieronder de antwoorden op vragen van autobezitters:
Een verstopt brandstoffilter kan zorgen voor haperende acceleratie, vermogensverlies, moeilijk starten of zelfs een stilvallende motor.
Gemiddeld gaat een diesel-brandstoffilter tussen de 30.000 en 60.000 kilometer mee. De exacte interval vind je in het onderhoudsboekje of de handleiding van je auto (zie ook autodoc.nl).
Dat wordt sterk afgeraden. Doorrijden kan leiden tot motorschade of defecten aan het brandstofsysteem. Vervang het filter zo snel mogelijk bij duidelijke symptomen.
Nuttige video's over het onderwerp:
6 TEKENEN VAN EEN SLEETS BRANDSTOFFILTER
Hoe u het brandstoffilter kunt vervangen
De beste producten op dit gebied: