Inhoudsopgave
Brandstoffilter diesel: symptomen van defect en vervanging
Het brandstoffilter diesel is een integraal onderdeel van elke dieselmotor, cruciaal voor de handhaving van de motorprestatie. Dieseltechnologie heeft een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Met het oog hierop is de filtering van diesel, voordat deze in het injectiesysteem terechtkomt, belangrijker dan ooit.
Injectie
Contaminatie van de brandstof door minerale en organische deeltjes, maar ook door water vindt plaats bij de productie, het transport, het afvullen en ook de ontluchting van de brandstoftank. Water in de brandstof veroorzaakt reeds bij kleine hoeveelheden in korte tijd schade met onvoldoende smering van de hogedrukpomp van de auto als gevolg. Deze heeft ook te lijden onder vervuiling. Wanneer de brandstof verontreinigd is, betekent dit een versnelde slijtage van dit onderdeel, met lekverlies en een onnauwkeurige timing van de injectie als gevolg.
Reeds tientallen jaren zijn dieselmotoren uitgerust met commonrail-injectiepompen en sproeiers met een of meerdere gaten (afhankelijk van de inspuitingsprocedure). De injectiesproeiers reageren ook op onvoldoende gefilterde brandstof met verhoogde slijtage. Door de schurende werking van uiterst fijne deeltjes verandert de interactie van sproeiernaald en sproeikoppen, waardoor de brandstof niet voldoende verstoven wordt. De diesel verstuiver druppelt na en dit veroorzaakt de ophoping van verbrandingsresidu, die een nog slechtere verstuiving tot gevolg heeft. Deze kettingreactie kan enkel door optimaal gefilterde brandstof worden voorkomen.
Water in brandstoffilter diesel
Diesel van vandaag bevat een groter aandeel aan biobrandstof in vergelijking met het verleden. Dit type brandstof is van plantaardige olie gemaakt. Dit is fijn voor het milieu, maar kan wel de ontwikkeling van bacteriën in de kaart spelen, die ervoor zorgen dat diesel in hogere mate water aantrekt en vasthoudt. Het brandstoffilter diesel heeft in vergelijking met zijn benzine-tegenhanger een toegevoegde taak: de verwijdering van water uit de brandstof. Water is zwaarder dan diesel en kan in het filter worden gescheiden en in een speciaal reservoir worden opgevangen. De vermenigvuldiging van micro-organismen in deze brandstof veroorzaakt ook drab, dat zich vooral in de tank afzet en het filter kunnen blokkeren door verstopping.
Het brandstoffilter diesel, dat verstopt raakt, is een geleidelijk proces waarvan je aanvankelijk niet echt iets merkt. Langzaam aan beginnen echt de eerste symptomen van storing zich te vertonen. Zo kun je de volgende verschijnselen opmerken:
- De auto schokt bij het optrekken
- Het motorvermogen en de prestatie dalen drastisch
- De motor vertoont startproblemen
- De motor valt uit tijdens het rijden
- Het waarschuwingslampje op het dashboard brandt
Deze tekenen kunnen weliswaar tal van andere oorzaken hebben. Het brandstoffilter diesel is doorgaans het minst dure component dat verantwoordelijk kan zijn voor deze signalen. Bovendien is zowel het checken als de eventuele vervanging snel gebeurd.
Wanneer brandstoffilter diesel te vervangen
Vervangingsintervallen voor het dieselfilter zijn niet nauwkeurig gespecificeerd en kunnen variëren van auto tot auto. Een aanbeveling is normaliter in de gebruikershandleiding van de auto te vinden. Je kunt stellen dat intervallen korter zijn wanneer er veel met de auto gereden wordt. Je kunt een algemene richtlijn van vervanging om de 60.000 – 80.000 km hanteren. Vaak wordt een jaarlijkse vervanging van brandstoffilters diesel en benzine voor de auto geadviseerd. Het vervangen maakt uiteraard deel uit van de keuring. Het is niet nodig, te wachten totdat het motorvermogen daalt. Opgemerkt moet echter worden dat de kwaliteit van diesel in ons land erg hoog ligt en gewone rijcondities niet echt veel van het filter eisen. Dan kan het volstaan om met de jaarlijkse beurt het water af te tappen.
Je kunt het brandstoffilter diesel in principe zelf vervangen. Zijn locatie hangt echter van het automodel af. Bij het ene is hij makkelijk bereikbaar onder de motorkap; bij het ander moet je onder de wagen kruipen en dan is de beschikbaarheid van een hefbrug of reparatiekuil wel zo handig. Let er ook op dat je een schotel hebt klaarstaan voor uitlekkende vloeistoffen. Bij dieselmotoren is het belangrijk dat het filter gevuld moet zijn met diesel, voorafgaand aan de installatie om te voorkomen dat het systeem lucht aanzuigt. Het brandstofcircuit moet ook worden ontlucht. Niet elke hobbyist beschikt over een goed uitgeruste werkplaats. De vervanging van het brandstoffilter diesel in de garage loopt niet heel erg in de papieren. Om kosten te drukken of wanneer je om onderdelen verlegen zit, kun je een nieuw dieselfilter en eventueel ook een universele oliefiltersleutel online bestellen.
Nuttige video's over het onderwerp:
6 TEKENEN VAN EEN SLEETS BRANDSTOFFILTER
Hoe u het brandstoffilter kunt vervangen
De beste producten op dit gebied: