Inhoudsopgave
Uitlaatklep: wat u moet weten
Het is een zeer geliefde tuningmaatregel: de installatie van een uitlaatklep in de auto, waarmee het geluid kan worden gemanipuleerd. Sommige autobestuurders geven er de voorkeur aan, af en toe de auto lekker te laten brullen. Daarbij rijst meteen de vraag of lawaai maken zomaar mag. Dat is nou juist het handige van zo'n elektronisch bediende klep in de uitlaat: je kunt regelen wanneer de auto klinkt als een scheurijzer dan wel fluisterstil zoemend over de weg glijdt. Daar is echter niet alles mee gezegd.
Een klep in de uitlaat maken: wat zijn de mogelijkheden?
De meest populaire optie is de zogenaamde "cut-out". Deze oplossing betreft het plaatsen van een klep in de buis tussen de middendemper van de uitlaat en de einddemper. Bij een gesloten klep is de weg van het geluid normaal: d.w.z. het passeert beide dempers. Staat de klep open, gaat het geluid enkel door de middendemper en het resultaat is een sportieve klank. Voordeel van de cut-out is dat welhaast elke uitlaat hiervoor in aanmerking komt.
Een tweede mogelijkheid voor een uitlaatklep is de bypass. Het woord vertaalt als omweg en dat is precies wat het is. Er wordt een gat aan weerszijden van de einddemper gemaakt en een RVS-buis geïnstalleerd, die het geluid bij geopende klep om de demper heen leidt. Dit klepsysteem is niet geschikt voor elke uitlaat, aangezien het nogal veel ruimte inneemt. Bij veel auto's is de bodemplaat hierop simpelweg niet ingesteld. Voordeel is wel dat bij deze klep de uitstoot en de gassen naar de eindpijp geleid worden en uit het sierstuk komen.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
PIERBURG Uitlaatklep
Electrisch
PIERBURG Uitlaatklep
Electrisch
DT Spare Parts Schakelklep, uitlaatklep
PIERBURG Uitlaatklep
Electrisch
NTY Uitlaatklep
Kosten
De installatie van een uitlaatklep wordt door tal van uitlaatspecialisten aangeboden. De kosten zijn flink: een cut-out komt al gauw op € 500 tot € 600. Een klep van merkkwaliteit is ook niet echt goedkoop. Voor een uitlaatklep voor een BMW ben je zo om en nabij de € 100 kwijt.
Uitlaatklep: mag dat eigenlijk wel?
Sommige uitlaatgarages bieden ook de verwijdering van dempers en katalysator de auto aan, maar dat wordt wettelijk dubieus. Een elektronisch uitlaatklepsysteem is overigens wel legaal, al is het op de keper beschouwd omzeilen van de wet. Het geluid dat een uitlaat maakt, mag niet meer dan 2 decibel harder klinken dan het in het kentekenbewijs aangegeven niveau. Om binnen de wettelijke norm te vallen, moet je gewoon zorgen dat op het moment van meting de klep gesloten is. Het woord "dieselgate" zweeft nu wellicht velen voor ogen en dit is niet helemaal onterecht.
Tot slot
Voor alle volledigheid willen we ervoor waarschuwen dat er Europese regelgeving in de maak is, die meting van het systeem verordonneert met geopende kleppen, dus wanneer het op maximaal volume is. De nieuwe wetgeving houdt ook rekening met de geluidsverschillen tussen rijden en stationair draaien. Het ziet ernaar uit dat Europa het een stuk stiller op de weg wil hebben. Houd daarom het laatste nieuws in de gaten om niet door de mand te vallen.
De beste producten op dit gebied: