Inhoudsopgave
Het werkingsprincipe van het ontstekingssysteem
Het ontstekingssysteem is opgebouwd uit meerdere componenten die samen zorgen dat de auto start, waarbij ze bij veel moderne voertuigen worden aangestuurd door de boordcomputer. Om te beginnen krijgt de bobine stroom van de accu en wordt deze omgezet in een vonk die sterk genoeg is om brandstofdamp te ontsteken. Hierbij moet worden opgemerkt dat de bobine zelf uit twee wikkelingen bestaat, de primaire en secundaire. Met behulp van de primaire wikkeling wordt het vermogen verzameld om een vonk te creëren, waarna de secundaire wikkeling het vermogen naar de verdeler doorstuurt.
De stroomverdeler van de auto zorgt ervoor dat de vonken via de bougiekabels met een precieze timing naar de verschillende bougies worden verdeeld door middel van een rotor. Deze bougies zijn in de cilinderkop geplaatst. Op het moment dat de inlaatkleppen de benodigde hoeveelheid brandstof en damp in de cilinder hebben gebracht, geeft de bougie een ontstekingsvonk af waarmee de verbranding en daarmee de ontsteking van de auto tot stand komt.
De schakelaar is te vinden op de stuurkolom of op het dashboard en speelt een cruciale rol in het ontstekingssysteem. Met de sleutel wordt de schakelaar omgezet en kunt u de auto starten. Bij veel moderne voertuigen wordt er echter geen sleutel gebruikt, maar communiceert een knop en een afstandsbediening met de boordcomputer van de auto om aan te geven dat u de bevoegde persoon bent om het voertuig te starten. De schakelaars voor de ontsteking van de auto gaan vaak stuk als de mechanismes in de schakelaar versleten of kapot zijn. Verder kan de sleutel zelf versleten zijn of kan de chip in de sleutelhanger kapot zijn.
Bobine
Na de schakelaar is de bobine het volgende component van het ontstekingssysteem. Deze is onder de motorkap aangebracht en genereert de stroom die nodig is om de motor aan te drijven. Na het omdraaien van de sleutel of het indrukken van de startknop wordt de spanning van de accu naar de bobine gestuurd om een vonk te maken die naar de bougies van de auto wordt geleid voor de ontsteking van de brandstof zodat het voertuig kan rijden.
Problemen met de ontsteking van de auto
Oorzaken van het ontbreken van de motorspanning liggen vooral in de bedrading of de wikkelingen van de bobine of in een storing van de boordcomputer. Ondanks dat de bobine vochtbestendig is, kan er bij een eventuele lekkage van auto motorolie of overtollig vocht een slechte ontsteking van de auto of kortsluiting ontstaan, waardoor de bobine niet ondergedompeld kan worden in motorwater. Door kortsluiting of slijtage treedt er spanningsverlies op wat vaak een verkeerde ontsteking veroorzaakt.
Doen er zich problemen voor met de ontsteking van de auto of wil deze niet meer starten als gevolg van een defect onderdeel, koop dan het defecte component van het ontstekingssysteem online. Laat eerst testen of er een nieuwe accu, bobine, verdeler of bougies moet worden aangeschaft. Zo voorkomt u dat er een onderdeel van het ontstekingssysteem vervangen wordt dat nog goed functioneert en het eigenlijke probleem niet wordt opgelost. Is de bobine kapot, dan zal de prijs voor de bobine van de auto bedraagt tussen de € 60 en € 180 bedragen, afhankelijk van het type en merk van de bobine.
De beste producten op dit gebied: