Inhoudsopgave
Wanneer moet de spanrol van de multiriem vervangen worden
De spanrol van een multiriem (ook wel spanrol van de V-snaar genoemd) is onderdeel van een systeem voor de geleiding van deze riem. De multiriem van de auto drijft op zijn beurt de dynamo, de aircopomp en de pomp van de stuurbekrachtiging aan. Omdat deze riem een essentiële rol speelt bij de aandrijving en besturing van het voertuig moet de spanrol goed werken.
De spanrol van de multiriem heeft een levensduur van 60.000 tot 75.000 kilometer. Om hoge kosten te voorkomen moet dit onderdeel tijdig worden vervangen. Ondanks de lange gebruiksduur kunnen er zich vroegtijdige defecten voordoen, waardoor u een nieuwe spanrol voor de multiriem van de Peugeot 307 of ander automodel moet kopen.
Aanwijzingen dat de spanrol van de multiriem kapot is
Door een beschadigde of defecte spanrol wordt de werking van de multiriem direct aangetast, met als gevolg dat het gehele systeem vroegtijdig stuk gaat. Dit zijn de symptomen waar u op moet letten:
- Piepende of ongebruikelijke geluiden: deze zijn hoorbaar als de motor wordt gestart of wanneer u het stuur naar één zijde draait tot deze niet verder kan worden gedraaid. De spanrol van de multiriem maakt geluid als de rol loszit en er geen druk wordt uitgeoefend.
- Defecte onderdelen: Als er onderdelen van de motor (bijv. de dynamo, aircocompressor of stuurbekrachtiging) zijn die niet naar behoren functioneren, kan het zijn doordat de spanrol van de multiriem kapot is.
- Vroegtijdige slijtage van de multiriem: Vertoont deze riem rafelranden of barsten, dan is de spanrol stuk. Het kan ook voorkomen dat er tijdens het draaien van de motor een geur van brandend rubber is waar te nemen.
INA Poly V-riem set
Generatorvrijloop controleren en indien nodig vervangen
GATES Poly V-riem set
FleetRunner™ Micro-V® Stretch Fit™
CONTITECH Multiriem
1210mm, 6
CONTITECH Poly V-riem set
SKF Poly V-riem set
Wat zijn de kosten voor de vervanging
Met een voertuig waarvan de spanrol van de multiriem niet in orde is, moet u niet meer gaan rijden. Het is onveilig omdat de spanrol moet zorgen voor voldoende spanning om allerlei onderdelen aan te drijven. Door te weinig spanning presteren deze onderdelen minder goed en kunnen de onderdelen onherstelbaar beschadigd raken en moeten deze vervangen worden. Goedkoper is om bij twijfel of een van de genoemde symptomen de spanrol van de multiriem te vervangen.
De spanrol van de auto kosten hebben niet alleen betrekking op de vervanging van de rol zelf, omdat ook de multiriem, spanner en geleiderol gelijktijdig vervangen moeten worden. De kosten die een garage hiervoor in rekening zal brengen zijn € 200 tot € 400.
De beste producten op dit gebied: