Plus
Premiumaccount uitproberen
0   Artikelen
#
0,00 €
Uw winkelwagentje is nog leeg

Bobine voor uw auto

Bestel Ontstekingsspoel goedkoop
Merk auto Bobine enorme selctie online
Vervanging van Bobine: Video handleiding voor reparatie
Hoe een bobine vervangen op een OPEL ASTRA-G CC 1 (F48_,F08_) [HANDLEIDING AUTODOC]

Hoe een bobine vervangen op een OPEL ASTRA-G CC 1 (F48_,F08_) 1.2 Hatchback 02.1998–12.2009 [HANDLEIDING AUTODOC] Bobine op OPEL Astra G Van (F70)...

Stap voor Stap Video Handleiding voor Doe-het-zelf Autoreparatie. Wordt een amateurmonteur met Autodoc

Ontstekingsspoel voor Top automodellen
Bobine van merkkwaliteit: Topproducenten
  • Originele NGK Bobine
  • Originele BOSCH Bobine
  • Originele RIDEX Bobine
  • Originele BERU Bobine
  • Originele HELLA Bobine
  • Originele DELPHI Bobine
  • STARK
  • VALEO
  • MEAT & DORIA
  • ERA
  • ABAKUS
  • HITACHI
  • MAGNETI MARELLI
  • CHAMPION
  • BREMI
  • MEYLE
  • ESEN SKV
  • METZGER
  • DENSO
  • FEBI BILSTEIN
  • TOPRAN
  • JANMOR
  • KAVO PARTS
  • ASHIKA
Meer
De meestverkochte artikelen: Ontstekingsspoel
De best verkopende vervangonderdelen uit de afdeling Bobine. We hebben een ruime selectie aan reserveonderdelen van verschillende merken voor Bobine en verdere aanbiedingen in ons assortiment onderdelen.
-35%
koop Ontstekingsspoel 0 221 119 027 op elk moment
Bobine
artikelnummer: 0 221 119 027
37,86 €
incl. 21% btw, excl. verzendkosten,
  • Nominale stroom [V]: 14
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder klem
  • BOSCHBobine
  • productnummer0 221 119 027
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van 58,24 €
  • onze prijs 37,86 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
-35%
koop Bobine 0 221 504 470 op elk moment
Bobine
artikelnummer: 0 221 504 470
22,60 €
incl. 21% btw, excl. verzendkosten,
  • Nominale stroom [V]: 14
  • BOSCHBobine
  • productnummer0 221 504 470
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van 34,77 €
  • onze prijs 22,60 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
-35%
koop Ontstekingsspoel 0 221 503 472 op elk moment
Bobine
artikelnummer: 0 221 503 472
67,58 €
incl. 21% btw, excl. verzendkosten,
  • BOSCHBobine
  • productnummer0 221 503 472
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van 103,97 €
  • onze prijs 67,58 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
-35%
koop Bobine 0 221 503 490 op elk moment
Bobine
artikelnummer: 0 221 503 490
32,18 €
incl. 21% btw, excl. verzendkosten,
  • Nominale stroom [V]: 14
  • BOSCHBobine
  • productnummer0 221 503 490
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van 49,50 €
  • onze prijs 32,18 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
-35%
koop Ontstekingsspoel ZSE030 op elk moment
Bobine
artikelnummer: ZSE030
23,68 €
incl. 21% btw, excl. verzendkosten,
  • Aantal polen: 4
  • Spanning (Volt): 12
  • Aantal aansluitingen: 1
  • Ontstekingspoel: Aansluituitvoering SAE, Incl. bougiestekker
  • Aansluittechniek: SAE-Kontaktfeder, Spark Spring
  • Lengte incl. stekker (cm): 14
  • BERUBobine
  • productnummerZSE030
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van 36,43 €
  • onze prijs 23,68 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
-35%
koop Bobine 0 221 604 115 op elk moment
Bobine
artikelnummer: 0 221 604 115
41,77 €
incl. 21% btw, excl. verzendkosten,
  • Nominale stroom [V]: 14
  • BOSCHBobine
  • productnummer0 221 604 115
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van 64,26 €
  • onze prijs 41,77 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
-35%
koop Ontstekingsspoel ZS052 op elk moment
Bobine
artikelnummer: ZS052
23,45 €
incl. 21% btw, excl. verzendkosten,
  • Aantal polen: 2
  • Spanning (Volt): 12
  • Aantal aansluitingen: 1
  • Vereist aantal stuks: 4
  • Ontstekingspoel: Aansluituitvoering SAE, Incl. bougiestekker
  • Aansluittechniek: SAE-Kontaktfeder, Spark Spring
  • Per twee vervangen
  • BERUBobine
  • productnummerZS052
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van 36,08 €
  • onze prijs 23,45 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
-35%
koop Bobine 0 221 504 800 op elk moment
Bobine
artikelnummer: 0 221 504 800
21,60 €
incl. 21% btw, excl. verzendkosten,
  • Nominale stroom [V]: 14
  • BOSCHBobine
  • productnummer0 221 504 800
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van 33,23 €
  • onze prijs 21,60 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
Bobine: kies uit 15927 mogelijkheden bij AUTODOC

Bobine van 78 fabrikanten voor prijzen vanaf 2,86€ tot 512,04€

De meestverkochte artikelen:
11893 GN10572-12B1 20111 0 221 504 800 0 221 504 470 0 221 504 471
Van populaire fabrikanten:
NGK BOSCH RIDEX BERU HELLA DELPHI
Voor populaire automerken:
VOLKSWAGEN BMW MERCEDES-BENZ OPEL AUDI FORD
Bobine – technische gegevens:
Ontstekingspoel: Aantal polen: Aansluittechniek:
Verdelerspoel Aansluituitvoering SAE 3 2 SAE-Kontaktfeder Spark Spring
Bougieschacht bobine Incl. bougiestekker 4 5 SAE DIN+Bracket
Blokbobine Aansluituitvoering conform DIN 6 - DIN+M5 -

Leer meer over Bobine - werkingsmethode, diagnose, oorzaken van defecten en vervangingsintervallen

De bobine is een apparaat dat is bestemd voor de omzetting van de laagspanning in hoogspanning. De hoogspanningsstroom gaat dan naar een bougie, waarmee een vonk tussen de elektroden wordt opgewekt en het brandstof-luchtmengsel wordt ontstoken.

Soorten

  • Verdeler- en bekerbobines. Ze geven per draaiing van de krukas één vonk. Deze wordt via een ontstekingsverdeler naar de bougies in de bijbehorende cilinder geleid. Dit zijn goedkope en betrouwbare componenten. Ze kunnen voorzien zijn van een geïntegreerde eindtrap die de door de bobine toegevoerde stroom kan begrenzen, uitschakelen bij oververhitting, een kortsluiting detecteren en een computerdiagnose van het apparaat uitvoeren.
  • Bobines met dubbelvonktechniek (zonder verdeler). Hiermee worden twee vonken voor een tweetal cilinders tegelijk opgewekt. Niettemin vindt de ontsteking van het brandstof-luchtmengsel plaats in één cilinder, terwijl een andere vonk wordt 'weggegooid'. Dit zijn compacte apparaten. De werking gebeurt zonder verdeler en er is geen synchronisatie met een nokkenas vereist. Maar ze kunnen alleen gebruikt worden voor motoren die een even aantal cilinders hebben.
  • Staafbobines (pen). Per bougie wordt één bobine gemonteerd, gewoonlijk bovenop de bougie. Bij bepaalde motoren kunnen ze evenwel met behulp van bougiekabels aangesloten zijn. Ze bieden een stabiele en sterke vonkvorming, waardoor een totale en gelijkmatige verbranding van de brandstof wordt verkregen. Hiermee kan, als dat nodig is, een van de cilinders worden uitgeschakeld om beschadiging van de sensoren en andere apparaten te verhinderen. Ze moeten worden gesynchroniseerd met de nokkenas. Verschillende spoelen kunnen in bobine-pakketten gecombineerd worden. Ze zorgen voor het geringste verlies aan ontstekingsspanning.
  • Dubbele bobines. Bij deze apparaten worden twee bobines in één behuizing gecombineerd. Deze zijn direct op de desbetreffende bougie aangebracht. Hiermee kan de vertraging in de ontsteking worden verkleind en de timing van de ontsteking preciezer worden afgesteld.

Gebruikstips

Wanneer u een ontstekingssysteem controleert of er componenten van vervangt, mag u de bobine nooit aan de bedrading laten bungelen. Tracht niet om de bobine uit elkaar te halen of de stekker te verwijderen. Gebruik geen extra kracht bij het aansluiten van de elektrische verbindingen. Controleer eerst of u alle kabels op de juiste manier hebt aangesloten. Zorg ervoor dat u de behuizing van de bobine nooit slaat. Maak de schroefverbindingen vast in overeenstemming met het door de voertuigfabrikant aangegeven draaimoment. Het verdient geen aanbeveling om olie en sprays op de elektrische contactpunten te doen: hierdoor kan de afsluitweerstand toenemen of kortsluiting ontstaan.

Dek alle elektrische elementen met plastic zakken af voordat u de motorruimte reinigt. Ondervang lekkage van de motor en de expansiereservoirs voor technische vloeistoffen.

Tekenen voor een defect

De symptomen van kortsluiting van een bobine kunt u doorgaans waarnemen terwijl u deze visueel controleert. Over het algemeen zijn er zwarte vlekken, barsten en lengtestrepen op het oppervlak van de bobine zichtbaar. Hierbij zal een gedeelte van de stroom wegvloeien naar de behuizing, waardoor er geen vonkvorming in een van de cilinders kan optreden. De motor zal afslaan, met name bij regenachtige weersomstandigheden. Zodra het onderdeel het helemaal laat afweten, ontstaat er een foutieve ontsteking, wat de luchtvochtigheid ook mag zijn. De dynamische eigenschappen van de auto verslechteren. Bij een voertuig waarvan de motor met een enkele beker- of verdelerbobine uitgerust is, zal de motor mogelijk helemaal niet starten zodra deze het begeeft.

Oorzaken voor een defect

De bobine stopt vaak met werken als gevolg van oververhitting. De oorzaak hiervan kan liggen in defecten aan het koelsysteem, verkeerd ingestelde timing van de ontsteking, wat resulteert in een te zware belasting van de auto. Bij zeer hoge temperaturen is het mogelijk dat de behuizing smelt en dat de contacten doorbranden of kortsluiting veroorzaken.

Autodoc.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen

Onze webshop is het beste adres voor de aankoop van bobines en overige onderdelen. We hebben vakkundige assistentie, voordelige prijzen, snelle verwerking van bestellingen en verzending, een uitgebreid productaanbod, kwaliteitsgarantie voor alle producten en meer.

faq
Wat zijn indicaties voor een defecte bobine?

Gewoonlijk doen zich de volgende symptomen voor als het component defect raakt:

  • De werking van motor is instabiel, met name in koude weersomstandigheden.
  • Het component verspreidt een sterke brandlucht.
  • Het motorwaarschuwingslampje op het dashboard brandt.
  • Het motorvermogen daalt aanzienlijk na indrukken van het gaspedaal.
  • Het brandstofverbruik neemt toe.
  • De motor start moeilijk en slaat af onder het rijden.
  • De motor trilt bij het stationair draaien.
  • Zwarte, naar brandstof ruikende rook komt uit de uitlaatpijp.

Deze tekenen kunnen tevens duiden op een slechte werking van andere onderdelen, waaronder o.a. de hoogspanningskabels. Controleer het volledige ontstekingssysteem wanneer deze verschijnselen zich voordoen.

Hoe check ik de toestand van een bobine?

Inspecteer allereerst  het component zelf. Het mag geen barsten, deuken, zwarte vlekken of andere gebreken vertonen. Check vervolgens of de bekabeling correct is aangesloten aan de hand van een schema in de reparatie- en onderhoudshandleiding van uw wagen.

Meet hierna de wikkelingsweerstand waarbij u de sondes van een multimeter op de overeenkomstige klemmen aansluit. Let daarbij op wat in de reparatiehandleiding van uw auto staat, aangezien de nominale waarden voor een bobine per automodel kunnen verschillen. In de meeste auto's ligt de gemeten weerstand van de primaire wikkeling standaard tussen 0,5 en 3,5 kOhm, terwijl die van de secundaire wikkeling 5 tot 16 kOhm moet zijn.

Om een goede diagnose te kunnen stellen, is een oscillograaf nodig. Daarom is het beter, een autowerkplaats op te zoeken wanneer u het defect niet zelf kunt opsporen.

Hoe installeer ik zelf een bobine?

Neem de onderhouds- en reparatiehandleiding van uw auto grondig door voordat u overgaat tot de vervanging. U hebt nodig:

  • de correcte formaten steeksleutels voor het losdraaien van de bevestigingen;
  • een bobinetrekker;
  • smeermiddel voor elektrische contacten;
  • een schone doek om vuil te verwijderen;
  • een momentsleutel voor het vastzetten van de bevestigingen.

De stappen voor de vervanging:

  1. De motor uitzetten en wachten tot deze afkoelt.
  2. Ontkoppel de negatieve pool van de accu.
  3. Verwijder de plastic afdekking die het component beschermt.
  4. Maak een foto van de kabelaansluiting of markeer hem.
  5. Haal de kabels van het onderdeel af.
  6. Schroef de bevestigingen los en verwijder het onderdeel.
  7. Verwijder vuil van de montageplek.
  8. Smeer de aansluiting van het onderdeel in met een speciaal daarvoor bestemd vet.
  9. Installeer het nieuwe onderdeel en draai de bevestigingen aan volgens het door de autofabrikant voorgeschreven aanhaalmoment.
  10. Sluit de kabels aan met behulp van de foto die u eerder hebt gemaakt of volgens de markeringen.
  11. Verbind de minpool van de accu.
  12. Verzeker u zich ervan dat het component goed werkt.