Inhoudsopgave
De brandstofdrukregelaar: werking, storingssymptomen en vervanging
Een verbrandingsmotor is afhankelijk van brandstoftoevoer. Het toevoersysteem bestaat uit tal van onderdelen, waaronder de brandstofdrukregelaar. De naam verraadt al een en ander: bij de toevoer van brandstof is ook de juiste druk van belang. Deze kan al naargelang rijomstandigheden verschillen. Lees meer over de functie van de benzinedrukregelaar en eventuele tekenen van defect.
De werking van een brandstofdrukregelaar
Het mechanische onderdeel regelt de druk van de brandstof die aan de motor wordt geleverd. Het handhaaft de juiste en consistente druk binnen een vastgesteld bereik onder wisselende rijomstandigheden. De brandstofdrukregelaar voor diesel en benzine is verbonden met zowel de toevoerleiding als de retourleiding en is geplaatst in de brandstofleiding tussen de motor en de brandstoftank. Het onderdeel is voorzien van een tweezijdig membraan. De ene kant ontvangt de brandstofdruk van de brandstofrail en langs de andere kant ontvangt het membraan aanjaagdruk of vacuümdruk van de inlaat tussen de gasklep en de inlaatklep.
Het membraan bedient een omloopklep, die opent of sluit om de stabiele brandstoftoevoer te regelen. Een veer is verbonden met het membraan, waarmee de aanjaagdruk handmatig kan worden geregeld door de spanning van de veer bij te stellen. De druk in de brandstofrail, stroomafwaarts van de verstuiver diesel van de auto, wordt bepaald door de stand van de veer.
Door druk uit te oefenen op het membraan dat verbonden is met de omloopklep boven in de regelaar duwt de veer het membraan naar beneden om de hoeveelheid van toegevoerde brandstof te verlagen. Wanneer de veer wordt losgelaten, zakt de brandstofdruk. Wanneer meer brandstof kan doorstromen in de retourleiding neemt de brandstofdruk aan de toevoerkant af. Anderzijds: door de toevoer van de hoeveelheid brandstof te verlagen, neemt de druk toe.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
RIDEX Brandstofdrukregelaar
PIERBURG Klep, brandstofpomp
PIERBURG Brandstofdrukregelaar
3 bar
BOSCH Drukregelklep, Common-Rail-System
Zonder pakking
DENSO Drukregelklep, Common-Rail-System
Brandstofdrukregelaar defect: symptomen
Wanneer de regelaar stuk is, veroorzaakt dit een reeks verschillende problemen, zoals slechte brandstofefficiëntie, slechte motorprestatie, uitvallen van de motor of een ruw stationair toerental. Een defect of slecht werkend onderdeel gaat gepaard met de volgende signalen:
- Ontstekingsfouten
- Zwarte rook uit de uitlaat
- Brandstoflekkage
- Moeilijk starten
- Knallende uitlaat
- Bougie voor auto is vervuild met roet
- De drukslang gevuld met brandstof
- De peilstok ruikt naar brandstof
Voorts kan een slecht afgestelde brandstofdrukregelaar zowel tot een mager als een vet brandstofmengsel leiden. Dit heeft een effect op het brandstofverbruik, maar kan op den duur ook motorschade veroorzaken.
Oorzaken van defect
Een brandstofdrukregelaar gaat kapot omwille van een of meer van deze oorzaken:
- Slijtage – Het membraan of de veer kunnen mettertijd verslijten, waardoor ze de vereiste druk niet meer kunnen handhaven.
- Verkeerde montage – Een verkeerd geïnstalleerde brandstofdrukregelaar of de installatie van het verkeerde type onderdeel leidt mogelijkerwijs tot defect.
- Elektrische oorzaken – Een elektronisch gestuurde regelaar kan het laten afweten vanwege slechte bedrading of defecte regelmodule.
- Vervuiling – Dit is een van de meest voorkomende oorzaken van een slecht functionerende brandstofdrukregelaar. Vervuiling in de brandstof kan de interne onderdelen van de regelaar blokkeren.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
BOSCH Brandstofdrukregelaar
DENSO Drukregelklep, Common-Rail-System
BOSCH Brandstofdrukregelaar
BOSCH Drukregelklep, Common-Rail-System
BOSCH Brandstofdrukregelaar
Vervanging
De vervanging van een brandstofdrukregelaar is een relatief eenvoudige klus voor een handige doe-het-zelver. Weliswaar kan de montage al naargelang type auto en bouwjaar verschillen. De onderdelen worden regulier met een gebruiksaanwijzing geleverd en anders biedt het wereldwijde web een reeks handleidingen, vaak ook met video. In een benzinemotor met injectie zit de benzinedrukregelaar meestal aan het einde van de brandstofrail achter alle injectoren. Volg de injectietoevoerleiding om het onderdeel te vinden. Het is een niet heel erg duur onderdeel. Een brandstofdrukregelaar voor een VW Golf kan online worden besteld voor aan prijzen die liggen tussen de € 20 en € 25.
De beste producten op dit gebied: