Inhoudsopgave
Wat is een schokdemper van de auto, levensduur, typen en verschillen
De een heeft het over schokdempers, de ander over schokbrekers: bedoeld wordt een onmisbaar element van de ophanging van iedere auto. In dit artikel lees je meer over deze onderdelen, hun functie, vervanging en levensduur.
Wat is een schokdemper?
Een schokdemper is een onderdeel in de wielophanging van de auto en zorgt ervoor dat schokken worden opgevangen. Hierdoor is het mogelijk om de auto tijdens het rijden onder controle te houden en wordt het rijcomfort verhoogd. Er is geen verschil tussen een schokdemper en schokbreker, het zijn beide benamingen voor hetzelfde onderdeel.
De schokdemper van de auto dempt abrupte bewegingen van de carrosserie. De veren absorberen de oneffenheden en de veranderingen in het wegoppervlak. Daarna doet de schokbreker zijn werk, terwijl hij beweging van de wielen opvangt, die anders hevig zouden stuiteren bij elke hobbel. Behalve oncomfortabel is dit ook gevaarlijk, aangezien de banden het contact met de grond zouden verliezen.
Het is zijn taak om de autobanden in contact met het wegoppervlak te houden. In welke mate dit gebeurt, hangt af van auto tot auto. In sportieve varianten is de demping stijver, hetgeen betekent dat ze minder comfortabel aanvoelen. Dit wil zeggen dat de bewegingen van de carrosserie steviger worden afgeveerd. De meeste moderne auto's maken gebruik van telescopische dempers met een zuiger in een buis gevuld met olie. Deze worden ook wel hydraulische schokdempers genoemd. Wanneer het wiel omhoog gaat, verkort de schokdemper. Olie wordt binnenin het onderdeel door gaatjes in de zuiger gedrukt. Dit vertraagt en dempt de beweging van het wiel terwijl de veer beweegt. Sommige geavanceerde exemplaren zijn voorzien van een extra gasgevulde ruimte. Hiermee is nog meer controle en "uitveren" van de beweging mogelijk. Er zijn tevens tal van verschillende types adaptieve of elektronisch geregelde dempingssystemen. Tevens is het nu mogelijk om de stijfheid van de dempingsbus te veranderen, afhankelijk van het wegoppervlak of de voorkeuren van de bestuurder.
Soorten schokdempers
Er zijn diverse soorten schokdempers op de markt verkrijgbaar die voor verschillende voertuigen kunnen worden gebruikt:
- Schokdempers met een enkele pijp.
- Tweepijps-schokdempers: werkend op gasdruk of oliedruk.
- In stijfheid instelbare schokdempers.
- Schokdempers die zijn uitgerust met een ophangingssysteem dat kan worden ingesteld.
- FSD-schokdempers, oftewel frequentie-afhankelijke schokbrekers.
Let er bij de aanschaf van nieuwe schokdempers op dat deze passen op jouw auto. Houd er rekening mee dat schokbrekers verschillen in werking.
Hydraulische schokdempers
Hydraulische schokdempers absorberen de energie van schokken en trillingen en zetten deze om in warmte. Daarbij wordt de energie doorgegeven aan de vloeistof in de cilinder, waardoor deze door de zuiger heen en weer wordt geduwd. Dit genereert warmte die via de zijkanten van de cilinder wordt afgevoerd. Deze vloeistofbeweging zorgt er tevens voor dat de sterkte van de trilling of schok wordt verkleind door deze te dempen.
Gas schokdempers
Een gas schokdempers bestaat uit een onder druk staande buis met een zuiger. Deze zijn gemaakt voor de demping van hydraulische krachten. De zuiger beweegt in de buis en comprimeert zo het stikstofgas. Het verschil tussen een schokdemper op gas of olie is dat gasdempers een stijvere sportophanging bieden en dat ze niet zo zacht zijn dan de schokdempers met olie.
Hoeveel schokdempers heeft een auto?
Auto’s zijn zowel voor als achter aan beide zijden uitgerust met schokdempers. Dankzij de schokdempers kan de ophanging van het voertuig schokken door oneffenheden in het wegdek dempen. Deze demping van schokken is niet alleen van belang voor het comfort tijdens het rijden, maar resulteert ook in een betere wegligging en daarmee in een betere veiligheid.
Hoe lang gaan schokdempers mee?
In de regel gaan schokdempers 150.000 kilometer (of minimaal 8 jaar) mee. Factoren die van invloed zijn op deze levensduur zijn het normale gebruik van de auto en regelmatig onderhoud. Zodra de genoemde vervangingsinterval is verstreken zullen de schokdempers moeten worden vervangen. Op die manier kun je de auto zowel comfortabel als veilig blijven gebruiken.
Schokdempers kapot symptomen
Wanneer de onderdelen verslijten, neemt hun dempende werking af. Olieplekken in de wielkast zijn een duidelijk teken dat de schokbrekers aan onmiddellijke vervanging toe zijn. Met dit type schade kom je niet door een APK-keuring. Zaagtandslijtage rond één of beide bandenschouders (het zogenaamde "cupping") is andere duidelijke vorm van slijtage. Deze kan het gevolg zijn van het verslijten van andere ophangingsonderdelen, maar treedt het meest op bij slijtage van de schokdempers
Tot slot
Het rijden met versleten schokdempers is geen goed idee. De onderdelen zijn direct betrokken bij alle bewegingen, met name remmen en de bocht nemen. Op versleten schokbrekers kan de remweg zich verlengen, een auto kan over oneffenheden stuiteren in het midden van een bocht of hij kan onverwacht reageren in een noodsituatie. Laat de dempers bij de eerste tekenen van slijtage vervangen.
Nuttige video's over het onderwerp:
5 tekenen van slijtage aan de schokdempers
5 meest voorkomende fouten bij het vervangen van schokdempers
Hoe schokbrekers te vervangen
De beste producten op dit gebied: