Inhoudsopgave
Hoeveel kost het om een auto spuiten en hoe doe je het zelf?
Of het een roestbehandeling betreft, dan wel een gewenste kleurverandering: de auto volledig lakken is de beste optie en spuitwerk geeft het beste resultaat. In dit artikel gaan we in op de aspecten die de kosten van het auto spuiten beïnvloeden.
Autospuiterij tarieven
Bij diepere lakschade op de auto, zoals krassen helpt maar een ding: het onderdeel nieuw lakken. Om jezelf van een onberispelijk resultaat te verzekeren, neem je het best een professionele autospuiterij in de arm. De kosten voor het overspuiten van een auto kunnen echter behoorlijk hoog oplopen. Om deze te drukken, kun je overwegen, de klus zelf te klaren. Veel hangt af van het resultaat dat je verwacht.
In het lakken van een auto of een enkel onderdeel gaat veel tijd zitten. Voordat er lak op de auto komt, is er werk aan de winkel: plamuren, schuren reinigen, gronden, het aanbrengen van meerdere laklagen. Dat verklaart de pittige prijzen van de autoschadeherstelbedrijven. Je moet je terdege van bewust zijn, dat er professioneel spuitwerk een behoorlijk aantal uren werk gaat kosten. Voor het lakken van een motorkap betaal je € 400 tot € 500, een spatbord lakken kost € 500 tot € 600. Een lakbeurt voor een hele auto komt al gauw op € 2500 tot € 3000, afhankelijk van de auto en de staat waarin hij zich bevindt. Uiteraard is de hoeveelheid werk van invloed op de prijs, maar ook de kleur. Voor een het verven met zilver en metallic ben je meer kwijt.
Je kunt de hoeveelheid arbeid terugdringen door het te lakken onderdeel te demonteren. Doe dit wel in overleg met de vakgarage. Tevens verdient het aanbeveling na te gaan, hoe de werkplaats met eventuele onaangename gevolgen omgaat (bijv. de lak verandert achteraf, roest komt terug, etc.). Juist wanneer de oorspronkelijke lak verweerd en door de zon gebleekt is, lukt het ook vaklui niet altijd, een perfect resultaat te bewerkstelligen. Kom niet van een koude kermis thuis en communiceer duidelijk.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
FOLIATEC Lak
Rookgrijs, spuitbus, 150ml
VOREL Spuitpistool, onderzijdebescherming
Pneumatisch
MOTIP Lak
zwart, spuitbus, 500ml
KUNZER Spuitpistool, onderzijdebescherming
Pneumatisch
DUPLI COLOR Lak
zilver, spuitbus, 400ml
Auto andere kleur geven: zelf lakken
De beste resultaten behaal je met professioneel gereedschap, zoals een pneumatisch verfpistool, of eventueel lak uit de spuitbus. Voor de spuitbus zijn verschillende sproeikoppen verkrijgbaar voor het regelen van de straal. Belangrijk is de aanwezigheid van voldoende licht, hygiëne en verluchting. Het spuiten van lak is een ongezonde bezigheid en daarom moet je jezelf beschermen met de juiste bekleding en een masker. Voor de beste resultaten wordt het te lakken onderdeel gedemonteerd. Ook componenten die niet gelakt worden (lichten, kentekenplaathouder, afdichtingsrubbers) worden verwijderd of zorgvuldig afgeplakt. Roestplekken en diepe krassen moeten vooraf worden behandeld: roest verwijderen, het aanbrengen van roestomvormer, schuren, plamuren. Hier wordt pas echt duidelijk hoeveel werk er in de voorbereiding gaat zitten. Niettemin zijn deze voorbereidende werkzaamheden een beslissende factor voor het uiteindelijke resultaat.
Stap 1: het oppervlak moet ruw worden gemaakt zodat de nieuwe lak beter hecht. Daartoe wordt het onderdeel met een schuurmachine behandeld en ondergaat het een nabewerking met schuurpapier of -vlies.
Stap 2: schuurresten verwijderen. Het onderdeel wordt gereinigd, met siliconenverwijderaar behandeld en vervolgens met een stofbinddoek schoongeveegd.
Stap 3: besproei het onderdeel in twee tot drie rondes met vulmiddel. Dat maakt het oppervlak glad en verwijdert de fijne groeven van het schuren. Belangrijk: tussen de verschillende werkgangen laten drogen. Een infrarood-droger versnelt het proces. Houd de gebruiksvoorschriften aan en reinig tussendoor, zodat zich geen stof kan afzetten.
Stap 4: schuur de laag spuitplamuur nog eens met waterschuurpapier glad. Spoel vervolgens al het residu met water weg.
Stap 5: breng de basislak aan in drie tot vier dunne lagen. Let op de juiste luchtdruk van het spuitpistool voordat je het verfreservoir erop zet. De druk hangt van het pistool af, doch ligt over het algemeen tussen 2,5 en 4 bar. Houd het verfpistool op 20 cm afstand van het metaal onder een hoek van 90 graden. Beweeg bij het aanbrengen van de auto verf in gelijke grote, horizontale banen en verplaats de straal telkens voor een kwart, zodat drievierde van de banen overlappen. Houd altijd dezelfde afstand aan.
Stap 6: laat de basislaag drogen en schuur deze voorzichtig af en reinig hem met water.
Stap 7: meng de transparante lak en breng deze op dezelfde wijze als de basislak aan in vier tot vijf lagen.
Voor een perfecte afwerking kan het onderdeel vervolgens worden gepolijst.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
K2 Lak
blauw, Glanzend, spuitbus, 400ml, Flüssiggummi spray
K2 Spuitpistool, onderzijdebescherming
DUPLI COLOR Voertuig-combinatielak
150ml, spuitbus, grijs, CST1157
DUPLI COLOR Voertuig-combinatielak
12ml, Pen, zwart, CHROME goud 150 ml
MOTIP Lak
wit, spuitbus, 500ml
Auto overspuiten: aanvullende tips
Koude temperaturen verhinderen een goed resultaat. Werk in een voldoende verwarmde ruimte en zet desnoods een straalkachel klaar.
Wanneer je werkt met een compressor: beter enkel met water- en olieafscheider gebruiken om te vermijden dat olie- en waterdruppels het resultaat bederven.
Wie volledig lakken wil, moet op voorhand de juiste hoeveelheid lak mengen, zodat er geen kleurverschillen ontstaan.
Het meeste werk gaat in het schuren en voorbereiden van het oppervlak zitten. Ga geduldig en zorgvuldig te werk. Fouten vallen meestal pas op wanneer je klaar bent.
Een nuttige video over het onderwerp:
Een auto lakken met een spuitbus doe je zo