Inhoudsopgave
Distributieriem vervangen: kosten, wanneer en hoe vaak
Wat kost het vervangen van een distributieriem? Deze heeft namelijk niet het eeuwige leven en moet na verloop van tijd vernieuwd worden. Hoeveel het kost en wat er allemaal bij de vervanging komt kijken, lees je in deze blog.
Hoe werkt dit onderdeel?
Een distributiesysteem zorgt ervoor dat een auto in beweging komt. Het is de verbinding tussen de nokkenas en de krukas voor auto. Op het moment dat de riem stuk is, staat je auto ook stil. Daarnaast is een dergelijke riem aan slijtage onderhevig. Een distributieriem vervangen brengt kosten met zich mee. In plaats van een riem kan een auto over een distributieketting beschikken. Ook deze moet op den duur vervangen worden, maar heeft een langere levensduur dan een riem.
RIDEX Distributieriem
Aantal tanden: 104, 991mm 17mm
RIDEX Distributieriem
Aantal tanden: 58 17mm
RIDEX Distributieriem
Aantal tanden: 108, 1029mm 17mm, HNBR (Hydrierter Acryl-Nitril-Butadien-Kautschuk)
RIDEX Distributieriem
Aantal tanden: 132, 1257mm 27,4mm
RIDEX Distributieriem
Aantal tanden: 138, 1104mm 23mm
De kosten vervangen distributieriem
Wat kost een distributieriem voor een auto vervangen? Deze vraag wordt door veel auto-eigenaren gesteld. Helaas is deze vraag niet zo gemakkelijk te beantwoorden, want dit hangt af van een aantal factoren. Ten eerste is het de vraag hoe gemakkelijk de monteur bij de riem kan komen. Als hij hiervoor eerst andere onderdelen moet verwijderen, heeft hij meer werktijd nodig en vallen de reparatiekosten hoger uit.
De distributieriem vervangen kan qua prijs ook hoger uitvallen, omdat er andere onderdelen vernieuwd moeten worden. In veel gevallen vervangt men ook de waterpomp. Dit is namelijk ook een onderdeel waar men lastig bij kan komen. Door de distributieriem set en waterpomp gelijktijdig te vernieuwen, hoef je niet nogmaals een langdurige reparatie uit te voeren.
De daadwerkelijke reparatiekosten zijn niet exact te zeggen. Er valt wel een (hele) ruwe schatting te maken. Gemiddeld genomen betaal je vierhonderd tot zevenhonderd euro voor een dergelijke reparatie. Dit bedrag kan eventueel hoger, maar ook lager uitvallen. Als er nog meer onderdelen vernieuwd moeten worden, zal de prijs sowieso hoger uitvallen.
Wanneer is vervanging nodig en hoe vaak distributieriem vervangen
Wanneer een distributieriem vervangen? Dit hangt af van het aantal gereden kilometers. Dit verschilt per automerk en -model. Gemiddeld genomen vervang je dit onderdeel tussen 70.000 en 120.000 gereden kilometers. Wil je de distributieriem voor een Peugeot 206 vervangen dan kun je in het instructieboekje vinden wanneer de vervanging plaats moet vinden.
Hoe vaak de distributieriem vervangen moet worden, ligt aan hoeveel kilometers je in de auto rijdt, voordat je deze inruilt. In de meeste gevallen zal dit één of twee keer zijn. Wanneer je weinig kilometers rijdt, is het advies om dit onderdeel na drie of vijf jaar te vernieuwen.
Niet vervangen, en dan?
Wat gebeurt er als je de distributieriem niet vervangt? Dit kan desastreuze gevolgen hebben. Een riem die tijdens het rijden knapt, laat de auto in één keer stilstaan en er kunnen meerdere onderdelen beschadigd raken. De cilinderkoppen van de auto kunnen kapot gaan en ook kunnen de zuigers tegen de kleppen slaan. De kosten van de reparaties, zullen zeer hoog uitvallen. In sommige gevallen moet er zelfs een nieuwe motor geplaatst worden.
RIDEX Distributieriem
Aantal tanden: 137 25,4mm
RIDEX Distributieriem
Aantal tanden: 141, 1343mm 25,4mm
RIDEX Distributieriem
Aantal tanden: 134, 1276mm 25,4mm, Glasvezel, HNBR (Hydrierter Acryl-Nitril-Butadien-Kautschuk)
RIDEX Distributieriem
Aantal tanden: 137, 1305mm 25mm
RIDEX Distributieriem
Aantal tanden: 131 25mm
Symptomen distributieriem
Een distributieriem die kapot gaat tijdens het rijden, wil je echt niet. Er is aantal symptomen waar je aan kunt merken dat de riem vernieuwd moet worden:
- Een tikkend geluid in de motor kan duiden op een versleten riem. Dit hoor je het best als de motor nog niet opgewarmd is.
- Je auto heeft minder vermogen. Een slippende riem zorgt ervoor dat motor zijn vermogen niet goed overbrengt op de wielen en de versnellingsbak.
- De motor heeft moeite met starten of op gang te komen. Ook dit heeft te maken met een versleten riem. Deze heeft minder grip op een koude motor.
Een nuttige video over het onderwerp:
5 symptomen van een versleten distributieriem
De beste producten op dit gebied: