Distributieriem auto
Waar koop ik distributieriem auto aan een goede prijs? Bij AUTODOC!

Hoe distributieriem kiezen en te kopen? De beste merken:
Vind tandriem voor top automodellen
Distributie-riem kopen en zelf vervangen op jouw automodel
AUTODOC bestsellers – koop online aan een goede prijs en verlaag vervangen kosten van een distributieriem
De best verkopende vervangonderdelen uit de afdeling Distributieriem. We hebben een ruime selectie aan reserveonderdelen van verschillende merken voor Distributieriem en verdere aanbiedingen in ons assortiment onderdelen.










Tandriem : welk merk is beter?
Volgens onze klanten komen de beste reserveonderdelen in de productcategorie Distributie-riem van de volgende merken:
- GATES
- DAYCO
- CONTITECH
- BOSCH
- FEBI BILSTEIN
Distributieriem: hoeveel kost dit product?
De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Distributieriem varieert van € 5 tot € 238, afhankelijk van het autotype, de fabrikant en de productspecificaties.
Distributieriem: nuttige informatie
De meestverkochte artikelen: | |||||
---|---|---|---|---|---|
1112102400 | 5014 | 1 987 949 018 | 11004 | 1 987 949 661 | CT643 |
Distributieriem – technische gegevens | |||||
Aantal tanden | Lengte [mm] | Materiaal | |||
132 | 121 | 1056 | 1153 | Glasvezel | HNBR (Hydrierter Acryl-Nitril-Butadien-Kautschuk) |
54 | 123 | 270 | 1086 | - | - |
129 | 114 | 991 | 838 | - | - |
Distributieriem auto: ontdek meer! Welke te kiezen, wanneer ze te vervangen en hoeveel ze kosten
Een distributieriem zorgt voor de synchronisatie van het roteren van de krukas en de nokkenas van het motorblok van een voertuig. Al naargelang de constructie van de auto en de plaats van het motorblok kan deze ook voor de aandrijving van andere eenheden worden gebruikt, bijvoorbeeld een waterpomp.
Soorten
De onderdelen verschillen van elkaar qua lengte, breedte en vorm van de tanden. De technische kenmerken moeten exact aansluiten bij de technische specificaties van de auto. Bovendien kan het materiaal waarvan de distributieriemen zijn vervaardigd, verschillen. Iedere producent hanteert een eigen formule. Over het algemeen hebben deze componenten een meerlagige constructie die zorgt voor hun elasticiteit, kracht en slijtvastheid.
Gebruikstips
De toestand van de beschermkap dient u te controleren, zodat het onderdeel lang meegaat en de klepaandrijving een onberispelijke werking vertoont. In geval van beschadiging dient u deze te vervangen om te vermijden dat er vuil en andere objecten tussen de distributieriem en de riemschijf terechtkomen. Repareer eventuele lekkages onder de motorkap meteen. De spanning moet regelmatig worden gecontroleerd en indien nodig worden bijgesteld. Plaats bij vervanging van het onderdeel nieuwe rollen met behulp van geschikt gereedschap. Het advies is om de vervanging om de 50.000 kilometer uit te voeren. Bij onderhoudsintervallen kunt u zich het beste houden aan de aanwijzingen van de producent, die in de handleiding van de auto zijn opgenomen. Bovendien is het van belang om de staat van de riem van de dynamo te overzien: mocht deze scheuren, dan bestaat de kans dat de poelies van de distributieriem en de riem zelf beschadigd raken.
Aanwijzingen voor defecten
Het onderdeel kan gaan slippen over de tanden in geval van een slappe spanning. Hierdoor kunnen gebreken in het ontstekingssysteem ontstaan, met als gevolg dat de motor meer dan normaal gaat trillen, minder vermogen heeft en moeilijk kan worden gestart. Daarnaast kan de uitlaatpijp zwarte rook produceren, hetgeen een indicatie is voor een te rijk brandstof-luchtmengsel. Slijtage, laag- en barstvorming aan dit onderdeel kunnen samengaan met ongewone geluiden, waarbij het karakter van deze geluiden gerelateerd is aan het toerental van de motor. Een lekkage van olie of koelvloeistof nabij het aandrijfgedeelte kan een indicatie zijn van vet op de riem. Indien de motor niet wil starten, terwijl de startmotor wel werkt, kan het zijn dat de distributieriem kapot is, met als gevolg dat de kleppen gaan doorbuigen. Tijdens een visuele beoordeling van het component kunnen veel defecten worden vastgesteld. Denk hierbij aan putjes op de tanden, barsten en slijtages tussen de vertanding, aantasting van de randen, etc.
Oorzaken van defecten
Tal van defecten, bijvoorbeeld het beschadigen van de tanden, slijtage of putjes in het oppervlak, zijn het gevolg van het niet voldoende aanspannen van de distributieriem. Overmatige aanspanning van de tandriem is eveneens gevaarlijk, aangezien dit tot het knappen van de riem kan leiden, alsook tot het slijten van de ruimtes tussen de tanden. Barsten aan de achterkant van de riem ontstaan soms ook door een plotselinge temperatuurschommeling en het slijten van de spanrol. Een onjuiste uitlijning van de poelies veroorzaakt het afbreken van de tanden van de riem en de poelies kunnen bovendien oververhit raken doordat de lagers blokkeren. Kapotte motorpakkingen leiden ook tot lekkage. De riem kan ook kapotgaan als deze in aanraking komt met olie.
autodoc.nl: uitsluitend auto-onderdelen van topkwaliteit
In onze webshop kunt u terecht voor de aankoop van een distributieriem voor ieder merk en model voertuig. Mocht u hulp nodig hebben bij de keuze van een bepaald onderdeel, dan staan onze vakmensen u graag met raad en daad terzijde. .
Nuttige informatie over werking, oorzaken van storingen, diagnose en vervangingsintervallen