Distributieriem set + waterpomp auto
Waar koop ik distributieriem set + waterpomp auto aan een goede prijs? Bij AUTODOC!
Hoe distributieriem set + waterpomp kiezen en te kopen? De beste merken:
Vind distributieriem en waterpomp voor top automodellen
Waterpomp + distributieriem set kopen en zelf vervangen op jouw automodel
AUTODOC bestsellers – koop online aan een goede prijs en verlaag vervangen kosten van een distributieriem set + waterpomp
De best verkopende vervangonderdelen uit de afdeling Distributieriem set + waterpomp. We hebben een ruime selectie aan reserveonderdelen van verschillende merken voor Distributieriem set + waterpomp en verdere aanbiedingen in ons assortiment onderdelen.
Distributieriem en waterpomp : welk merk is beter?
Volgens onze klanten komen de beste reserveonderdelen in de productcategorie Waterpomp + distributieriem set van de volgende merken:
- GATES
- BOSCH
- CONTITECH
- SKF
- FEBI BILSTEIN
Distributieriem set + waterpomp: hoeveel kost dit product?
De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Distributieriem set + waterpomp varieert van € 43 tot € 224, afhankelijk van het autotype, de fabrikant en de productspecificaties.
De meestverkochte artikelen: | |||||
---|---|---|---|---|---|
530 0205 30 | 41758 | 173132 | 172599 | 530 0717 30 | 45138 |
Van populaire fabrikanten: | |||||
GATES | BOSCH | CONTITECH | SKF | FEBI BILSTEIN | METELLI |
Voor populaire automerken: | |||||
VW | BMW | MERCEDES-BENZ | OPEL | FORD | AUDI |
Distributieriem set + waterpomp – technische gegevens | |||||
Aantal tanden | Lengte [mm] | Breedte [mm] | |||
104 | 129 | 872 | 1096 | 17 | 15 |
121 | 108 | 1104 | 1088 | 18 | 12 |
133 | 54 | 1032 | 1267 | 25 | 19 |
Distributieriem set + waterpomp auto: ontdek meer! Welke te kiezen, wanneer ze te vervangen en hoeveel ze kosten
Een distributieriem- en waterpompkit is een onderdelenpakket voor het onderhouden van de klepaandrijving. De set bestaat uit alle aandrijfcomponenten die op regelmatige basis vernieuwd moeten worden. Zo kan het systeem snel weer in werking worden gesteld.
Soorten
Een distributieriem- en waterpompkit bevat diverse onderdelen, want de opbouw van de aandrijving varieert al naargelang het model van de auto. Allereerst verschillen ze van elkaar op basis van de aantallen, het soort en de afmetingen van de rollen, de doorsnede van de aandrijfriem en het soort waterpomp. Laatstgenoemden hebben een soortgelijke vormgeving, hoewel ze van elkaar verschillen wat betreft de materialen waarvan ze gemaakt zijn en de effectiviteit.
De pompen zijn leverbaar in gietijzer of aluminium. De waaiers zijn verkrijgbaar in metaal of kunststof. Kenmerkend voor de metalen waaiers zijn de duurzaamheid en levensduur. Maar ze bezitten een hogere massatraagheid, en dus komt er meer kracht aan te pas om de pomp in werking te stellen. Kunststoffen waaiers hebben een laag gewicht en zijn bedrijfszeker, hoewel ze mechanisch minder sterk zijn. Daarbij komt nog dat de schoepen van de waaier onder constante invloed van hoge temperaturen vervormd kunnen raken, hetgeen doorgaans van invloed is op het rendement van het apparaat.
Gebruikstips
Voor het aanbrengen van een distributieriem- en waterpompkit verdient een spoeling van het koelsysteem aanbeveling, zoniet vormen contaminanten krassen op de nieuwe onderdelen. U kunt voor een dergelijke procedure gebruik maken van een gewone tuinslang en een spoelmiddel of een speciale gereedschapsset.
Voor een lange gebruiksduur van een distributieriem- en waterpompkit is het essentieel om de koelvloeistof tijdig te verversen en alleen de door de autoproducent geadviseerde producten aan te wenden.
Tijdens de montage van de pomp dient u uitsluitend afdichtingspasta te gebruiken als de autoproducent dit goedkeurt. Let erop dat het product niet in het koelsysteem terechtkomt, omdat hierdoor de thermostaat snel kapot kan gaan.
Zodra de inbouw is uitgevoerd, heft u het voertuig op en u draait de pomp een tiental keer handmatig. Op die manier kan de pomp zich vullen met koelvloeistof en voorkomt u dat het systeem droog loopt, hetgeen schadelijk is voor de pakkingen en andere componenten.
Voor de bevestiging van de looprollen dient u speciaal gereedschap te gebruiken. Let op het peil van de koelvloeistof in het systeem en of de distributieriem goed gespannen is.
Aanwijzingen voor defecten
Ongebruikelijke geluiden vanonder de motorkap tijdens de motorwerking zijn veelal een indicatie voor een slechte werking van een van de componenten van een distributieriem- en waterpompkit. Snerpende geluiden, lawaai en kloppen kunnen aangeven dat de span- of looprollen defect zijn, waarbij gefluit of gebrom op een slijtage van de riem kan duiden. Een jammerend lawaai kan duiden op een gebrekkige werking van het lager van de pomp. Defecten aan het timingsmechanisme resulteren vaak in problemen met de motor, bijvoorbeeld door een haperende werking of een verminderd motorvermogen. Het komt voor dat de motor niet kan starten. De sporen van koelvloeistof op de behuizing van de pomp of andere apparaten in de motorruimte kan het resultaat zijn van lekkage in een afdichtingsring of in de behuizing.
Oorzaken van defecten
Vaak ontstaat er een uitval van onderdelen van een distributieriem- en waterpompkit als gevolg van veronachtzaming van de aanwijzingen voor de montage. Het hanteren van verkeerd gereedschap kan bijvoorbeeld schade aan en een foutieve uitlijning van de riemschijven veroorzaken, waardoor de riem sneller verslijt en het lager en de pompas kapotgaan. Tevens resulteert een overmatig aangespannen riem meestal in beschadiging van de lagers in de riemschijven en de pomp, alsmede aan de as van de pomp.
Daarnaast spelen er nog meer problemen die van invloed kunnen zijn op de pomp. Zo kan koelmiddel van matige kwaliteit of dat niet tijdig ververst wordt, roest opleveren. Ook bestaat de kans op cavitatie als gevolg van de verslechtering van de oude vloeistof.
autodoc.nl: uitsluitend auto-onderdelen van topkwaliteit
In onze webshop kunt u op ieder tijdstip een distributieriem- en waterpompkit kopen tegen voordelige prijzen.
Nuttige informatie over werking, oorzaken van storingen, diagnose en vervangingsintervallen