Stoelverwarming auto: inbouwen, kosten
Veel autobezitters zweren bij het comfort van een verwarmde stoel. Vooral op koude dagen is het heerlijk om over een verwarmde autostoel te beschikken. Helaas zijn niet alle auto’s uitgerust met deze optie. Het is echter heel goed mogelijk om achteraf stoelverwarming te laten inbouwen. In dit artikel lees je wat de mogelijkheden zijn op dit gebied.
Wat is stoelverwarming?
Het onder de stoelbekleding van de auto aangebrachte verwarmingssysteem noemen we stoelverwarming. Dit systeem verhoogt het zitcomfort van de autostoel door het verwarmen van het zitvlak en de rugleuning. Verwarmde stoelen in auto’s zijn er al een tijdje. Ze worden in de fabriek vaak al geïnstalleerd in veel modellen. Hoewel stoelverwarming niet altijd aanwezig is bij de instapmodellen, kun je deze vaak wel als (minder dure) optie nemen.
Hoe werkt stoelverwarming auto
Auto stoelverwarming bestaat uit een lange streep metaal die in de stoel verwerkt is. Dit metaal wordt verwarmd door middel van elektriciteit en de warmte wordt afgegeven aan de hele stoel. In de meeste gevallen kun je de verwarming instellen op verschillende standen.
Soorten stoelverwarming
De stoelverwarming, zoals hiervoor beschreven, is hoe de fabrikant deze installeert. Wil je zelf stoelverwarming achteraf (laten) inbouwen dan zijn er twee opties:
- Losse stoelverwarming in de vorm van zitkussens
- Stoelmatten in de bekleding inbouwen
Losse stoelverwarming in de auto installeren in de vorm van zitkussens kun je zelf zonder problemen uitvoeren. Daarbij is het de goedkoopste oplossing om een autostoel te laten verwarmen. Het kussen leg je op de stoel en maakt deze met riemen vast. Vervolgens sluit je het kussen aan op de sigarettenaansteker van de auto. De meeste zitkussens zijn uitgerust met meerdere verwarmingsstanden.
Stoelmatten inbouwen in de bekleding is een klus die wat meer vaardigheden en kennis vergt. Het is hierbij vooral zaak om op te letten dat de zijdelingse airbags niet in de knel komen te zitten. Anders kunnen deze hun werk niet meer doen en dit gaat ten koste van de veiligheid. Als het je niet lukt om de stoelmatten in te bouwen zonder dat de airbags in de weg zitten, kun je dit beter door een vakman laten doen.
Is stoelverwarming in jouw auto mogelijk?
In principe is het mogelijk om iedere auto van stoelverwarming te voorzien. Je moet je echter wel afvragen of de baten ook opwegen tegen kosten. Heb je al een wat oudere auto en ben je van plan deze binnen afzienbare tijd te vervangen? Het is dan verstandiger om geen stoelverwarming te nemen en het geld te investeren in een nieuwe auto die standaard met stoelverwarming is uitgerust. Natuurlijk kun je ook kiezen voor de goedkopere optie van het kopen van autostoel kussen.
Heb je een relatief jonge auto? Dan is het nemen van stoelverwarming een hele goede mogelijkheid. In deze wagen zul je namelijk vast nog wel een aantal jaren rijden. Daarbij komt dat de nieuwere modellen vaak door de fabrikant al geschikt gemaakt zijn om stoelverwarming in te bouwen. De installatie zal dan sneller en gemakkelijker verlopen en dat scheelt jou weer in de kosten.
Stoelverwarming inbouwen: kosten
De kosten voor het inbouwen van stoelverwarming varieert per automerk en -model. Voor auto’s uit het premium segment zijn de kosten hoger. Daarnaast speelt de complexiteit van het verwarmingssysteem een rol, omdat deze bij het ene systeem ingewikkelder is dan bij het andere.
In het volgende overzicht hebben we de prijzen voor het installeren van stoelverwarming in populaire automodellen op een rijtje gezet.
Auto
|
Geschatte kosten voor installatie van stoelverwarming (euro)
|
Opmerkingen
|
1. Volkswagen Golf
|
250 - 500 euro
|
De kosten zijn afhankelijk van de uitvoering en de dealer.
|
2. BMW 3 Serie
|
400 - 800 euro
|
Hogere prijs vanwege premiummerk en complexe systemen.
|
3. Audi A4
|
450 - 900 euro
|
Premiumopties kunnen de installatiekosten verhogen.
|
4. Tesla Model 3
|
300 - 600 euro
|
Bij sommige modellen mogelijk via software-update beschikbaar.
|
5. Ford Focus
|
250 - 450 euro
|
Prijs kan variëren afhankelijk van het model en de uitvoering.
|
6. Mercedes-Benz C-Klasse
|
450 - 600 euro
|
Hogere kosten door de complexiteit van het comfort systeem en integratie met de boordelektronica.
|
7. Toyota Corolla
|
350 - 500 euro
|
Verschillen in prijs afhankelijk van de uitvoering en het type zetels (stof of leer).
|
8. Renault Clio
|
250 - 400 euro
|
Meer betaalbare installatie vanwege het eenvoudige zetelsysteem en lagere arbeidskosten.
|
9. Hyundai Tucson
|
350 - 500 euro
|
Kosten kunnen hoger zijn door extra functies en de uitvoering van de SUV.
|
10. Volvo XC60
|
450 - 600 euro
|
Hogere kosten door het premium segment en het gebruik van hoogwaardige materialen.
|
Stoelverwarming zelf inbouwen of laten doen?
Stoelverwarming in de auto inbouwen is een klus waarbij de nodige (vak)kennis gevraagd wordt. Daarom zijn er gespecialiseerde bedrijven die dit voor je kunnen uitvoeren. Het voordeel als zij de stoelverwarming achteraf inbouwen is dat direct duidelijk wordt of jouw hiervoor autostoel geschikt is. Daarnaast wordt er rekening gehouden met jouw specifieke wensen, zoals de zithouding. Ook wordt de stoel vaak even helemaal nagekeken en worden eventuele (lichte) beschadigingen hersteld.
Het is niet onmogelijk om zelf aan de slag te gaan met het inbouwen van stoelverwarming. Als je een beetje handig bent, en je hebt de nodige kennis en ervaring, dan kom je een heel eind. Het grote voordeel van zelf stoelverwarming installeren, is dat je de arbeidskosten van de vakman uitspaart.
Zelf stoelverwarming inbouwen
Er zijn verschillende manieren om stoelverwarming zelf in te bouwen in de auto. Met behulp van het onderstaande stappenplan kan je stoelverwarming inbouwen:
Het losmaken van autostoelhoezen van voorstoelen.
Om de stoelverwarming in de auto in te bouwen, moet je eerst de bekleding loshalen. Dit geldt zowel voor zitting als voor de rugleuning. Heb je een autostoel waarvan de bekleding geplakt is? Dan is het vrijwel onmogelijk om stoelverwarming zelf te installeren, aangezien je deze bekleding nauwelijks weer op de juiste manier vast kunt maken. Zelf stoelverwarming inbouwen kan uitsluitend met bekleding die bijvoorbeeld met een ritssluiting is bevestigd.
Aanbrengen van de bekabeling
Als de bekleding eenmaal los is dan kun je beginnen met het aanbrengen van de bekabeling. Voor je eigen veiligheid is het van belang dat je de stroomvoorziening van de auto even uitschakelt. Dit kan vrij gemakkelijk door de negatieve pool van de accu los te koppelen. Om de bekabeling gemakkelijker aan te kunnen brengen, zou je de stoel eventueel ook uit de auto kunnen verwijderen.
De stoelverwarming installeren
Het is belangrijk dat je stoelverwarming koopt die geschikt is voor jouw autostoel. Fabrikanten maken tal van formaten die geschikt zijn voor de meeste stoelen. Het installeren van de verwarming is een precieze klus, waarbij je de handleiding van de fabrikant goed door moet lezen. Voor het plaatsen van de stoelverwarming gebruik je meestal dubbelzijdig tape die meegeleverd wordt.
De verwarming aansluiten
Is de stoelverwarming geïnstalleerd en zit de bekabeling op de juiste wijze dan kun je verwarming aan gaan sluiten. In de meeste gevallen zijn de verwarming in de zitting en die in de rugleuning met elkaar verbonden, dus die hoef je niet apart aan te sluiten. De elektriciteit wordt geleverd door de accu. Je verbindt de stoelverwarming via kabel met een schakelaar in het dashboard. Je hebt hier geen aansluiting via de sigarettenaansteker. Denk erom dat je de kabel mooi wegwerkt in de auto.
De stoelverwarming testen
Het is verstandig om de stoelverwarming direct uit te testen. Mocht er iets niet helemaal goed functioneren zijn dan kun je dit direct herstellen. De stoelverwarming werkt alleen als deze belast wordt, ofwel als je erop gaat zitten. Je zult dus de bekleding weer helemaal aan moeten brengen en eventueel de stoel terugplaatsen. Het beste kun je even een ritje met de auto gaan maken om te kijken of de stoelverwarming goed werkt.
Is stoelverwarming slecht voor je?
De stoelverwarming van de auto is in principe niet slecht voor je. Wel kunnen er bij veelvuldig gebruik huidproblemen ontstaan. In geval van defecten en een te lang gebruik kun je ook brandwonden oplopen.
Wordt er benzine verbruikt bij het gebruik van stoelverwarming?
Alle elektrische systemen zoals de stoelverwarming, maar ook de verwarmingen van het stuur en de buitenspiegel, de airco en de geluidsinstallatie verbruiken extra energie. Het verhoogde energieverbruik leidt ook tot een toename in het brandstofverbruik. Bij een ingeschakelde verwarmde stoel verbruikt de auto meer benzine. Maar het extra comfort dat deze verwarming geeft, weegt op tegen de hogere brandstofkosten.
De beste producten op dit gebied: