Inhoudsopgave
Brandstofpomp kapot: symptomen van een defect, wat kun je doen en hoeveel kost de vervanging?
De naam van het onderdeel verraadt zijn functie al: de benzine en diesel brandstofpomp in de auto pompt brandstof van de brandstoftank naar de motor. Hij is erop gebouwd om het duizenden kilometers zonder problemen uit te houden. Compleet ongevoelig voor defect is de pomp niet. Uiteraard wil je voorkomen dat je honderden kilometers van huis verwijderd langs de weg komt te staan. Dit artikel verraadt op welke tekenen je moet letten.
Symptomen van een defecte brandstofpomp
De motor hapert - Een van de meest veelzeggende symptomen van een kapotte brandstofpomp is een haperende motor. Hij kan niet langer voldoende brandstofdruk handhaven bij de levering. Aanvankelijk merk je dit enkel bij hoge snelheden, wanneer de auto even schokt en vervolgens weer normaal rijdt.
De temperatuur stijgt - Ook dit kan een indicatie zijn van problemen met de brandstoftoevoer. Wanneer de temperatuurmeter een stijging aanwijst in combinatie met een afslaande motor, heeft de pomp het moeilijk. Een verdere aanwijzing is, wanneer de auto uitvalt na herstart met de koppeling ingeschakeld.
Verlies van vermogen - Je merkt dat je auto vermogen verliest bij "inspannende" situaties zoals het bergopwaarts rijden, slepen of optrekken. Een onderbroken brandstoftoevoer betekent dat de zuigers onvoldoende worden opgevuld tot op operationeel niveau. Let wel: dit kan tevens wijzen op een defecte lambdasonde of dieper liggende motorproblemen. Heeft je auto echter al een behoorlijk aantal kilometers op de teller, ligt een probleem met de brandstofdrukregelaar voor de hand.
Een jankend geluid uit de brandstoftank - Een vroege indicatie van een defecte Brandstofpomp in de auto is een luid jankgeluid dat uit de benzinetank lijkt te komen. De pomp produceert normaliter een zacht zoemgeluid bij werking. Dit versterkt tot een duidelijk hoorbaar volume bij een defect.
Startproblemen - Wanneer je weet dat de accu volledig geladen is en je hoort de nieuwe startmotor van de auto aanslaan, en toch start de auto moeilijk op, krijgt de motor mogelijkerwijs onvoldoende brandstof. NB: Onregelmatige toevoer kan ook tot gevolg hebben dat de motor ineens teveel benzine geleverd krijgt, waardoor een plotselinge piek optreedt. Wanneer je auto aanvoelt alsof het gaspedaal volledig ingedrukt wordt, terwijl je aan kruissnelheid rijdt, is dit een teken van gevaar. Hieraan ligt onregelmatige weerstand in de brandstofpomp ten grondslag als gevolg van materiaalmoeheid en slijtage.
Andere factoren om op te letten
Schenk ook aandacht aan de volgende zaken in verband met het functioneren van de brandstofpomp:
Hoger brandstofverbruik - Wanneer de overdrukklep beschadigd is, kan de motor teveel brandstof ontvangen, en daardoor minder kilometers per liter maken.
De brandstofdrukmeter - Laat de motor met behulp van een assistent op toeren komen terwijl je de druk op de brandstofdrukmeter checkt en vergelijk deze met de waarde in de autohandleiding. Wanneer de gemeten waarde lager ligt, is er verlies van druk als gevolg van een verzwakte pomp.
Voortijdig kapotgaan van de bougies - Onregelmatige brandstofvoorziening kan andere systemen onder druk zetten, waardoor je bougies het voortijdig laten afweten.
Problemen met de turbolader - Wanneer de turbolader er langer dan normaal over doet om zich met lucht te vullen, kan dit aan de brandstofpomp liggen.
Motor slaat plotseling af - Wanneer de motor er op willekeurige momenten mee ophoudt, ga naar de garage en laat de brandstoftoevoer checken.
Motortiming - Heb je last van ontstekingsfouten of terugslag van verbrandingsgassen? Problemen met de timing kunnen je vermoedens betreffende een kapotte brandstofpomp bevestigen wanneer ze met andere symptomen gepaard gaan.
Motorwaarschuwingslampje brandt - Bij moderne wagens zal de ECU problemen met de brandstofpomp detecteren en het lampje laten branden
Zwarte rook die uit de uitlaat komt - Auto's die niet op diesel rijden zouden nooit zwarte rook moeten vertonen. Zwarte rook uit een benzineauto wijst op een storing in de brandstoftoevoer.
Brandstofpomp kapot: wat kun je doen?
Je kunt actief stappen ondernemen om je brandstofpomp tegen voortijdige slijtage te beschermen. Vermijd het gebruik van goedkope brandstof aangezien deze onzuiverheden kan bevatten, die de pomp schade berokkenen. Bovendien veroorzaakt het rijden met weinig brandstof of een bijna lege tank extra stress voor dit zo essentiële onderdeel.
Kosten voor de vervanging van een defecte brandstofpomp
Kosten voor vervanging van de brandstofpomp verschillen behoorlijk. Waren oudere mechanische pompen nog tamelijk eenvoudig te vervangen, bij moderne hogedruk-inspuitpompen komt veel werk bij revisie of vervanging kijken. Vaak zijn ze moeilijk bereikbaar en in de vervanging gaan dan ook de nodige uren zitten. Een handige doe-het-zelver kan een mechanische pomp zelf vervangen. De vervanging van een elektrische brandstofpomp is een taak voor professionals. Als je zelf een onderdeel koopt, let dan op de compatibiliteit met jouw automerk en -model. Ter indicatie: de vervanging door een nieuwe brandstofpomp voor Mercedes ben je inclusief uurloon al gauw tussen de € 400 en € 1500 kwijt.
Een nuttige video over het onderwerp: