Inhoudsopgave
Ophanging van de auto: symptomen van defect en vervangingskosten
Gerieflijk rijden houden we voor vanzelfsprekend. De ophanging van je auto maakt dit mogelijk, en zorgt voor een soepele rit over ongelijke wegoppervlakken. In dit artikel lees je meer over de vering van de auto en waarop je moet letten, om hem in topconditie te houden.
Systeemcombinatie
Onder ophanging verstaan we de combinatie van onderdelen die samenwerken om de wegligging en de rijkwaliteit te ondersteunen. Het evenwicht wordt bereikt met veren, assen, schokdempers en stangenstelsels. Er bestaan verschillende soorten vering; het algemene principe berust echter op een systeemcombinatie die de wielen aan de auto verbindt, en deze op een neer laat bewegen op hun veren en dempers.
Ophanging: verschillende soorten
In programma's zoals Werner's Garage of Top Gear komt het thema vering uiteraard vaak aan bod, met het nodige professionele jargon. Met onderstaand overzicht van de verschillende typen kun je erover meepraten:
- Onafhankelijke ophanging - Dit type laat de wielen op een as onafhankelijk van die op de andere as op en neer bewegen. Het voordeel is dat het betere stabiliteit, wegligging en rijcomfort biedt, alsook een beter stuurgedrag.
- MacPherson veerpoot - Dit type veringselement heeft een schroefveer auto geplaatst over een schokdemper heen. Niet alleen is dit ontwerp simpel, maar ook lichtgewicht, bestaat uit minder afzonderlijke componenten dan andere typen en neemt minder plaats in beslag. Je vindt daarom MacPherson-ophanging vaak op kleine auto's.
- Luchtvering - Deze maakt gebruik van luchtveren, geregeld door compressoren en zelfnivellerende elektronica. Het biedt fantastische rijkwaliteit, aangezien het nog effectiever hobbels absorbeert en instelbaar is. Ooit vond je deze vering enkel op vrachtwagens, aangezien het de sleepcapaciteiten vergroot. Nu maken in toenemende mate sportwagens en auto's uit het topsegment ervan gebruik.
- Bladveren - Dit is een simpele constructie, bestaand uit een aantal gebogen, samengeklemde metalen platen. Het is een van de oudste en meest gebruikelijke veringtypes. Vanwege de hoeveelheid gebruikt metaal is bladveerophanging erg duurzaam en omwille van zijn eenvoud goedkoper in productie en vervanging.
- Multilink - In tegenstelling tot de simpele bladveren auto is dit type complex. Met zijn drie of meer draagarmen in de breedte en minstens één in de lengterichting is het een geavanceerde versie van de onafhankelijke ophanging. Je vindt hem vaak op terreinwagens, aangezien hij flexibiliteit, wegligging, comfort en plaatsbesparing optimaal combineert.
- MagneRide - Dit is een moderne adaptieve vering met magnetisch geregelde schokdempers. MagneRide zendt informatie naar de boordcomputer, die de rit aanpast aan het wegoppervlak.
Tekenen van slijtage ophanging auto
Aangezien het belang van de ophanging direct in relatie staat tot het rijcomfort, heb je tamelijk gauw door wanneer je de garage moet opzoeken. Als het rijden gaandeweg ruiger wordt, zou het kunnen zijn dat je schokdempers of veerpoten zijn versleten. Ook wanneer je auto naar één kant trekt bij het rijden door de bocht, heb je wellicht een schokdemperprobleem. Dan moet je zo snel mogelijk naar de garage, omdat problemen in de bocht het risico op een ongeval aanzienlijk vergroten.
Wanneer de voorkant diep duikt bij plotseling remmen, zijn de schokdempers het wellicht aan het begeven. Dit vergroot de stopafstand met 20%. Ongelijke slijtage van de banden of kale plekken wijzen erop dat de vering de wielen niet gelijkmatig op de weg houdt. Wanneer je vermoedt, dat de vering van de auto kapot is, kun je dit heel simpel testen. Druk je volledige gewicht op de motorkap en laat dan los. De wagen mag hoogstens drie keer stuiteren. Blijft hij op en neer gaan, is het tijd om het systeem te laten inspecteren en eventueel schokdempers of veerpoten te laten vervangen.
Hoe lang gaat vering mee?
Daar is moeilijk een pijl op te trekken, aangezien veel afhangt van het type wagen en hoe deze wordt gebruikt. In de meeste gevallen kun je 80.000 tot 160.000 km rijden voordat een vervanging van eender welk onderdeel van de ophanging auto nodig is. Het is niettemin nuttig, het systeem om de 20.000 km te inspecteren.
Twee kanten
De kosten voor vervanging van de vering hangen volledig van het merk, model en bouwjaar van de auto af. Denk erom dat het vervangen aan slechts één zijde wellicht problemen in de nabije toekomst veroorzaakt. Daarom dien je schokdempers vóór en achter van de auto altijd aan twee kanten tegelijk te wisselen. Vergeet ook niet dat problemen met de ophanging zich uitbreiden naar andere systemen, hetgeen de kosten van de reparatie verhoogt. Na de vervanging moet ook een wieluitlijning plaatsvinden.
Nuttige video's over het onderwerp:
Hoe je een kloppende en krakende ophanging kunt opknappen
5 voornaamste redenen voor klopgeluiden uit de ophanging
De beste producten op dit gebied: