Inhoudsopgave
Gasklep en het gasklephuis: functies, symptomen bij vervuiling en vervanging
Om brandstof te kunnen verbranden heeft een motor lucht nodig. Hoe meer lucht, hoe meer brandstof erin kan, hoe meer vermogen de motor ontwikkelt. Het onderdeel dat regelt hoeveel lucht de motor ingaat, is het gasklephuis. Maar hoe weet je nu of dit onderdeel kapot is en kun je dit zelf vervangen? In dit artikel wordt het uitgelegd.
Wat is een gasklep?
De gasklep regelt de hoeveelheid lucht die in de motor komt. Daarvoor is de klap verbonden met het gaspedaal. Hoe dieper je het gaspedaal intrapt, hoe verder de klep open gaat staan. Het gevolg is dat er een krachtigere verbranding in de cilinders plaatsvindt en het vermogen toeneemt. Het gasklephuis zit in de motor tussen het inlaatspruitstuk en het luchtfilter.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
PIERBURG Uitlaatklep
Electrisch
PIERBURG Uitlaatklep
Electrisch
DT Spare Parts Schakelklep, uitlaatklep
PIERBURG Uitlaatklep
Electrisch
NTY Uitlaatklep
Bij dieselmotoren heeft de gasklep een iets andere werking dan bij benzinemotoren. Bij een dieselmotor staat de klep altijd helemaal open of helemaal dicht. De luchttoevoer is bij deze motor dus altijd maximaal. Daardoor halen dieselmotoren ook een hoger rendement dan benzinemotoren. Zodra de klep dicht zit, stopt de dieselmotor met draaien. Daarom wordt deze klep bij dieselmotoren ook wel ‘smoorklep’ genoemd.
Hoe werkt een gasklephuis?
In het verleden was de gasklep door middel van een kabel verbonden met het gaspedaal. Hoe dieper je het gaspedaal intrapte, hoe verder de klep open ging. Tegenwoordig werkt het gaspedaal via een sensor. Deze meet hoe diep het gas wordt ingetrapt en stuurt dit signaal naar de boordcomputer van de auto. Die ‘bedenkt’ welke gasklepstand daarbij hoort en vervolgens opent en sluit de computer de klep.
Bij oudere auto’s wordt de brandstof door een injector rechtstreeks op de gasklep gespoten. Dit noemen we een enkelvoudig injectiesysteem. Nadeel hiervan is dat niet alle cilinders evenveel brandstof krijgen. Daarom zijn er bij nieuwere auto’s meerdere injectoren achter de gasklep gemonteerd. Dit noemen we een meervoudig injectiesysteem en hierdoor krijgen alle cilinders evenveel brandstof.
De gaskleppositiesensor
In het gasklephuis is een gaskleppositiesensor geplaatst. Deze sensor meet de stand van de gasklep en geeft deze door aan de boordcomputer. Hierdoor kan de computer het toerental van de motor aanpassen aan de bedrijfsomstandigheden. Als bijvoorbeeld de airco is ingeschakeld, of als de motor koud is, moet het stationaire toerental iets verhoogd worden. Hier zorgt deze sensor voor. Als de gaskleppositiesensor stuk is, zal de gasklep niet meer naar behoren werken.
Hoe merk je dat het gasklephuis stuk is?
Er zijn verschillende symptomen die aangeven dat de gasklep defect is. Je kunt dit onder andere merken aan het stationair toerental van de motor. Als de motor te veel, of juist te weinig, toeren maakt tijdens het stationair draaien, kan de klep kapot zijn. Er zijn echter nog veel meer symptomen:
- De motor slaat spontaan af tijdens het afremmen of stilstaan
- De cruise control werkt niet meer
- Stotteren of inhouden van de motor
- Het motorcontrolelampje op het dashboard gaat branden
- Een verminderd motorvermogen
- Hoger brandstofverbruik
- De auto accelereert niet goed
Mogelijke oorzaken van een defect
Om de problemen van het gasklephuis op te sporen, is in veel gevallen het uitlezen van de motor noodzakelijk. Dit kun je het beste overlaten aan een professional. Het kan ook zijn dat er een verdere diagnose gesteld moet worden door het onderdeel zelf te meten. Mogelijke oorzaken van een defecte gasklep zijn:
- Opgehoopte vervuiling in de behuizing.
- De aanwezigheid van vacuümlekken
- Een verkeerd afgestelde gaskleppositiesensor
In de meeste gevallen is vervuiling de hoofdoorzaak van de problemen van de gashuisklep. Het kan ook zijn dat het onderdeel versleten is. In zo’n geval moet het in zijn geheel vervangen worden.
Gasklephuis zelf reinigen
Veel van de klachten die veroorzaakt lijken te worden door een defect gasklephuis, komen eigenlijk niet door een defect, maar door vervuiling van het onderdeel. Door het schoon te (laten) maken, kun je die klachten dan oplossen. Vervuiling kan bijvoorbeeld ontstaan door een defect luchtfilter.
Reinigen of vervangen van het gasklephuis is iets wat je in het algemeen best wel zelf kunt doen. In de meeste gevallen moet het onderdeel gedemonteerd worden. Haal hiervoor alles wat je gemakkelijk aan de kant kunt halen weg. Zo maak je het sleutelen voor jezelf een stuk aangenamer.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
LTD Schakelklep, uitlaatklep
FEBI BILSTEIN Schakelklep, uitlaatklep
IVECO Schakelklep, uitlaatklep
DT Spare Parts Uitlaatklep
FEBI BILSTEIN Schakelklep, uitlaatklep
Om het gasklephuis te reinigen, gebruik je een poetsdoek en een reinigingsmiddel, bijvoorbeeld remmenreiniger. Maak de doek vochtig met de reiniger en duw met je vingers de gasklep open. Vervolgens maak je binnenkant van de behuizing schoon. Herhaal dit proces net zolang tot het gasklephuis helemaal schoon is.
Terugplaatsen en inleren
Het terugplaatsen van het onderdeel is eveneens iets wat je heel goed zelf kunt doen. Let op dat je de stekker aansluit, voordat je de klep monteert. Als het klephuis al aangesloten is, kun je de stekker nog maar lastig bevestigen. Nog een tip: draai eerst alle schroeven erin, voordat je er eentje vastzet. Anders loop je het risico dat een schroef niet meer goed op zijn plaats kan, omdat het onderdeel iets verdraaid is.
Na het vervangen van de gasklep zal deze uit zichzelf gaan communiceren met de boordcomputer van de auto. Dit gebeurt door het contact in te schakelen en een langere testrit te maken. We noemen dit ook wel het ‘inleren’ van de klep. In sommige gevallen zal de klep na vervanging of reiniging niet meer goed communiceren met de boordcomputer van de auto. Je merkt dit bijvoorbeeld aan een hele hoge stationairloop. Op dat moment zal de klep opnieuw ingeleerd moeten worden en heb je de hulp van een professional nodig.
Vervuiling voorkomen
Je kunt zelf veel doen om een vies gasklephuis te voorkomen. Het is aan te bevelen om niet altijd korte ritten te maken. Vooral dieselmotoren heb enige tijd nodig om warm te worden. Als je veel korte ritten maakt, komt de motor niet op temperatuur en ontstaat er een onvolledige verbranding. Het gevolg hiervan is vervuiling van het klephuis.
Daarnaast kun je ook additieven toevoegen aan de brandstof bij een tankbeurt. Hierdoor zullen er schonere uitlaatgassen ontstaan, wat minder vervuiling met zich meebrengt. Daarnaast krijg je door additieven toe te voegen ook een betere verbranding. Er zijn additieven in de handel voor zowel benzine- als dieselmotoren.
Een nuttige video over het onderwerp:
Hoe u zelf een gasklephuis reinigen