Inhoudsopgave
Gasveer van de achterklep van de auto vervangen: tekenen van defect en kosten
Een gasveer zorgt ervoor dat de achterklep van de auto makkelijk geopend en gesloten kan worden. Links en rechts van de klep zie je de onderdelen zitten. De veer werkt pneumatisch en daarom wordt ook wel van een gasdrukveer gesproken. Bij het openen zorgt het onderdeel ervoor dat de klep automatisch naar boven gaat en ook open blijft staan. Vooraan doet een gasveer voor de motorkap hetzelfde.
Zwaar
Een motorkap en een achterklep zijn behoorlijk zware platen van metaal. Inclusief alle geïntegreerde technologie en accessoires kom je al gauw op 30 tot 80 kg. De ondersteuning bij het openen is daarom geen luxe, maar noodzaak. Wanneer de druk uit de veer verdwijnt, valt de klep ineens naar beneden en kan dan letsel veroorzaken. Daarom moeten de gasdempers regelmatig gecheckt en indien nodig vervangen worden. De vervanging is tamelijk eenvoudig en kan makkelijk eigenhandig worden uitgevoerd.
Kogelbouten
Strikt genomen is dit onderdeel geen echte veer. Hij is voorzien van een met gas (meestal stikstof) gevulde buis. In de drukbuis loopt een zuiger aan een zuigerstang met een dichting. Bij het sluiten en openen van de klep beweegt de zuiger in de drukbuis. De druk is gering bij een geopende achterklep, aangezien de gasveer in uitgeschoven stand staat. Bij het sluiten verhoogt de druk aanzienlijk. De bevestiging van de gasveer gebeurt doorgaans met kogelbouten, die het element stevig en tegelijkertijd beweeglijk aan de carrosserie en de achterklep verbinden.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
ABAKUS Gasveer achterklep
130N, 305 mm, Aan beide zijden
EINPARTS Gasveer achterklep
550N, 305 mm
EINPARTS Gasveer achterklep
530N, 775 mm
ABAKUS Gasveer achterklep
535N, 450 mm, Aan beide zijden
STABILUS Gasveer achterklep
265,5 mm, // LIFT-O-MAT®
Tekenen van defect gasveren achterklep
Twee duidelijke symptomen kunnen zich bij het defect van de gasveer voordoen: de achterklep gaat heel erg moeilijk open of hij blijft boven niet staan. Verlies van gasdruk is de meest voorkomende oorzaak. De signalen treden afhankelijk van de snelheid van het ontsnappen van gas geleidelijk dan wel plotseling op. Een kapotte dichting is doorgaans de schuldige. Bij oudere auto's kan de kofferbakdemper echter ook doorgeroest zijn, hetgeen hem lek maakt. Let wel: de druk kan door temperatuurverschillen veranderen. Omdat gas krimpt bij koude, is de kracht van de gasveer in de winter lager en dit duidt dan niet noodzakelijkerwijs op een defect.
Vergelijken
Personenauto's en busjes hebben meestal verschillende soorten gasveren. Bij aanschaf van een nieuwe is het zaak, om de gegevens met betrekking tot totale lengte en uitschuifkracht te vergelijken met die van het originele onderdeel. Deze moeten exact overeenkomen. De dempers worden over het algemeen qua gasdruk en grootte aan het afzonderlijke voertuig aangepast. Bij vervanging door een verkeerd onderdeel kan het gebeuren dat de gasveer de motorkap of achterklep niet meer laat sluiten of dat de klep uit zichzelf dicht valt.
Vervanging gasveren achterklep
Kosten voor een gasveer van de achterklep zijn erg bescheiden. Aanbevelenswaard is het dan ook om het component aan beide kanten te vervangen. Wanneer de ene demper het opgeeft, heeft de andere vaak niet meer zo heel lang te gaan, ook omdat hij wellicht voor een tijdje dubbel belast is geweest. Je hebt nodig: een schroevendraaier, multifunctioneel vet en een nieuwe gasveer. Ziehier een stappenplan voor de vervanging van de gasdemper
Open de achterklep en maak de gasveer los. Om het onderdeel te kunnen vervangen, moet de kofferbak geopend zijn. De dempers bevinden zich doorgaans aan weerszijden van de klep en zijn met een kogelbout aan de carrosserie bevestigd. Sommige auto's hebben maar één gasveer per klep. Trek m.b.v. de schroevendraaier de beveiligingsklem naar boven. Dan kan je de gasveer eenvoudigweg van boven en van onderen van de kogelbout afhalen. Pas op: er is nu geen ondersteuning meer voor de klep. Stut deze met een bezemsteel of laat een tweede persoon de klep vasthouden.
De kogelbout reinigen en smeren. Gedurende zijn gebruik wordt de bout vuil. Aangezien bij elke opening wrijving ontstaat, moet deze schoon zijn en met bijvoorbeeld multifunctioneel vet worden gesmeerd. Zo opent de kofferbakklep makkelijker en roest aan onderdeel en carrosserie worden verhinderd.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
ABAKUS Gasveer achterklep
515N, 597 mm, voor voertuigen met te openen achterruit, Aan beide zijden
ABAKUS Gasveer achterklep
420N, 495 mm
STABILUS Gasveer achterklep
430N, 491,5 mm
ABAKUS Gasveer achterklep
480N, 500 mm, Aan beide zijden
ABAKUS Gasveer achterklep
430N, 414 mm
De nieuwe gasveer monteren. Dit is een kwestie van gewoon het nieuwe onderdeel op de kogelbout steken. De beveiligingsklemmen worden meestal meegeleverd en zitten er al op. Wanneer dit niet zo is, bewaar de oude klemmen, die op de nieuwe gasveer zouden moeten passen. De unit klikt bij het plaatsen hoorbaar op zijn plaats.
Gasveer achterklep vervangen kosten
Voor het geld hoef je de vervanging niet te laten: een gasveer voor de achterklep van een Peugeot 307 sw heb je al voor € 6 tot € 15. Je bent voor een vervanging dus hoogstens € 30 kwijt. Het is een paar minuten werk. Je kunt het natuurlijk aan een garage uitbesteden, die er met goed fatsoen geen heel uur voor kan rekenen. Weet je zeker dat je het niet zelf kunt?
Een nuttige video over het onderwerp:
Hoe u de gasveer achterklep kunt vervangen
De beste producten op dit gebied: