Zuigerveren: soorten, symptomen bij slijtage en kosten voor vervanging
InschrijvenIN OP ONZE NIEUWSBRIEF
Voer uw e-mail in om ons laatste nieuws en tips te ontvangen:
Zuigerveren zijn een soort ringen die bevestigd zijn aan de uiteinden van de motorzuigers ter afdichting van de verbrandingskamer. Ze leveren een bijdrage aan de regeling van de oliedruk en van de hoeveelheid olie die de auto verbruikt. Het zijn kleine onderdelen, doch van essentieel belang voor een deugdelijke werking van de motor.
Signalen versleten zuigerveren
De gebruikelijke symptomen van versleten zuigerveren zijn vaak eender aan die van andere defecte onderdelen. Houd dit in gedachten bij het stellen van een diagnose om jezelf ervan te vergewissen dat het wel degelijk de zuigerringen zijn, die moeten worden vervangen.
Grote hoeveelheid rook. Dikke blauwe, donkergrijze of zwarte wolken komen uit de uitlaat, vaak gepaard gaand met de geur van verbrande olie. Dit is het gevolg van olie die in de verbrandingskamer lekt vanwege een kapotte zuigerveer.
Buitensporig olieverbruik. Wanneer je de olie moet bijvullen tussen de gebruikelijke olieverversingen, inspecteer je zuigerringen om te kijken of ze aan het eind van hun levensduur zijn.
Slechte acceleratie. Verlies van compressie resulteert in slechte acceleratie. Het optrekken van de auto na het intrappen van het gaspedaal duurt lang.
Olie die in het luchtfilter terechtkomt. Dit gebeurt wanneer een mengsel van olie en lucht via de beschadigde zuigerveer ontsnapt.
Een algemene slechte prestatie. Uiteindelijk kan de auto dermate aan vermogen verliezen dat hij moet worden weggesleept. Dit kan een gevolg zijn van het veronachtzamen van bovenstaande symptomen.
OBD2-foutcodes die kunnen optreden als gevolg van defecte zuigerveren zijn o.a.:
- P0018 Krukaspositie / nokkenaspositie (Bank 2, Sensor A) -
- P0352 Bobine B, primaire/secundaire wikkeling - Storing stroomcircuit
Soorten versleten
We onderscheiden 3 typen zuigerveren die we in moderne viertaktmotoren aantreffen:
De compressieveer. Dit is de ring in de bovenste groef van de zuiger van de auto. De belangrijkste functie van de compressiering is het verzegelen van de opening tussen de zuiger en de cilinderwand. Dit zorgt ervoor dat het lucht-brandstofmengsel in de verbrandingsmotor niet naar de krukkast zakt en zo lage compressie en vermogensverlies zou veroorzaken. Tevens verhindert deze verzegeling dat de motorolie in de krukkast, die voor de smering wordt gebruikt, niet in de verbrandingskamer terechtkomt en verbrandt.
De schraapveer. Deze ring zit onder de compressiering. Hij heeft als taak om het oppervlak van de cilindervoering van overtollige olie te reinigen en dient als ondersteuning voor het verhinderen van neerwaartse gaslekken die aan de compressiering ontsnapt zijn. De meeste schraapringen hebben een taps toelopende vorm naar beneden toe om een effectieve veegfunctie uit te voeren wanneer de zuiger in de richting van de krukas beweegt. Wanneer hij niet correct geïnstalleerd zit, bijv. met de taps toelopende kant naar boven, veroorzaakt dit verhoogd olieverbruik, omdat de ring teveel olie in de richting van de verbrandingskamer veegt. Vastzittende schraapveren zijn het gevolg van vervuiling in de motor. De olieveer. Dit element geleidt de olie, die aan de buitenste oppervlak van de zuiger zit, terug naar de krukkast. Auto motorolie smeert de zuiger zowel als de componenten in de krukkast.
Zuigerveren vervangen
Voordat je een zuigerveer gaat vervangen, is het raadzaam een compressietest uit te voeren om er zeker van te zijn dat de ring daadwerkelijk de schuldige is. Zoals gezegd kunnen andere onderdelen eendere symptomen veroorzaken, bijvoorbeeld een klepafdichting. Wanneer je met een beschadigde zuigerring te maken hebt, staat je een tijdrovende taak te wachten. Eigenhandige vervanging is eventueel mogelijk voor een uiterst ervaren doe-het-zelver. Speciale gereedschappen, zoals een zuigerveertang zijn nodig. In de meeste auto's moeten ongeveer 30 onderdelen worden verwijderd voordat je bij de zuigerveren geraakt. Wanneer die zijn verwijderd, moeten de zuigergroeven worden gereinigd door ze te besproeien met onderdelenreiniger. Met een vlak stuk gereedschap kan eventuele vervuiling uit de groeven worden geschraapt. NB: De beste optie is een speciale groevenreiniger. Het reinigen van de zuiger en de groeven is een gecompliceerde taak en ook duur wanneer je het laat doen. Vaak is het honen van de zuigerwanden vereist en dit is toch echt eerder een taak voor een specialist.
Het gevaar van niet vervangen
Wanneer een zuigerveer breekt en je laat na, hem te vervangen, kan dit zeer ernstige gevolgen hebben. Een defecte ring kan niet verhinderen dat olie in de cilinder lekt. Dit veroorzaakt een daling van het oliepeil, hetgeen in uiterste gevallen de motor ernstige schade kan berokkenen.
Zuigerveren vervangen kosten
Het vervangen van de zuigerveren zelf is een kwestie van minuten. De uitgebreide demontage van onderdelen om aan de cilinderkop te kunnen werken en de bijbehorende reiniging nemen wel een aantal uren in beslag. Je kunt gerust van een ontmanteling van de motor spreken. Dientengevolge komen er in de werkplaats een fiks aantal arbeidsuren op de rekening te staan. De onderdelen zelf kosten je de kop niet. Een set nieuwe zuigerveren kopen is mogelijk aan € 10 tot € 25 bij online bestelling van merkartikelen.
De beste producten op dit gebied:
Populaire posts
- De functie van de gasklep en het gasklephuis
- Hoeveel zou het kosten om de gasveer van de achterklep van de auto te vervangen
- Klopsensor: werking, symptomen en vervangingskosten
- Hoe een lambdasonde te vervangen en wat dit kost
- Draagarmrubber: functies en vervanging
- Mistlampen van de auto: doel en regelgeving
- Wanneer het luchtfilter te vervangen en kosten voor vervanging
- Wiellagers van de auto: persen, levensduur en symptomen van slijtage