Motor automaterialen

Aandrijfketting
Carterpan
Carterpan pakking
Carterventilatie
Cilinderkop
Cilinderkopbouten
Cilindervoering
Complete pakkingsset, motor
Drijfstang
Drijfstangbus
Drijfstanglager
Drijfstangschroef en drijfstang moer
Drukomvormer
EGR module
Gaskabel
Gereedschap voor de motor
Glijrail
Hoofdlager
Inlaatklep
Inlaatspruitstuk
Inlaatspruitstuk pakking
Keerring, oliepomp
Kettingspanner
Klep, luchtbesturing-binnenkomende lucht
Klepgeleider / pakking
Klepkeilborging
Kleppendeksel
Kleppendeksel pakking
Kleppendekselpakkingset
Klepsteelrubbers
Klepstoters
Kleptuimelaar
Koppakking
Krukas
Krukaskeerring
Krukaspoelie
Krukasschijven
Motormanagement
Motorsteun
Multiriem
Nokkenas
Nokkenas keerring
Nokkenaslagers
Nokkenasregelaar
Olie aftapplug
Olie aftapplug dichting
Oliedruksensor
Oliepeilstok
Oliepomp
Oliepomp aanzuigbuis
Oliepomp pakking
Olietemperatuursensor
Olievuldop en pakking
Pakking waterpomp
Pakking, olievulpijpdop
Pakking, ontluchting motorcarter
Pakkingsset cilinderkop
Pakkingsset motorblok
Regelklep, nokkenasregeling
Schoepluchtklep, lader
Schroef, lagerbok krukas
Tandwiel, krukas
Tandwiel, nokkenas
Trillingsdemper, tandriem
Turbocharger
Turbocharger, montageset
Turboladerpakking
Tussenas en balansas
Uitlaatkleppen
Waterpomp
Waterpomp + distributieriem set
Waterpomp + multiriemset
Zuiger
Zuigerveren
Motordelen auto onderdelen Voor Top automodellen
Top 10 bestsellers uit de afdeling Motordelen
Motor onderdelen - alle belangrijke informatie over werkingsmethode, bevestiging, diagnose en levensduur
De motor is een eenheid die het vereiste koppel produceert om het voertuig te bewegen. Dit is waar de brandstof opbrandt, zodat de nodige kracht gecreëerd wordt om de wielen te laten draaien. De motor drijft ook andere belangrijke componenten aan, zoals de dynamo en de pompen voor de koelvloeistof en de olie.
De opbouw van een motor
Tot de voornaamste elementen van zuigermotoren, die vandaag het gebruikelijkst zijn, tellen:
- Het motorblok – samen met de cilinderkop en de carter vormt deze de behuizing van de krachtbron. Er zijn hulzen in de cilinders geïnstalleerd. Het motorblok heeft ook doorgangen voor koelvloeistof.
- De cilinderkop - deze dekt de cilinders af aan de kanten waar de zuigerkoppen zich bevinden. Het herbergt de verbrandingskamers, inlaat- en uitlaatkanalen met kleppen en vaak een nokkenas; soms zijn ook de brandstofinjectoren en de bougies er geplaatst.
- De koppakking – deze dicht de verbinding af tussen de cilinderkop en het motorblok. Deze voorkomt dat er koelvloeistof en olie lekt of vermengd wordt.
- De carter – deze is vastgemaakt aan de onderzijde van het motorblok. Daar bevindt de krukas zich. Er wordt een carterpan aan de onderzijde van de carter geplaatst.
- De draaiende assemblage – deze bestaat uit zuigers die met de krukas verbonden zijn door middel van drijfstangen en brengen deze in beweging. De zuigers zijn uitgerust met olieschraapveren en compressieveren. Eerstgenoemden voorkomen dat er olie in de verbrandingskamers terechtkomt en laatstgenoemden houden gassen weg van de carter.
- De klepaandrijving – hiertoe behoren de krukas met kleppen en hun aandrijvingen, poelies en een ketting of riem. Laatstgenoemden zorgen voor de verdeling van het koppel over de krukas en nokkenassen.
Onderhoudstips
- Vervang alle verbruiksgoederen op tijd. Dit helpt de vorming van roetafzetting op de componenten van de motor te voorkomen. Ook de zuigerringen moeten vervangen worden, aangezien de zuiger anders kan doorbranden door lekkende gassen en lokale oververhitting.
- Gebruik uitsluitend kwalitatief hoogwaardige benzine. Anders kan de motor beginnen te pingelen, wat de levensduur drastisch doet afnemen.
- Voorkom oververhitting van de motor. Extreem hoge temperaturen zijn hier gevaarlijk voor.
- Zorg ervoor dat de brandstofinjectie en ontstekingssystemen correct werken. Bij een te rijk of te mager mengsel kan de motor gaan pingelen, kan er gas uit het uitlaatspruitstuk lekken, kan de motor oververhit raken of kunnen er andere problemen optreden.
- Als het buiten koud is, probeer dan niet te veel belasting op de componenten van de motor te plaatsen gedurende de eerste paar minuten na het starten. Het is beter om te wachten tot de olie opwarmt en de viscositeit afneemt om een tekort aan olie te vermijden.
Tekenen voor een defect
Het merendeel van de defecten hebben gelijkaardige symptomen en worden begeleid door een lager vermogen en vreemde geluiden wanneer de auto draait. Defecte kleppen en zuigers met drijfstangen kunnen allebei klopgeluiden maken. De motor begint gewoonlijk meer brandstof te verbruiken en het olieverbruik neemt toe terwijl de dynamische eigenschappen van het voertuig aanzienlijk achteruitgaan. Wanneer de koppakking doorbrandt, komt er heel wat witte rook uit de uitlaatpijp. Soms kunt u zelfs natte plekken op de behuizing van de motor waarnemen.
Oorzaken voor een defect
De oorzaak van de meeste problemen ligt in oververhitting van de motor. Dit zorgt ervoor dat de koppakking doorbrandt, de cilinderkop en het motorblok vervormd raken en zelfs de zuigers achteruitgaan. Onvoldoende smeermiddel leidt tot een flink aantal problemen, onder meer beschadiging van verschillende lagers, drijfstangen van de zuigers en andere componenten van de motor. Een doorgeknapte distributieriem veroorzaakt vaak schade aan en vervorming van de kleppen.
Autodoc.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen
Bij onze online winkel kunt u componenten voor de motor kopen voor elk voertuig. We hebben ook motoroliën en andere technische vloeistoffen in onze catalogus. We bieden ze allemaal tegen spotprijzen aan. Vraag onze specialisten voor meer informatie over onze nieuwste aanbiedingen.
Nuttige informatie over werking, oorzaken van storingen, diagnose en vervangingsintervallen
om mooier geluid uit me uitlaat te krijgen