Elke autoband moet van een loadindex, oftewel draagvermogenindex zijn voorzien. Hij geeft aan met hoeveel gewicht een voertuig bij maximale snelheid beladen mag zijn.
Wanneer je op vakantie wil gaan met een volgestouwde auto, of je wil iemand helpen verhuizen, is het belangrijk te weten hoeveel met hoeveel gewicht je Vredestein-banden kunnen worden belast. Een band is er in principe niet op gebouwd, om extra gewicht te dragen.
Elke band is van een codering voorzien die het draagvermogen aangeeft. Deze codering vind je in het registratiedocument van de auto alsook op de zijkant van de band, samen met de snelheidsindex. Simpelweg drukt de draagvermogenindex uit hoe groot de maximale extra last voor een band mag zijn. Niettemin geeft het getal op de band niet rechtstreeks het overeenkomstige gewicht in kilogrammen aan. Dat staat in de zogenaamde Lastindex-tabel, te vinden op elke website van bandenverkopers, aan de hand waarvan je met behulp van het op de band aangegeven nummer het juiste maximale gewicht kan vinden.
Wat is het draagvermogen van banden?
Met het draagvermogen van een autoband wordt bedoeld wat de maximale toegestane belasting in kilo’s van de betreffende autoband bij de maximumsnelheid is. Deze waarde staat op de zijkant van de band aangegeven.
Loadindex van banden: Code
Op de flank van de band zie je de codering staan in de vorm van een reeks letters en cijfers. Deze verschaft informatie over de grootte van de band, de constructie en de productiedatum. Aan het einde van de reeks staan twee tot drie getallen en een letter. De getallen geven de loadindex aan, de letter de snelheidsindex van banden. Ziehier een voorbeeld:
195/65 R15 91T. In dit voorbeeld staat de 91 voor de lastindex van de band. Wanneer je dit in de tabel opzoekt, kun je zien dat dit overeenkomt met een gewicht van 615 kg.
Let op: De gegevens in de loadindex-tabel geven de maximale belasting van de band aan bij voorgeschreven bandendruk. Check deze daarom altijd en houd een mini luchtcompressor voor de auto gereed.
Loadindex: Tabel
LI
KG
LI
KG
LI
KG
50
190
75
387
100
800
51
195
76
400
101
825
52
200
77
412
102
850
53
206
78
425
103
875
54
212
79
437
104
900
55
218
80
450
105
925
56
224
81
462
106
950
57
230
82
475
107
975
58
236
83
487
108
1000
59
243
84
500
109
1030
60
250
85
525
110
1060
61
257
86
530
111
1090
62
265
87
545
112
1120
63
272
88
560
113
1150
64
280
89
580
114
1180
65
290
90
600
115
1215
66
300
91
615
116
1250
67
307
92
630
117
1285
68
315
93
650
118
1320
69
325
94
670
119
1360
70
335
95
690
120
1400
71
345
96
710
121
1450
72
355
97
730
122
1500
73
365
98
750
123
1550
74
375
99
775
124
1600
Kan de loadindex van banden worden overschreden?
Het is niet verstandig de loadindex van autobanden te overschrijden. Volgens experts van AUTODOC zal de band sneller slijten en minder grip op het wegdek hebben, wanneer deze index niet in acht wordt genomen.
Wat gebeurt er echter wanneer je de lastindex overschrijdt? Het gebruik van banden met een hogere index is toegestaan. Wat echter in geen geval mag worden overschreden, is de maximale last zelf. Wanneer je de auto te zwaar belaadt, kan dit heel snel tot schade aan de banden leiden.
Banden met een hogere draagvermogenindex zijn duurder en kunnen eventueel een hoger brandstofverbruik veroorzaken. Het rijden ermee brengt echter ook voordelen met zich mee, zoals een betere wegligging, verhoogde stabiliteit bij tegenwind en een betere controle in de bocht. Niettemin kan deze verandering van de rij-eigenschappen vreemd aanvoelen.
Vooral autobestuurders die voorkeur geven aan een sportieve rijstijl kiezen graag voor banden met een hogere loadindex. Let echter wel op de correcte bandendruk. Wanneer de lastindex hoger is en de bandendruk te laag, kan dit ernstige gevolgen hebben. Om te beginnen verslijt het profiel sneller en bovendien verbruikt de wagen aanzienlijk meer brandstof. Het belangrijkste is echter dat het invloed heeft op de rij-eigenschappen. De auto reageert anders dan gewoonlijk en dit kan eventueel tot een ongeluk leiden. In het algemeen geldt: te lage bandendruk is slecht voor de banden en leidt tot schade, in het uiterste geval ook tot een klapband, met name bij te hoge draaglast.
Wat gebeurt er als de loadindex van de band wordt overschreden?
Door overschrijding van de loadindex van de autoband met een eventuele klapband tot gevolg kun je de controle over de auto verliezen. Behalve de gevaarlijke situaties die zich kunnen voordoen, neemt ook de slijtage van de band toe.
Kunnen er banden met een lagere belastingsindex worden gemonteerd?
Nee, er mogen voor je auto geen banden met een lagere belastingsindex worden gebruikt. Omgekeerd mag wel, omdat het is toegestaan om banden met een hogere index onder de auto te monteren.
Het monteren van banden met een te lage loadindex kan een boete en een rijverbod opleveren. Bovendien slijten de banden sneller en komt de veiligheid in het geding. Ook het rijcomfort heeft hieronder te lijden. Je zou ook wel eens problemen kunnen krijgen met de verzekering, wanneer de door de producent voorgeschreven banden niet zijn geïnstalleerd. Bovendien kan het je de garantie van je banden kosten.
Loadindex van winter- en zomerbanden: zijn er verschillen?
De draagvermogenindex van de beste zomerbanden wijkt niet af van die van een winterbanden voor de auto. Wanneer echter de profieldiepte of diameter verschilt, heeft de band wellicht een andere loadindex. In de winter krijgt een band meer weersomstandigheden te verduren dan in de zomer. Op sneeuw of ijzel wordt rijden moeilijker en remwegen worden langer. Dit betekent dat meer belasting de bestuurder minder controle over hun auto geeft. Neem daarom de eventuele verschillende lastindexen serieus en garandeer jezelf maximum veiligheid. Maak gebruik van een nieuwe autoband-aanbieding om geld te besparen bij de aanschaf van hoogwaardige producten.
De keuze voor banden met de geschikte loadindex gebeurt op basis van het gewicht van het voertuig. Wanneer je het totale gewicht van de auto door 4 deelt, dan is de uitkomst van deze deling de loadindex per band. Zo weet je wat voor jouw auto de juiste loadindex is en welke banden je moet kiezen.
FAQ
1. Wat gebeurt er als ik banden monteer met een te lage loadindex?
Wanneer je banden met een te lage index gebruikt, loop je risico op bandenpech, instabiel rijgedrag en een verminderde veiligheid. De banden kunnen sneller slijten en mogelijk zelfs barsten.
2. Hoe beïnvloedt de loadindex de rijprestaties van mijn auto?
De juiste waarde zorgt voor optimale grip, stabiliteit en rijcomfort. Een verkeerde loadindex kan negatieve gevolgen hebben voor de controle, veiligheid en het rijcomfort.
3. Mag ik banden met een hogere loadindex gebruiken dan aanbevolen?
Ja, dat is toegestaan en vaak zelfs voordelig, omdat banden met een hogere loadindex beter bestand zijn tegen zwaardere belasting. Dit kan leiden tot een langere levensduur van de band, maar kan ook iets stugger rijcomfort veroorzaken.
4. Heeft de loadindex invloed op het brandstofverbruik?
Indirect kan dit invloed hebben. Banden met een hogere laadindex zijn soms steviger, wat kan leiden tot iets meer rolweerstand en daardoor een licht hoger brandstofverbruik. Echter, het effect hiervan is meestal beperkt.
5. Zijn banden met een hogere loadindex duurzamer?
Vaak wel, omdat deze banden robuuster zijn ontworpen, waardoor ze minder snel slijten bij zwaardere belasting. Toch hangt duurzaamheid ook af van het rijgedrag en onderhoud van de banden.
6. Moeten voor- en achterbanden dezelfde loadindex hebben?
Idealiter wel, tenzij de autofabrikant andere specificaties geeft. Het gebruik van banden met verschillende waarden kan leiden tot onevenwichtig rijgedrag en verminderde stabiliteit.
7. Hoe controleer ik de juiste loadindex voor mijn auto?
De juiste loadindex vind je terug in het instructieboekje van je voertuig, op een sticker aan de binnenkant van de tankklep of deurstijl, of via de bandenmaat en specificaties van de fabrikant.
Nuttige video's over het onderwerp:
Hoe kies ik zelf de juiste banden uit?
Waar u de aanbevolen bandenmaat voor uw auto vindt
Hoe je de gebruiksduur van autobanden kunt verlengen