Inhoudsopgave
Lekke band van de auto: oorzaken, schade en reparatie
Veel chauffeurs hadden er nog nooit mee te maken: een platte band. Gelegen komt zoiets natuurlijk nooit. In ieder geval is het een van de meest voorkomende gevallen van autopech. Daarom is het nuttig om te weten wat te doen bij een lekke band van de auto.
Lekke band: de oorzaak
Weten wat de aanleiding is van een platte band helpt bij het stellen van de diagnose, maar kan ook bijdragen tot het nemen van preventieve maatregelen. De voornaamste oorzaken zijn:
- scherpe voorwerpen: spijkers, schroeven, glasscherven
- ventielschade: via een beschadigd of verroest ventiel kan lucht ontsnappen
- versleten profiel: banden met weinig profieldiepte zijn ontvankelijker voor perforatie en leeglopen
- lekkende bandhiel. Dit is de afdichting waar de band tegen de velg aangedrukt zit. Wanneer deze verzegeling defect is, kan lucht ontsnappen
- te hoge of te lage bandenspanning. Een te harde band kan barsten bij het rijden door gaten in de weg of door de impact van een stoeprand. Te zachte banden ontwikkelen barsten in de zijwanden en genereren meer hitte
- vandalisme: Het opzettelijk banden leeg laten lopen of ze kapotsnijden.
Soms betreft het gewoon een ongeluk. Regelmatig checken van de banden en het handhaven van veilige rijgewoonten, alsook het tijdig wisselen van 4 seizoenen banden kunnen het risico van een lekke band aanzienlijk terugdringen.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
MANNOL Bandenreparatiespray
FACOM Bandenreparatiespray
Michelin Bandenreparatie spray
MOTUL Bandenreparatiespray
K2 Bandenreparatie spray
Hoe merk je een lekke band?
Zie je de platte band als de auto geparkeerd staat, kun je meteen aan het vervangen slaan of de wegenhulp bellen. Vaak merk je een lekke band pas tijdens het rijden. Het is veel waarschijnlijker dat je een platte band krijgt van een klein gaatje dat leidt tot geleidelijk leeglopen, dan dat je een klapband krijgt. Het kan daarom een aantal kilometers duren voordat een chauffeur iets merkt. De auto trekt naar één kant en het besturen wordt moeilijker. Verlies van controle betekent: zo gauw mogelijk de auto aan de kant zetten. Rijden met een lekke band: niet doen. Je maakt de schade aan je auto groter en je vormt een gevaar op de weg.
Lekke band repareren
Een reserveband in de kofferbak is niet langer vanzelfsprekend. Veel autoverkopers verschaffen een zogenaamde bandenreparatieset voor noodreparatie. Daarin zitten priemen, een naald, reparatielijm en bandenproppen. Deze sets zijn ook in de detailhandel verkrijgbaar. Reparatie met een prop is uitsluitend toegestaan bij schade op het loopvlak. Bovendien mag het gat hoogstens 6 mm groot zijn. Sommige sets zijn voorzien van een schuim om de band te vullen. Het spreekt vanzelf dat dit noodoplossingen zijn om thuis of in de garage te komen.
Het aanbrengen van een reservewiel is niet moeilijk, doch vereist de juiste middelen. Behalve de reserveband dien je te beschikken over een krik, wielkeggen en een wielmoersleutel. Wanneer je de wagen hebt vastgezet en opgekrikt, draai je de wielmoeren tegen de klok in los. Wanneer het wiel is verwijderd, breng het reservewiel aan en draai de wielmoeren er met de hand in. Laat de auto vervolgens zakken totdat het wiel net de grond raakt en draai de moeren in een kruislings patroon zo vast als je kunt. Mocht je in plaats van reparatie toch besluiten aan nieuwe Hankook-banden toe te zijn, vergelijk de prijzen op het internet. Dat scheelt al gauw een aardige cent.
De beste producten op dit gebied: