• SHOP
  • CLUB
Premiumaccount uitproberen
0
Mijn garage
Voertuig toevoegen
0
Artikelen #29-4808
0,00 €
Uw winkelwagentje is nog leeg

Wanneer je motorbanden moet vervangen: slijtage-indicator en waarom zijn oude banden gevaarlijk

Motorbanden zijn niet ontworpen om even lang mee te gaan als autobanden. Voor banden die 5 jaar dienst hebben gedaan, bevelen fabrikanten jaarlijkse inspectie aan door een professionele instantie. Een 10 jaar oude motorband is ver over zijn gebruiksduur heen en moet worden vervangen, ook al ziet het loopvlak er nog prima uit.

Profieldiepte motorband

Rubber

Het rubber van een motorband is zachter dan dat van een autoband en dat is ook nodig. Het contactvlak tussen de band van een motorfiets en de ondergrond is ongeveer dezelfde grootte als een bankkaart. Harde banden zijn meer geneigd tot slippen en glijden, terwijl zacht rubber een betere grip op de ondergrond uitoefent. Je hebt deze grip hard nodig om op je motorfiets overeind te blijven. Helaas heeft deze extra grip zijn prijs. Het zachtere rubber van de motorband verslijt en verhardt sneller dan een autoband. Wanneer je op oude banden rijdt, wees voorzichtig aangezien jouw banden niet zo goed hechten op het wegoppervlak als de Michelin motorbanden van de gloednieuwe motorfiets van je vriend. Zijn loopvlakken hechten ongetwijfeld beter dan de jouwe.

Slijtage motorbanden

Check het profiel. Het midden van de band komt het meest in contact met de weg en slijt normaal gezien het eerst. Om te meten of slijtage zodanig voortgeschreden is, dat nieuwe banden nodig zijn, is de slijtage-indicator op de zijkant van de band een goede hulp. Deze indicator bestaat uit de letters TWI of een driehoekige pijl die de slijtagegraad aangeeft, waarna een band niet langer gebruikt zou mogen worden. Wanneer het profiel van de band tot aan de TWI-wijzer is afgesleten, ben je aan een nieuwe band toe. Volgens de wet bedraagt de minimale profieldiepte van een band op een motorfiets 1 mm. De limiet van 2 mm wordt echter over het algemeen aangehouden.
Defecten op het uiterlijk van de band. Soms kun je slijtage gewoon goed zien. Wanneer het loopvlak nog in orde is, maar je ziet barsten langs de flanken, moet de motorband duidelijk worden vervangen. Wanneer de band zijn rondingen is kwijtgeraakt en het profiel er vierkantig uitziet, is dit geen goed teken. Deze band rust op een veel te klein vlak bij het nemen van de bocht, wanneer de motorfiets scheef ligt.

Wanneer motorbanden vervangen

Cuppen & schulpen. Verdere aanwijzingen dat het tijd is voor de vervanging van de motorbanden, zijn het zogenaamde cuppen en schulpen. Deze termen worden nogal vaak verward. Cuppen treedt op wanneer de band over de lengte van het loopvlak onevenredig afslijt. Dit kan leiden tot stabiliteitsproblemen, die gevaarlijk voor de rijder kunnen uitpakken. Dit is het gevolg van een te zwaar belaste band of een onjuiste bandenspanning. Schulpen is aan de orde wanneer ongelijke slijtage naar de zijkanten van de band toe te zien is als gevolg van een verkeerd afgestelde ophanging.

De leeftijd van de band: hoe ver is hij van zijn 5de verjaardag verwijderd? Een datumcode is in de motorband gestempeld. De laatste vier cijfers geven de week en het jaar aan: bijv. 3215 wil zeggen dat de band dateert van de 32ste week van het jaar 2015. Deze band zou daarom nu behoorlijk over tijd zijn. Hij kan dan nog wel voldoende profiel hebben, maar wanneer het rubber is verhard, is de band onveilig. De hardheid kun je checken door je

Motorbanden vervangen

Elke motorrijder zal beweren dat een eigenaar van een motorfiets ook een sleutelaar moet zijn en niet bang mag zijn om zijn handen vuil te maken. Degenen, die daar huiverig tegenoverstaan, zijn gewaarschuwd: het vervangen van motorbanden is geen goedkope zaak. Wellicht ben je goedkoper uit als je gebruik maakt van een online aanbieding voor motorbanden in plaats van ze in de werkplaats te kopen. Sommige garages geven echter korting op de arbeidskosten wanneer je de band bij hen koopt. Reken op € 50 per uur. Je kunt natuurlijk de wielen demonteren en deze naar de garage brengen. Let wel: een werkplaats kan de banden ook uitlijnen en dat is net zoals bij een auto soms nodig. Er zijn werkplaatsen die een uurtarief rekenen voor zelfsleutelaars. Dan mag je gebruik maken van de faciliteiten, bijv de bandendrukmeter om de reparatie zelf door te voeren. Er komt echter veel tijd en inspanning bij een deugdelijke vervangen kijken en een goed gemonteerde en uitgelijnde motorband is essentieel voor je veiligheid.

De beste producten op dit gebied:

Populaire posts

Inschrijven in op onze nieuwsbrief

Voer uw e-mail in om ons laatste nieuws en tips te ontvangen: