Inhoudsopgave
Trillend stuur: oorzaken en gevolgen
In een moderne auto kun je doorgaans verzekerd zijn van een soepele rit, ook op wat minder perfecte wegoppervlakken. Eventueel kan de carrosserie dan wat schommelen. Wanneer je echter op een vlakke weg te maken krijgt met een trillend stuur, is er iets mis.
Er zijn verschillende mogelijke redenen voor trillingen van het stuurwiel. De sleutel tot de diagnose van het probleem is het bepalen van wanneer de vibratie plaatsvindt; bij langzaam, gemiddeld of snel rijden, bij het afremmen, in bochten of bij het optrekken, dan wel een combinatie van deze handelingen. Treden trillingen steeds op tijdens bepaalde omstandigheden of worden ze heviger, is het tijd voor een spoedige rit naar de garage. De meest voorkomende oorzaken zijn slecht gebalanceerde banden, vervormde remschijven en beschadigde of versleten onderdelen van de ophanging, bijvoorbeeld de schokdempers van de auto.
Trillend stuur bij gemiddelde tot hoge snelheid
Banden en wielen moeten gebalanceerd zijn om vibraties te voorkomen. Onder het balanceren van wielen verstaan we het gelijkmatig verdelen van het gecombineerde gewicht van een band en het wiel, zodat het soepel kan draaien. De onbalans doet zich voor wanneer een deel van het wiel zwaarder is dan de rest. Dit laat het wiel stuiteren of zwenken bij bepaalde snelheden. Deze bewegingen verplaatsen zich opwaarts naar het stuurwiel waardoor het gaat trillen. Abnormale bandenslijtage, beschadiging aan band of velg door een impact (gat in de weg, stoeprand of een ongeval), ongelijke slijtage van de banden of zelfs een geplakte band kunnen onbalans veroorzaken.
Het balanceren van de banden en wielen zou een trillend stuur moeten verhelpen. Dit moet in de garage gebeuren, aangezien er speciale apparatuur voor nodig is. Met speciale software, sensoren en ander gereedschap worden de zware plekken van de band gevonden. Gewichtjes worden aan de tegenoverliggende kant aangebracht om de onbalans tegen te gaan. Maak gebruik van aanbiedingen voor goedkope autobanden bij bandenwissel.
Trillend stuur bij remmen
Wanneer je een licht schokken van het rempedaal voelt en trilling van het stuurwiel bij het afremmen op de snelweg bij snelheden van 100 km of hoger, zijn het wellicht de remschijven die een signaal geven dat er iets mis is. Bij het remmen drukken de auto remblokken tegen de schijven en deze worden extreem verhit. Op den duur kan dit ervoor zorgen dat ze verslijten, verbuigen en oneffen worden. Aangezien de remblokken dan op een ongelijk oppervlak drukken, zullen remmen en sturen niet langer soepel aanvoelen. In bepaalde gevallen is het afdraaien van de schijven mogelijk, hetgeen minder duur is dan het betalen van de prijs van nieuwe remschijven. Let wel: het is dan beter om ook de remblokken te vervangen. Let wel dat uiteindelijk het afdraaien een tijdelijke oplossing betreft.
Trillend stuur in de bocht of bij lage snelheid
Een slecht uitgelijnde ophanging veroorzaakt gewoonlijk geen trillingen van het stuur. Wat er wel gebeurt, is de buitengewone slijtage van de banden, die hierdoor kunnen gaan vibreren. Losse ophangingsonderdelen (bussen, stuurkogels, bevestigingsonderdelen), een versleten wielnaaflager auto of homokineet kunnen daarentegen wel de oorzaak zijn van een trillend stuur en dit meestal bij lage snelheden.
Wanneer wiellagers moeten worden gesmeerd of vervangen, veroorzaken zij vibraties van het stuur bij het inslaan van een bocht. De lagers laten het wiel draaien en ondersteunen het gewicht van de auto als verbinding van de naaf met de as. Het trillend stuur treedt mogelijk samen op met vreemde geluiden.
Trillend stuur bij het optrekken
Wanneer je auto bij een aanrijding betrokken is geweest en je begint daarna trillingen van het stuurwiel waar te nemen, is het goed om eerst te kijken naar de as, aangezien deze verbogen of beschadigd kan zijn geraakt. Het trillen zal erger worden bij het optrekken, maar is reeds voelbaar bij lage snelheid. Een gebroken aandrijfas kan resulteren in willekeurige trekbeweging van het stuur. Het draait uit zichzelf naar links of rechts. Dit moet indien mogelijk gerepareerd worden voordat er met de auto wordt verder gereden.
Trillend stuur: de motor
Het klinkt misschien niet zo logisch, maar het is toch iets om in de gaten te houden. Problemen met de motor zijn voelbaar door schudden van de hele carrosserie. Vaak is echter het stuur dat de eerste symptomen vertoont. Problemen met de luchtinlaat, benzinetoevoer of ontstekingsproblematiek vormen een ernstige belemmering voor het soepel draaien van de motor, waardoor het motorcompartiment kan gaan vibreren. Heel gebruikelijk is dit niet, maar wel mogelijk. Bovendien kan een kapotte motorsteun een trillend stuur veroorzaken, met name bij het optrekken.
De beste producten op dit gebied: