Inhoudsopgave
Hyundai i20: diverse problemen, veel voorkomende storingen en defecten
De meest recente versie van de Hyundai i20 moet met behulp van zijn design, dat geïnspireerd is door sport en atletiek, een waardige toevoeging bieden aan de rij van populaire supermini's. Hij ziet er in zeker een stuk opwindender uit dan het model dat hij vervangt. Niet dat dit een slechte auto was, maar geen blikvanger. Aan punten waar eerdere generaties van Hyundai i20 problemen vertoonden, werd gewerkt. Kritische beschouwing verdient daarom aanbeveling bij het kopen van een gebruikt model.
Zwaar schakelen
Wie de aanschaf van een tweedehands Hyundai i20 overweegt, moet bij het proefrijden op een aantal zaken letten. De eerste generatie, die tussen 2008 en 2014 werd geproduceerd, werd weliswaar geroemd om zijn solide benzine- en dieselmotoren met onderhoudsvrije distributieketting van de Hyundai i20. De handgeschakelde versnellingsbak zorgde echter voor problemen met zijn zwaar schakelende eerste versnelling. Het model 1.2. accelereerde moeizaam en vroeg om geduld, om de slijtage van de koppeling niet onnodig te versnellen. Anders ben je beter af met een motor met wat meer vermogen.
Het is bepaald aanbevelenswaardig, op de kilometerstand te letten, met name bij de Hyundai i20 1.0 t-gdi, die problemen vertoont met verkoling van de injectoren en koolstofafzettingen in de luchtinlaat bij veel kilometers op de teller. Ook de dieselvarianten 1.1 CRDi und 1.4 CRDi hebben hier last van.
Koppelingsslijtage
Wie bij een 2de hands Hyundai i20 de voorkeur geeft aan de automaat, heeft de keuze tussen een klassieke automatische versnellingsbak en en dubbelekoppelingversnellingsbak. De eerstgenoemde werd enkel in combinatie met een 1.4 liter motor aangeboden. Met zijn vier versnellingen is dit niet direct een brandstofzuinige keuze. Laatstgenoemde heeft de neiging tot hoge koppelingsslijtage, met name als de auto voor het stadsverkeer of het rijden met aanhangers bedoeld is. Nou heb je bij het proefrijden niet onmiddellijk een aanhanger aan de trekhaak van de Hyundai i20 hangen. Niettemin is het zaak, erop te letten dat het wisselen van versnellingen soepel loopt, en er geen schokken optreden bij het optrekken.
Geen diesel meer
Sinds de derde generatie uit 2020 is er voor de Hyundai i20 geen diesel meer bij. Problemen met de transmissie worden bij aanschaf van een nieuwe auto niet langer gemeld. Een aantal eigenaren merkten een mysterieus geratel op, dat in de auto hoorbaar is, alsook een piepende achteras. Dit kan op een probleem met de remmen duiden. Een terugroepactie heeft ook al plaatsgevonden vanwege modellen uit dit jaar waarvan het noodoproepsysteem niet goed werkte. Hyundai i20 onderdelen en accessoires zijn in ieder geval wijd en zijd verkrijgbaar en makkelijk online te bestellen.
Nieuw
De nieuwste versie van de Hyundai i20 zet in op ruimte en dynamiek. Hij is groter dan de oude versie: 24 mm lager, 30 mm breder. De wielbasis is 10 mm langer en de carrosserie 5 mm, om meer ruimte in de auto te creëren. Hij is nu ook nog uitsluitend als 5-deurs verkrijgbaar, geladen met moderne accessoires om je verbonden en veilig te houden.
Elke nieuwe i20 heeft een 48 V milde hybride-systeem, waarmee het merk zuinig en milieuvriendelijk uit de hoek wil komen. Het intelligente systeem koppelt de motor van de transmissie wanneer de bestuurder de voet van het gaspedaal van de Hyundai i20 haalt. De motor schakelt uit en het "zeilen" van de auto bespaart brandstof.
Ruimer
De binnenkant van de Hyundai i20 wordt door autorecensenten beschreven als: mooi van ver, goedkoop van dichtbij. Eerst en vooral: het 10,25 inch touchscreen met bedieningsknoppen voor multimedia en de cruise control op het stuurwiel en de automatische airco zijn indrukwekkend. De stuurkolomhendel voor het bedienen van de ruitenwissers van de Hyundai i20 is uiterst praktisch in het bedienen: met één vinger naar boven te bewegen voor het automatisch inschakelen van de wissers en een draaiknop aan het uiteinde voor de wisser van de achterruit. Het plastic van het dashboard doet echter niet echt chique aan. Solide en slijtagebestendig is het wel, maar de overmaat aan kunststof in de cabine geeft niet echt "upmarket" gevoel. Wel is hij ruimer dan de auto die hij vervangt: ook achterin zitten volwassenen comfortabel, en daar is tevens een USB-poort voorhanden voor handig opladen. De kofferruimte biedt 351 l aan ruimte: kom daar maar eens om in een Peugeot 208. Oja, en het stuurwiel is instelbaar.
De beste producten op dit gebied: