Inhoudsopgave
Mercedes W205 motoren
De Mercedes C-Klasse W205, die in 2014 werd geïntroduceerd, vestigde zichzelf als technologische pionier in het premium middenklasse segment en zette nieuwe standaarden op het gebied van efficiëntie en prestaties. Tijdens de productieperiode tot 2021 onderging de modelserie een indrukwekkende motorontwikkeling, variërend van zuinige viercilindermotoren tot krachtige V8-motoren. De voortdurende verdere ontwikkeling van de aandrijftechnologie weerspiegelt de inspanningen van Mercedes om zowel het rijplezier als de milieuvriendelijkheid te optimaliseren.

Mercedes W205 motoren - marktintroductie en BlueTEC technologie (2014-2018)
De eerste generatie Mercedes W205 motoren werd gekenmerkt door een revolutionaire downsizing-strategie waarbij Mercedes voor het eerst consequent vertrouwde op viercilinder turbomotoren. De betrouwbaarheid van de meeste motoren maakt bij goed onderhoud kilometerstanden van 250.000 tot 350.000 kilometer mogelijk. Grote reparaties zijn meestal nodig tussen de 150.000 en 200.000 kilometer, voornamelijk aan turboladers en injectiesystemen. De OM651 2.1 BlueTEC met 170 pk wordt beschouwd als het absolute hoogtepunt van deze generatie en combineert een indrukwekkend soepele loop met een uitzonderlijke efficiëntie. De BlueTEC technologie met AdBlue injectie positioneerde Mercedes als pionier op het gebied van schone dieselmotoren, terwijl de nieuwe M274 benzinemotoren met directe injectie en turbo de concurrentie van BMW en Audi onder druk zetten.
Marktintroductie Mercedes W205 BlueTEC dieselmotoren (2014-2018)
De BlueTEC dieselmotoren van de W205 waren gebaseerd op de beproefde OM651 viercilindermotor, die werd verfijnd met AdBlue-technologie en geoptimaliseerde turbolading. De C 200 BlueTEC met 136 pk (motorcode OM651.921), de C 220 BlueTEC met 170 pk (OM651.911) en de C 250 BlueTEC met 204 pk (OM651.901) waren verkrijgbaar. De 170 pk motor bleek het optimale compromis tussen prestaties en verbruik, terwijl de 204 pk variant vanaf 120.000 kilometer af en toe problemen met de uitlaatgasrecirculatie vertoonde. De zwakke punten van alle varianten zijn de thermostaat rond 80.000 kilometer en incidentele injectorproblemen vanaf 180.000 kilometer. De motoren maken indruk met hun soepele loop en lage brandstofverbruik van 4,2 tot 4,8 liter per 100 kilometer.
Marktintroductie Mercedes W205 CGI benzinemotoren (2014-2018)
De nieuwe M274-motorenfamilie zorgde voor een revolutie in het benzinemotorengamma van Mercedes met geavanceerde directe injectie en turbolading. De C 180 met 156 pk (M274.910), C 200 met 184 pk (M274.920) en C 250 met 211 pk (M274.920 in hogere tuning) vormden het kerngamma. Vooral de motor met 184 pk maakte indruk met zijn uitgebalanceerde eigenschappen en matige gevoeligheid voor problemen. Typische zwakke punten zijn de hogedrukpomp vanaf 100.000 kilometer en incidentele problemen met de piëzo-injectoren vanaf 150.000 kilometer. Het verbruik ligt tussen 6,2 en 7,1 liter, hoewel de motoren zeer betrouwbaar werken bij regelmatig onderhoud.
Marktintroductie Mercedes W205 AMG-motoren (2014-2018)
De AMG-varianten vertrouwden op beproefde V6- en V8-motoren die werden geoptimaliseerd voor maximale prestaties. De C 43 AMG kreeg de M276 V6 biturbo met 367 pk, terwijl de C 63 AMG gebruikmaakte van de handgebouwde M177 V8 biturbo met 476 pk (C 63) of 510 pk (C 63 S). De V8-motor wordt beschouwd als uitzonderlijk robuust en kan gemakkelijk 200.000 kilometer halen, op voorwaarde dat de motorolie om de 10.000 kilometer wordt ververst. Kritieke punten zijn de turbolader na 120.000 kilometer en incidentele problemen met de hogedrukbrandstofpomp. Het brandstofverbruik ligt tussen de 9,2 en 11,8 liter, wat acceptabel is voor deze prestatieklasse.
Motor | Vermogen (pk) | Verbruik (l/100km) | Typische zwakke punten | Beoordeling |
---|---|---|---|---|
C 180 CGI | 156 | 6,2 | Hogedrukpomp, injectoren | Goed |
C 200 CGI | 184 | 6,5 | Hogedrukpomp, thermostaat | Zeer goed |
C 250 CGI | 211 | 7,1 | Injectoren, turbolader | Goed |
C 200 BlueTEC | 136 | 4,2 | Thermostaat, EGR-klep | Goed |
C 220 BlauwTEC | 170 | 4,5 | Thermostaat, injectoren | Zeer goed |
C 250 BlauwTEC | 204 | 4,8 | EGR-klep, turbocompressor | Gemiddeld |
C 43 AMG | 367 | 9,2 | Turbolader, olieverbruik | Goed |
C 63 AMG | 476 | 10,8 | Turbolader, brandstofpomp | Zeer goed |

Mercedes W205 motoren - facelift en Euro 6d-TEMP (2018-2021)
De facelift van de Mercedes W205 motoren bracht een grote revisie van de aandrijflijn met zich mee, voornamelijk gericht op het voldoen aan de strenge emissienormen. De betrouwbaarheid bleef op een hoog niveau, met de herziene motoren die doorgaans 280.000 tot 400.000 kilometer halen. De onderhoudsintervallen zijn verlengd tot 25.000 kilometer, terwijl grote reparaties meestal pas na 180.000 kilometer nodig zijn. De herziene OM654 dieselmotor met 194 pk vestigde zijn naam als benchmark voor moderne dieseltechnologie en overtrof zowel BMW als Audi op het vlak van soepelheid en efficiëntie. De EQ Boost-technologie met een 48-volt mild hybridesysteem positioneerde Mercedes als technologieleider in de elektrificatie van verbrandingsmotoren.
Mercedes W205 OM654 dieselmotor facelift (2018-2021)
De nieuwe OM654 viercilinder dieselmotor zorgde voor een revolutie in de dieselstrategie van Mercedes met een aluminium carter en geoptimaliseerd verbrandingsmanagement. Verkrijgbaar als C 200 d met 160 pk (OM654.920), C 220 d met 194 pk (OM654.920 in hogere tuning) en C 300 d met 245 pk (OM654.921 met extra turbo). De 194 pk motor wordt beschouwd als het absolute summum van moderne dieseltechnologie en combineert een eersteklas loopcomfort met een brandstofverbruik van slechts 4,1 liter. Zwakke punten zijn zeldzaam, maar af en toe treden er na 150.000 kilometer problemen op met het AdBlue-systeem. De motoren zijn aanzienlijk stiller dan hun voorgangers en bieden indrukwekkende trekkracht vanaf lage toerentallen.
Mercedes W205 M264 benzinemotoren met EQ-Boost facelift (2018-2021)
De nieuwe M264-motorenfamilie integreerde voor het eerst 48-volt mild hybridetechnologie in de C-Klasse en stelde nieuwe normen op het gebied van efficiëntie en rijcomfort. De C 200 EQ-Boost met 184 pk (M264.920) en C 300 EQ-Boost met 258 pk (M264.921) maken gebruik van een elektrische supercharger voor een spontane gasrespons. Het EQ-Boost systeem verlaagt het brandstofverbruik met maximaal 0,7 liter en elimineert turbogat volledig. De 48-volt accu kan problematisch worden na 120.000 kilometer en de elektrische compressor soms na 100.000 kilometer. Het brandstofverbruik ligt tussen 5,8 en 6,9 liter, wat uitzonderlijk laag is voor deze prestatieklasse.
Mercedes W205 AMG motoren facelift (2018-2021)
De herziene AMG-motoren werden voorzien van roetfilters en een geoptimaliseerde uitlaatgasnabehandeling, terwijl de prestaties hetzelfde bleven. De C 43 AMG bleef de M276 V6 biturbo met nu 390 pk gebruiken, terwijl de C 63 AMG de M177 V8 biturbo met 476 pk (C 63) of 510 pk (C 63 S) behield. Daarnaast werd de extreme C 63 S Black Series met 730 pk toegevoegd, hoewel deze slechts in beperkte aantallen werd geproduceerd. De motoren zijn zeer betrouwbaar, waarbij de V8 met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 kilometer haalt. Kritische onderdelen zijn de turbo's vanaf 140.000 kilometer en de hogedrukpompen, die elke 150.000 kilometer moeten worden gecontroleerd.
Motor | Vermogen (pk) | Brandstofverbruik (l/100 km) | Typische zwakke punten | Classificatie |
---|---|---|---|---|
C 200 EQ-Boost | 184 | 5,8 | 48V batterij, e-compressor | Zeer goed |
C 300 EQ-Boost | 258 | 6,9 | 48V-systeem, turbocompressor | Goed |
C 200 d | 160 | 4,0 | AdBlue-systeem | Zeer goed |
C 220 d | 194 | 4,1 | AdBlue dosering | Zeer goed |
C 300 d | 245 | 4,6 | Bi-turbo systeem | Goed |
C 43 AMG | 390 | 9,0 | Turbocompressor, olieverbruik | Goed |
C 63 AMG | 476 | 10,5 | Turbolader, brandstofpomp | Zeer goed |

Conclusie: De beste Mercedes W205 motoren van alle generaties
De motorontwikkeling van de Mercedes W205 weerspiegelt de succesvolle overgang van traditionele atmosferische motoren naar zeer efficiënte turbomotoren met hybride ondersteuning. Over alle generaties hebben de Mercedes W205 motoren bewezen betrouwbare en technisch geavanceerde aandrijvingen te zijn die zowel rijplezier als zuinigheid optimaal combineren.
- Beste Mercedes W205 benzinemotor:
De M264 2.0 EQ-Boost met 184 pk uit de facelift maakt indruk met de perfecte combinatie van mild hybridetechnologie, een laag brandstofverbruik en een uitstekende betrouwbaarheid.
- Beste Mercedes W205 dieselmotor:
De OM654 2.0 met 194 pk wordt beschouwd als de referentie van de moderne dieseltechnologie en biedt een uitzonderlijk soepele loop met een minimaal brandstofverbruik van slechts 4,1 liter.
- Sportiefste Mercedes W205-motor:
De met de hand geassembleerde M177 4.0 V8 biturbo met 476 pk in de C 63 AMG combineert brute prestaties met verrassende alledaagse geschiktheid en haalt hoge kilometerstanden bij goed onderhoud.
Bij AUTODOC vindt u hoogwaardige reserveonderdelen voor alle Mercedes W205 motoren tegen voordelige prijzen.