BMW 3 Reeks motoren
Sinds zijn introductie in 1975 heeft de BMW 3 Reeks zich ontwikkeld tot een van de meest succesvolle middelgrote berlines, met een uitzonderlijk gevarieerd aanbod van BMW 3 Reeks motoren over zeven generaties. Elke generatie heeft baanbrekende technologieën en verschillende sterke punten gebracht, met voortdurende ontwikkelingen variërend van viercilinder motoren met natuurlijke aanzuiging tot hypermoderne hybride en elektrische aandrijflijnen.
BMW 3 Serie motoren: Historische generaties I-III (1975-1998)

De eerste drie BMW 3 Reeks generaties (E21, E30, E36) legden de basis voor de reputatie van de reeks als sportieve en betrouwbare middenklasse berline. Deze historische BMW 3 Serie motoren haalden met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 500.000 kilometer, waarbij de legendarische zescilinder M20 en M50 lijnmotoren als vrijwel onverwoestbaar werden beschouwd. Grote reparaties waren meestal pas nodig na 200.000 tot 250.000 kilometer, voornamelijk aan de koppeling, het chassis en het koelsysteem. De absolute topmotor van dit tijdperk was de M3 motor S14 (E30 M3) met 200 pk - een hoogtoerige viercilinder die motorsportbeproefde technologie naar het wegverkeer bracht. De BMW 3 Reeks zescilinder M20 (E21/E30) en M50 (E36) motoren bepaalden de norm voor een soepele loop en duurzaamheid, terwijl de vroege viercilinder M10 en M40 motoren zuinig maar minder duurzaam waren.
BMW 3 Serie benzinemotoren: Historische generaties I-III (1975-1998)
De BMW 3 Reeks benzinemotoren begon met de beproefde M10 viercilinder (1,6-2,0 liter) in de E21, die indruk maakte door zijn eenvoud en zuinigheid. De E30 bracht de legendarische M20 zescilinder (2,0-2,7 liter) met 125-171 pk, die de belichaming werd van de BMW rechte zescilinder. Deze BMW 3 Serie motoren werden gekenmerkt door een uitzonderlijk soepele loop en betrouwbaarheid. De E36 introduceerde de modernere M50 zescilinder (2,0-2,5 liter) met 150-192 pk, later gevolgd door de M52 met VANOS nokkenasverstelling. Het absolute hoogtepunt was de S14 motor in de E30 M3 - een viercilindermotor gebaseerd op de M10 met 200 pk, die een legendarische status bereikte dankzij zijn hoogtoerige eigenschappen en in de autosport bewezen technologie.
BMW 3 Serie dieselmotoren: Historische generaties I-III (1975-1998)
Dieselmotoren van de BMW 3 Reeks waren nog zeldzaam in de eerste generaties. Vanaf 1983 bood de E21 de M21 zescilinder diesel met 86 pk, die zuinig was maar niet veel voorkwam. De E30 zette deze traditie voort met de verder ontwikkelde M21. Pas in 1991 kwam de E36 met de M41 viercilinder diesel (1,7 liter, 90 pk) met een moderne dieselmotor die zich kenmerkte door een laag verbruik en hoge kilometrage. Deze vroege BMW 3 Serie dieselmotoren haalden vaak meer dan 400.000 kilometer en werden als bijzonder robuust beschouwd, maar waren luidruchtig en niet erg comfortabel.
BMW 3 Reeks motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
M10 (E21) |
90-125 PK |
8,5-10,0 l/100km |
Klepspeling, olieverbruik |
Gemiddeld |
M20 (E30) |
125-171 PK |
9,0-11,0 l/100km |
Koelsysteem, cilinderkoppakking |
Zeer goed |
M40/M43 (E36) |
90-115 PK |
7,5-9,0 l/100km |
Distributieketting, olieverbruik |
Goed |
M50/M52 (E36) |
150-192 PK |
8,5-10,5 l/100km |
VANOS-problemen (M52) |
Zeer goed |
S14 (E30 M3) |
200 PK |
11,0-13,0 l/100km |
Slijtage bij hoge snelheid |
Zeer goed |
M21 Diesel |
86 PK |
6,0-7,0 l/100km |
Luid, weinig vermogen |
Gemiddeld |
M41 Diesel |
90 PK |
5,5-6,5 l/100km |
Luid, maar robuust |
Goed |
BMW 3 Serie motoren: Generatie IV (1998-2005)

De vierde generatie BMW 3 Serie (E46) markeerde de overgang naar moderne motortechnologie en wordt beschouwd als een van de meest betrouwbare BMW generaties ooit. De meeste BMW 3 Serie motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer, waarbij de zescilinder M54 motoren als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote reparaties zijn meestal pas nodig na 180.000 tot 220.000 kilometer, voornamelijk aan het koelsysteem, het chassis en de elektrische componenten. De absolute topmotor was de M54B30 met 231 pk - een perfect uitgebalanceerde zescilinder die prestaties, een soepele loop en betrouwbaarheid optimaal combineerde. Voor het eerst werd ook common rail dieseltechnologie geïntroduceerd, waardoor de BMW 3 Reeks Diesel aanzienlijk comfortabeler en krachtiger werd.
BMW 3 Reeks benzinemotoren: Generatie IV (1998-2005)
De reeks BMW 3 Reeks benzinemotoren bestond uit de beproefde viercilinder M43 (1,6-1,9 liter) en de volledig nieuwe zescilinder M54 (2,2-3,0 liter). De M54B22 met 170 pk en de M54B25 met 192 pk boden een uitstekende balans tussen prestaties en verbruik. Het hoogtepunt was de M54B30 met 231 pk, die werd gekenmerkt door zijn soepele loop en betrouwbaarheid. Deze BMW 3 Serie motoren waren voorzien van moderne technologie zoals VANOS nokkenasverstelling en elektronische gasklep. Het motorsporthoogtepunt was de S54 motor in de E46 M3 met 343 pk - een krachtige zescilinder die wordt beschouwd als een van de beste atmosferische motoren aller tijden.
BMW 3 Reeks dieselmotoren: Generatie IV (1998-2005)
De BMW 3 Reeks E46 zorgde voor een revolutie in dieseltechnologie met de M47 viercilinder (2.0 liter) in verschillende vermogensniveaus van 115 tot 150 pk. Deze BMW 3 Serie dieselmotoren waren voorzien van moderne common-rail injectie en boden aanzienlijk meer comfort dan hun voorgangers. De M47D20 met 136 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare dieselmotor van deze generatie en haalde vaak meer dan 400.000 kilometer. Het defect aan de wervelkleppen, dat vanaf ongeveer 150.000 kilometer kon optreden, was echter problematisch.
BMW 3 Serie motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
M43 |
105-118 PK |
7,0-8,5 l/100km |
Distributieketting, olieverbruik |
Goed |
M54B22 |
170 PK |
8,0-9,5 l/100km |
Koelsysteem, VANOS |
Zeer goed |
M54B25 |
192 PK |
8,5-10,0 l/100km |
Koelsysteem, VANOS |
Zeer goed |
M54B30 |
231 PK |
9,0-11,0 l/100km |
Koelsysteem, zeer robuust |
Zeer goed |
S54 (M3) |
343 PK |
12,0-14,0 l/100km |
Hoogwaardige slijtage |
Zeer goed |
M47D20 |
115-150 PK |
5,0-6,5 l/100km |
Wervelkleppen, brandstofinjectie |
Goed |
BMW 3 Reeks motoren: Generatie V (2005-2013)

De vijfde generatie BMW 3 Reeks (E90/E91/E92/E93) bracht een volledige heroriëntatie van het motorengamma met zich mee en introduceerde voor het eerst turbolading voor benzinemotoren. De BMW 3 Serie motoren van deze generatie halen met goed onderhoud 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de latere N55 motoren als betrouwbaarder worden beschouwd dan de vroege N54 exemplaren. Grote reparaties zijn meestal nodig tussen 120.000 en 180.000 kilometer, voornamelijk aan de turboladers, hogedrukpompen en het injectiesysteem. De absolute topmotor was de N55B30 met 306 pk - een perfect afgestelde zescilinder turbo die de problemen van de N54 grotendeels elimineerde. De dieselmotoren bereikten nieuwe dimensies van prestaties en efficiëntie.
BMW 3 Reeks benzinemotoren: Generatie V (2005-2013)
De BMW 3 Reeks benzinemotoren onderging een revolutie door de introductie van de N reeks met turbo. De N46 viercilinder (2.0 liter) met 150-170 pk verving de atmosferische motoren, maar had te kampen met problemen met de distributieketting en het Valvetronic systeem. De N52 zescilinder atmosferische motor (2,5-3,0 liter) met 177-272 pk werd als zeer betrouwbaar beschouwd en bood klassieke BMW-kenmerken. De baanbrekende N54 biturbo (3,0 liter) met 306 pk was de eerste BMW turbobenzinemotor, maar had problemen met de hogedrukpomp, injectiekleppen en turboladers. De daaropvolgende N55 monoturbo elimineerde veel van deze problemen en ontwikkelde zich tot de beste BMW 3 Serie benzinemotor van deze generatie.
BMW 3 Reeks dieselmotoren: Generatie V (2005-2013)
Het dieselgamma van de BMW 3 Reeks bestond uit de doorontwikkelde M47 viercilinder (2.0 liter) met 120-177 pk en de nieuwe M57 zescilinder (3.0 liter) met 197-286 pk. De M47D20 met 163 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare dieselmotor, terwijl de M57D30 met 231 pk de perfecte balans bood tussen prestaties en een soepele loop. Deze BMW 3 Serie dieselmotoren waren voorzien van moderne common-rail technologie van de derde generatie en haalden vaak meer dan 400.000 kilometer. De wervelflappen en, voor veelrijders, het roetpartikelfilter waren af en toe problematisch.
BMW 3 Reeks motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
N46 |
150-170 PK |
7,5-8,5 l/100km |
Distributieketting, Valvetronic |
Matig |
N52 |
177-272 PK |
8,0-10,5 l/100km |
Zeer betrouwbaar |
Zeer goed |
N54 |
306 PK |
9,5-12,0 l/100km |
Hogedrukpomp, turbo |
Problematisch |
N55 |
306 PK |
8,5-10,5 l/100km |
Aanzienlijk betrouwbaarder |
Goed |
M47D20 |
120-177 PK |
4,5-6,0 l/100km |
Wervelkleppen, robuust |
Goed |
M57D30 |
197-286 PK |
5,5-7,5 l/100km |
Zeer evenwichtig |
Zeer goed |
BMW 3 Serie motoren: Generatie VI (2012-2019)

De zesde generatie BMW 3 Serie (F30/F31/F34) markeerde de volledige overgang naar het turbotijdperk en introduceerde de modulaire motorenfamilie. De BMW 3 Serie motoren van deze generatie halen met goed onderhoud 200.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de latere motoren uit de B-serie als aanzienlijk betrouwbaarder worden beschouwd dan de vroege exemplaren uit de N-serie. Grote reparaties zijn meestal nodig tussen de 100.000 en 150.000 kilometer, voornamelijk aan de turbo's, distributiekettingen en het injectiesysteem. De absolute topmotor was de B58B30 met 340 pk - een technisch meesterwerk dat wordt beschouwd als een van de beste BMW zescilindermotoren aller tijden. Hybride technologie vond ook voor het eerst zijn weg naar de BMW 3 Reeks.
BMW 3 Reeks benzinemotoren: Generatie VI (2012-2019)
De BMW 3 Serie benzinemotoren waren gebaseerd op de nieuwe modulaire architectuur met N20 viercilinder (2,0 liter) en N55 zescilinder (3,0 liter) motoren. De N20B20 met 184-245 pk verving de atmosferische motoren volledig, maar had last van problemen met de distributieketting en de turbocompressor. Vanaf 2015 werd de aanzienlijk verbeterde B48 viercilinder (2,0 liter) met 184-252 pk geïntroduceerd, die deze problemen grotendeels uit de weg ruimde. De N55B30 met 306 pk werd later vervangen door de revolutionaire B58B30 met 340 pk - deze BMW 3 Serie motor wordt beschouwd als een meesterwerk van techniek met gesloten carterventilatie en geoptimaliseerde turbolading.
BMW 3 Reeks dieselmotoren: Generatie VI (2012-2019)
Het dieselgamma van de BMW 3 Serie bestond uit de N47 viercilinder (2,0 liter) met 116-190 pk en de N57 zescilinder (3,0 liter) met 258-381 pk. De N47D20 met 184 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare dieselmotor van deze generatie, terwijl de N57D30 met 258 pk de perfecte balans bood tussen prestaties en efficiëntie. Deze BMW 3 Serie dieselmotoren waren voorzien van moderne common-rail technologie van de vierde generatie met een inspuitdruk tot 2500 bar. De distributieketting in de N47 en de complexe uitlaatgasnabehandeling in de N57 waren af en toe problematisch.
BMW 3 Serie hybride aandrijving: Generatie VI (2012-2019)
Vanaf 2016 werd voor het eerst een BMW 3 Serie Hybrid (330e) met 252 pk systeemvermogen aangeboden. Deze combineerde een N20 viercilindermotor met een 88 pk sterke elektromotor en bood een elektrische actieradius van ongeveer 40 kilometer. De BMW 3 Serie Hybrid bleek technisch volwassen, maar met beperkingen op het gebied van bagageruimte.
BMW 3 Reeks motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
N20B20 |
184-245 PK |
6,5-8,0 l/100km |
Distributieketting, turbolader |
Matig |
B48B20 |
184-252 PK |
5,8-7,2 l/100km |
Aanzienlijk betrouwbaarder |
Goed |
N55B30 |
306 PK |
7,5-9,0 l/100km |
Bewezen, maar oud |
Goed |
B58B30 |
340 PK |
7,0-8,5 l/100km |
Technisch hoogstandje |
Zeer goed |
N47D20 |
116-190 PK |
4,0-5,5 l/100km |
Distributieketting, verder robuust |
Goed |
N57D30 |
258-381 PK |
5,0-6,5 l/100km |
Complex, maar krachtig |
Goed |
330e Hybride |
252 PK |
1,9 l/100km + elektriciteit |
Volume kofferbak |
Goed |
BMW 3 Reeks motoren: Generatie VII (2019-heden)

De huidige BMW 3 Serie generatie (G20/G21) vertegenwoordigt het summum van BMW motortechnologie en vertrouwt volledig op geëlektrificeerde aandrijfsystemen. Alle BMW 3 Serie motoren zijn voorzien van mild hybrid technologie of zijn ontworpen als plug-in hybride. Omdat de generatie pas sinds 2019 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien voor een levensduur van meer dan 300.000 kilometer. De absolute topmotor is de B58B30 met 374 pk in de M340i - een verdere ontwikkeling van de al beproefde B58-motor met geoptimaliseerd vermogen. De nieuwe 48-volt mild hybrid technologie belooft een aanzienlijk verbeterde efficiëntie en duurzaamheid.
BMW 3 Reeks benzinemotoren: Generatie VII (2019-heden)
Het BMW 3 Serie benzinemotorengamma is gebaseerd op de doorontwikkelde B-serie met B48 viercilinder (2,0 liter) en B58 zescilinder (3,0 liter) motoren. De B48B20 met 156-258 pk is voorzien van 48-volt mild hybridetechnologie en vertoont aanzienlijke verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger. De B58B30 met 374 pk in de M340i wordt beschouwd als een van de beste BMW zescilinder motoren aller tijden en ontwikkelt zich tot de topmotor van deze generatie. Alle BMW 3 Serie benzinemotoren hebben roetfilters en voldoen aan de Euro 6d norm.
BMW 3 Reeks dieselmotoren: Generatie VII (2019-heden)
Het dieselgamma van de BMW 3 Serie omvat de B47 viercilinder (2,0 liter) met 150-190 pk en de B57 zescilinder (3,0 liter) met 265-340 pk. Beide motorfamilies zijn voorzien van moderne common-rail technologie van de vijfde generatie en 48-volt mild hybridetechnologie. De B47D20 met 190 pk wordt de meest betrouwbare dieselmotor van deze generatie, terwijl de B57D30 met 265 pk de perfecte balans biedt tussen prestaties en efficiëntie.
BMW 3 Reeks plug-in hybrides: Generatie VII (2019-heden)
De BMW 3 Serie plug-in hybrides (330e, 330e xDrive) bieden systeemvermogens van 292 pk met een elektrische actieradius tot 60 kilometer. Deze BMW 3 Serie motoren combineren een B48 viercilinder motor met een 113 pk sterke elektromotor en bieden een uitstekende balans tussen prestaties en efficiëntie.
BMW 3 Reeks motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
B48B20 |
156-258 PK |
5,5-7,0 l/100km |
Tot nu toe geen serieproblemen |
Zeer goed |
B58B30 |
374 PK |
7,2-8,5 l/100km |
Bewezen, sterk ontwikkeld |
Zeer goed |
B47D20 |
150-190 PK |
4,2-5,2 l/100km |
Modern, efficiënt |
Zeer goed |
B57D30 |
265-340 PK |
5,0-6,0 l/100km |
Krachtig, complex |
Goed |
330e Hybride |
292 PK |
1,7 l/100km + elektriciteit |
Zeer complex |
Goed |
Conclusie: De beste BMW 3 Serie motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de BMW 3 Serie motoren laat een fascinerende reis zien van eenvoudige atmosferische motoren tot zeer complexe geëlektrificeerde aandrijfsystemen. Terwijl de historische zescilinder motoren indruk maakten met hun lange levensduur en karakteristieke BMW geluid, maken de moderne turbomotoren indruk met hun efficiëntie en vermogensdichtheid. De voortdurende ontwikkeling van dieseltechnologie heeft de BMW 3 Serie Diesel tot een van de beste alternatieven voor frequente bestuurders gemaakt.
- Beste BMW 3 Serie benzinemotor:
De B58B30 (374 pk, Generatie VII) combineert state-of-the-art technologie met bewezen BMW betrouwbaarheid en wordt beschouwd als een meesterwerk van motortechnologie.
- Beste BMW 3 Reeks dieselmotor:
De M57D30 (231 pk, Generatie V) biedt de perfecte balans tussen prestaties, soepelheid, betrouwbaarheid en zuinigheid in alle generaties.
- Beste BMW 3 Serie hybride motor:
De 330e plug-in hybride (292 pk, Generatie VII) met zijn lange elektrische actieradius en uitstekende systeemintegratie.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties BMW 3 Reeks biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.