Inhoudsopgave
Audi A4 motoren
Sinds de introductie in 1994 heeft de Audi A4 zich ontwikkeld tot een van de meest succesvolle middelgrote auto's, met een divers aanbod van Audi A4-motoren over vijf generaties. Elke generatie bracht nieuwe technologieën en verschillende sterke en zwakke punten met zich mee, waarbij de technologische evolutie varieerde van eenvoudige atmosferische motoren tot ultramoderne mild-hybride systemen.
Audi A4 motoren: Historische generaties I-II (1994-2005)

De eerste twee generaties Audi A4 (B5: 1994-2001, B6: 2001-2005) legden de basis voor het latere succes van de modelserie en zorgden voor robuuste maar technisch eenvoudige motoren. De kilometrage van deze vroege Audi A4-motoren varieerde aanzienlijk: terwijl de beproefde TDI-diesels met goed onderhoud gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer haalden, hadden de benzinemotoren tussen de 200.000 en 300.000 kilometer vaak grote reparaties aan de cilinderkoppakking of waterpomp nodig. De absolute topmotor van deze historische generaties was de 1.9 TDI met 130 pk (B6), die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde en wordt beschouwd als een van de beste dieselmotoren aller tijden.
Audi A4 benzinemotoren: Historische generaties I-II (1994-2005)
In de B5-generatie (1994-2001) bestond het benzinemotorengamma van de Audi A4 voornamelijk uit atmosferische motoren: de 1.6-liter met 100 pk, de 1.8-liter met 125 pk en de 2.8 V6 met 193 pk. In de B6-generatie (2001-2005) werden moderne FSI-motoren toegevoegd, waarbij de 2.0 FSI met 150 pk en de 3.0 V6 met 220 pk de top van het gamma vormden. Deze vroege Audi A4 motoren werden gekenmerkt door eenvoudige techniek en goede repareerbaarheid, maar hadden last van typische ouderdomsgebreken zoals lekkende cilinderkoppakkingen en verslijtende waterpompen. De beste benzinemotor uit dit tijdperk was de 1.8 Turbo met 150-180 pk, die een goede balans bood tussen prestaties en betrouwbaarheid ondanks incidentele schade aan de turbolader.
Audi A4 dieselmotoren: Historische generaties I-II (1994-2005)
De Audi A4 diesels werden gedomineerd door de legendarische 1.9 TDI in verschillende vermogens van 90 tot 130 pk. In de B5-generatie (1994-2001) waren 90 pk en 110 pk verkrijgbaar, terwijl de B6-generatie (2001-2005) ook de 130 pk sterke 1.9 TDI met pompverstuivertechnologie introduceerde. Deze Audi A4 TDI-motoren ontwikkelden zich tot de meest betrouwbare aandrijvingen in de hele geschiedenis van de A4 - vooral de 1.9 TDI met 110 pk van de B5-generatie wordt beschouwd als vrijwel onverwoestbaar. De B6 generatie had ook de 2.5 V6 TDI met 163 pk, die krachtig was maar door zijn complexiteit vatbaarder voor defecten.
| Audi A4 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
|---|---|---|---|---|
| 1.6 benzinemotor | 100 PK | 7,5-8,2 l/100km | Cilinderkoppakking, waterpomp | Gemiddeld |
| 1.8 Turbo | 150-180 PK | 8,0-9,5 l/100km | Turbolader schade, koelsysteem | Goed |
| 2,8/3,0 V6 | 193-220 PK | 9,5-11,0 l/100km | Complex, duur in onderhoud | Matig |
| 1.9 TDI | 90-130 PK | 5,0-6,0 l/100km | Vrijwel geen serieproblemen | Zeer goed |
| 2.5 V6 TDI | 163 PK | 7,0-7,8 l/100km | Complexe technologie, injectoren | Matig |
Audi A4 motoren: Generatie III (2005-2008)

De derde generatie Audi A4 (B7) was een verdere ontwikkeling van de B6 basis en was gericht op het verfijnen van bestaande technologieën. Bij goed onderhoud haalden de meeste motoren van deze generatie gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de 2.0 TDI diesels als bijzonder duurzaam werden beschouwd. Grote motorschade bleef zeldzaam, maar de eerste problemen met de complexere FSI-technologie werden duidelijk bij de benzinemotoren. Het absolute hoogtepunt was de 2.0 TDI met 170 pk - een krachtige maar zuinige diesel die de traditie van betrouwbare Audi A4 TDI-motoren voortzette. Tegelijkertijd markeerde deze generatie de overgang naar modernere injectiesystemen en complexere elektronica.
Audi A4 benzinemotoren: Generatie III (2005-2008)
Het gamma Audi A4 benzinemotoren van de B7-generatie bestond uit de 1.8 TFSI met 163 pk, de 2.0 TFSI met 200 pk en de 3.2 V6 FSI met 255 pk. Deze Audi A4-motoren vertegenwoordigden de overgang naar moderne turbo- en FSI-technologie, maar brachten ook nieuwe probleemgebieden met zich mee. De 2.0 TFSI had last van problemen met de hogedrukpomp en verkooksing van de inlaatkleppen, terwijl de 3.2 V6 FSI opviel door zijn complexiteit en hoge onderhoudskosten. De beste benzinemotor van deze generatie was de 1.8 TFSI, die een goede balans bood tussen prestaties, verbruik en betrouwbaarheid ondanks incidentele schade aan de turbolader.
Audi A4 dieselmotoren: Generatie III (2005-2008)
De beproefde 1.9 TDI werd aangevuld met modernere 2.0 TDI motoren met 140 pk en 170 pk. Deze nieuwe Audi A4 TDI-motoren hadden common-rail injectie en voldeden al aan de Euro 4-norm. De 2.0 TDI met 140 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van deze generatie, terwijl de 170 pk variant krachtiger was maar af en toe problemen had met de injectoren. Daarnaast bleef de 2.5 V6 TDI met 163 pk in het programma, maar met de bekende zwakke punten van de complexe V6-technologie.
| Audi A4 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
|---|---|---|---|---|
| 1.8 TFSI | 163 PK | 7,8-8,5 l/100km | Turbolader schade, verkooksing | Goed |
| 2.0 TFSI | 200 PK | 8,5-9,2 l/100km | Hogedrukpomp, klepverkalking | Matig |
| 3.2 V6 FSI | 255 PK | 10,0-11,5 l/100km | Complex, duur, distributieketting | Problematisch |
| 1.9 TDI | 115 PK | 5,5-6,2 l/100km | Bewezen en robuust | Zeer goed |
| 2.0 TDI | 140-170 PK | 5,8-6,5 l/100km | 140 pk zeer betrouwbaar | Zeer goed |
| 2.5 V6 TDI | 163 PK | 7,2-7,9 l/100km | Injectoren, complex | Matig |
Audi A4 motoren: Generatie IV (2008-2015)

De vierde generatie Audi A4 (B8) bracht een compleet nieuwe ontwikkeling en markeerde de overgang naar moderne, maar ook complexere motortechnologieën. De kilometerstand varieerde sterk afhankelijk van het motortype: terwijl de 2.0 TDI diesels met goed onderhoud gemakkelijk 300.000 tot 400.000 kilometer haalden, waren er bij de vroege TFSI benzinemotoren tussen de 150.000 en 250.000 kilometer vaak dure reparaties nodig aan de distributieketting of turbolader. Grote motorschade door sprongen in de ketting of olieverbruik was niet ongewoon als het onderhoud werd verwaarloosd. De absolute topmotor van deze generatie was de 2.0 TDI met 143 pk, die kracht, betrouwbaarheid en zuinigheid optimaal combineerde en wordt beschouwd als een van de beste Audi A4-motoren aller tijden.
Audi A4 benzinemotoren: Generatie IV (2008-2015)
Het Audi A4 benzinemotorengamma bestond uit de 1.8 TFSI met 120/160 pk, de 2.0 TFSI met 180/211/225 pk en de 3.0 TFSI V6 met 272/333 pk. Deze Audi A4-motoren hadden te kampen met typische problemen van de TFSI-generatie: problemen met de distributieketting, verhoogd olieverbruik en schade aan de turbocompressor maakten ze tot de meest problematische motoren van deze generatie. De 2.0 TFSI met EA888 motor ontwikkelde zich tot het grootste probleemkind - vooral de vroege varianten tot 2012 vertoonden enorme olieverbruiksproblemen als gevolg van versleten zuigerveren. De krachtigste 3.0 TFSI in de S4 was krachtig, maar gevoelig voor schade aan de distributieketting en extreem duur in onderhoud.
Audi A4 dieselmotoren: Generatie IV (2008-2015)
De Audi A4 diesels werden gedomineerd door de 2.0 TDI met verschillende vermogens van 120 tot 190 pk. De 2.0 TDI met 143 pk ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor van de hele generatie - vooral de varianten die vanaf 2012 werden geproduceerd met herziene brandstofinspuiting bleken zeer duurzaam en zuinig. Deze Audi A4 TDI-motoren voldeden al aan de Euro 5-norm en boden een uitstekende combinatie van prestaties, brandstofverbruik en betrouwbaarheid. Daarnaast was er de 3.0 V6 TDI met 204/245 pk, die krachtig was maar door zijn complexiteit vatbaarder voor defecten aan injectoren en turboladers.
| Audi A4 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
|---|---|---|---|---|
| 1.8 TFSI | 120-160 PK | 6,8-7,8 l/100km | Distributieketting, turbo | Matig |
| 2.0 TFSI | 180-225 PK | 7,5-8,8 l/100km | Olieverbruik, zuigerveren, distributieketting | Problematisch |
| 3.0 TFSI | 272-333 PK | 9,0-10,5 l/100km | Distributieketting, erg duur | Problematisch |
| 2.0 TDI | 120-190 PK | 4,9-5,8 l/100km | 143 pk-variant zeer robuust | Zeer goed |
| 3.0 V6 TDI | 204-245 PK | 6,2-7,0 l/100km | Injectoren, turbo | Matig |
Audi A4 motoren: Generatie V (2015-2023)

De vijfde generatie Audi A4 (B9) betekende een aanzienlijke kwaliteitssprong en wordt beschouwd als de meest betrouwbare van de nieuwere generaties. De meeste motoren van deze generatie halen met goed onderhoud gemakkelijk 250.000 tot 350.000 kilometer, waarbij de 2.0 TDI dieselmotoren met 150/190 pk als bijzonder duurzaam worden beschouwd. Grote motorschade is veel zeldzamer geworden en alleen de krachtige 2.0 TFSI benzinemotoren blijven zwakke punten vertonen op het gebied van olieverbruik. Het absolute hoogtepunt was de 2.0 TDI met 190 pk - een technisch volwassen diesel met hoge prestaties en toch een goede efficiëntie. Mild hybridetechnologie debuteerde ook met verschillende MHEV-varianten vanaf 2019, waarmee de basis werd gelegd voor de elektrificatie van de modelserie.
Audi A4 benzinemotoren: Generatie V (2015-2023)
Het benzinemotorengamma van de Audi A4 begon met de 1.4 TFSI (150 pk), de 2.0 TFSI (190/252 pk) en de 3.0 TFSI V6 (354 pk). Vanaf 2019 werden deze aangevuld met mild hybrid varianten: 2.0 TFSI MHEV met 150/190/265 pk. Deze nieuwere Audi A4 TFSI motoren bleken aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers, met slechts af en toe problemen met klepverkalking. De 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling ontwikkelde zich tot de beste benzinemotor van deze generatie - zuinig, betrouwbaar en voldoende krachtig voor dagelijks gebruik. De 2.0 TFSI (EA888 Gen 3) bleef echter de bekende zwakke punten vertonen met een verhoogd olieverbruik, vooral bij sportief rijden.
Audi A4 dieselmotoren: Generatie V (2015-2023)
De Audi A4 2.0 TDI (EA288) werd aangeboden in verschillende vermogensniveaus van 122 tot 286 pk. Alle Audi A4 diesels hadden moderne common-rail injectie met SCR-katalysator en roetfilter. De 2.0 TDI met 150 pk bleek de meest betrouwbare en efficiënte motor van deze generatie, met een testverbruik van slechts 4,2-4,8 liter per 100 km en een hoge betrouwbaarheid. De krachtigere varianten met 190 pk en meer vertoonden af en toe problemen met de injectoren bij hoge kilometrages, maar bleven over het algemeen zeer betrouwbaar.
Audi A4 mild hybride aandrijvingen: Generatie V (2015-2023)
Vanaf 2019 werden verschillende mild hybride varianten geïntroduceerd: De 2.0 TFSI MHEV met 12V-systeem (150/190 pk) en 48V-systeem (265 pk). Deze Audi A4 MHEV-motoren combineerden efficiëntie met goede prestaties en bleken een betrouwbare doorontwikkeling van de conventionele TFSI-technologie.
| Audi A4 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Waardering |
|---|---|---|---|---|
| 1.4 TFSI | 150 PK | 5,8-6,5 l/100km | Af en toe klepverkalking | Zeer goed |
| 2.0 TFSI | 190-252 PK | 6,8-7,8 l/100km | Olieverbruik bij sportief gebruik | Goed |
| 2.0 TFSI MHEV | 150-265 PK | 6,2-7,2 l/100km | Complexere technologie | Goed |
| 3.0 TFSI | 354 PK | 8,5-9,2 l/100km | Complex, duur | Matig |
| 2.0 TDI | 122-286 PK | 4,1-5,5 l/100km | 150 pk variant zeer robuust | Zeer goed |
Audi A4 motoren: Generatie VI (2023-heden)
De huidige generatie Audi A4 is volledig gebaseerd op elektrificatie en vertegenwoordigt Audi's visie op de toekomst van verbrandingsmotoren. Alle benzinemotoren zijn nu uitgerust met mild hybrid technologie, terwijl klassieke diesels slechts in een paar markten worden aangeboden. Omdat de generatie pas sinds 2023 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste tests laten veelbelovende benaderingen zien. De topmotor is de 2.0 TFSI MHEV met 204 pk, die sportieve prestaties combineert met een hoge efficiëntie. De mild hybrid technologie belooft een levensduur van meer dan 300.000 kilometer, omdat de elektrische ondersteuning de verbrandingsmotor ontlast.
Audi A4 mild hybride benzinemotor: Generatie VI (2023-heden)
Het motorengamma van de Audi A4 is gebaseerd op twee 2.0 TFSI MHEV-motoren met 150 pk en 204 pk. Beide Audi A4-motoren zijn voorzien van 48-volt mild hybridetechnologie met riemenstartergenerator en cilinderuitschakeling. De 2.0 TFSI MHEV met 204 pk wordt als bijzonder succesvol beschouwd en ontwikkelt zich tot de beste motor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte over een breed toerentalbereik en is tot nu toe vrij van grote serieproductieproblemen.
Audi A4 dieselmotoren: Generatie VI (2023-heden)
De beproefde 2.0 TDI is nu nog maar op een paar markten verkrijgbaar met 150 pk en zet de traditie van betrouwbare Audi A4-diesels voort. Door de elektrificatiestrategie wordt het dieselaanbod echter steeds kleiner.
| Audi A4 motor | Vermogen | Brandstofverbruik | Typische zwakke punten | Beoordeling |
|---|---|---|---|---|
| 2.0 TFSI MHEV | 150 PK | 6,0-6,8 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
| 2.0 TFSI MHEV | 204 PK | 6,2-7,0 l/100km | Tot nu toe geen serieproblemen | Zeer goed |
| 2.0 TDI | 150 PK | 4,8-5,5 l/100km | Bewezen en robuust | Zeer goed |
Conclusie: De beste Audi A4 motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de Audi A4 motoren laat duidelijk de verandering zien van eenvoudige, robuuste eenheden naar complexe maar efficiënte aandrijvingen. Terwijl de Audi A4 dieselmotoren in alle generaties betrouwbaar bleven, kampten de krachtige TFSI benzinemotoren lange tijd met kinderziektes. De nieuwe mild hybridetechnologie van de zesde generatie belooft een veelbelovende toekomst voor bestuurders die waarde hechten aan efficiëntie en betrouwbaarheid.
- Beste Audi A4 benzinemotor:
De 2.0 TFSI MHEV (204 pk, Generatie VI) combineert moderne mild hybride technologie met een hoge efficiëntie en een uitstekende betrouwbaarheid tot op heden.
- Beste Audi A4 dieselmotor:
De 2.0 TDI (150 pk, generatie V & VI) biedt de beste combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en dagelijkse bruikbaarheid in alle generaties.
- Beste Audi A4 mild hybrid motor:
De 2.0 TFSI MHEV (204 pk, Generatie VI) met zijn evenwichtige vermogensafgifte en hoge efficiëntie dankzij 48-volt technologie.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Audi A4 biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering.
De beste producten op dit gebied: