Mercedes-Benz C-Klasse motoren
Sinds de introductie in 1993 heeft de Mercedes-Benz C-Klasse zich gevestigd als een van de meest succesvolle middelgrote sedans, met een indrukwekkende variëteit aan motoren over vijf generaties. Van de robuuste M104 zescilinder motoren van de eerste generatie tot de ultramoderne mild-hybride motoren van de huidige W206 generatie, het Mercedes-Benz C-Klasse motorenprogramma weerspiegelt de voortdurende technologische evolutie van de autofabrikant uit Stuttgart.
Mercedes-Benz C-Klasse generatie I (1993-2000)

De eerste Mercedes-Benz C-Klasse generatie (W202) vestigde de modelserie als waardige opvolger van de 190 serie en werd gekenmerkt door uitzonderlijk robuuste motoren. Bij goed onderhoud bereikten de kilometerstanden gemakkelijk 400.000 tot 500.000 kilometer - een prestatie die zelden wordt gehaald door moderne Mercedes-Benz C-Klasse motoren. Grote reparaties waren meestal pas nodig na 250.000 tot 300.000 kilometer, waarbij de automatische transmissies vaak capituleerden voor de motoren. De absolute topmotor van deze generatie was de C 280 met de legendarische M104 zescilindermotor, die betrouwbaarheid, soepele loop en duurzaamheid perfect belichaamde. De W202 nam het met succes op tegen de BMW 3 Serie en Audi A4, waarbij de motorkwaliteit het beslissende voordeel was.
Mercedes-Benz C-Klasse benzinemotoren: Generatie I (1993-2000)
De Mercedes-Benz C-Klasse benzinemotoren bestonden voornamelijk uit vier- en zescilindermotoren zonder turbo. Het instapmodel van de C 180 had een 1,8-liter viercilindermotor (M111) met 90 kW (122 pk), die zuinig en betrouwbaar bleek te zijn. De C 200 gebruikte dezelfde motor met 100 kW (136 pk). De zescilindermotoren vormden de hoofdklasse: de C 220 met een 2,2-liter motor (M111) leverde 110 kW (150 pk), terwijl de C 280 met de legendarische 2,8-liter M104 motor 142 kW (193 pk) leverde. Deze Mercedes-Benz C-Klasse motoren werden beschouwd als vrijwel onverwoestbaar - de M104 ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare motor in de hele geschiedenis van de C-Klasse. Problemen beperkten zich meestal tot slijtageonderdelen zoals bobines of motorsteunen na extreem veel kilometers.
Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotoren: Generatie I (1993-2000)
De C 250 Diesel met de 2,5-liter vijfcilindermotor (OM605) en 83 kW (113 pk) domineerde het dieselgamma van de Mercedes-Benz C-Klasse. Deze Mercedes-Benz C-Klasse motor bleek uiterst duurzaam en zuinig, haalde regelmatig meer dan 500.000 kilometer en verbruikte slechts 6,5-7,0 liter per 100 km. Het karakteristieke vijfcilindergeluid en de hoge betrouwbaarheid maakten hem favoriet bij veelrijders. Later werd de C 220 Diesel met een 2,2-liter viercilindermotor (OM604) en 70 kW (95 pk) toegevoegd, die stiller was maar niet de kilometrage van de vijfcilinder haalde.
Mercedes-Benz C-Klasse motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
C 180 (M111) |
122 PK |
8,5-9,2 l/100km |
Zeer robuust, af en toe bobines |
Zeer goed |
C 200 (M111) |
136 PK |
8,8-9,5 l/100km |
Zeer robuust, af en toe bobines |
Zeer goed |
C 220 (M111) |
150 PK |
9,2-9,8 l/100km |
Zeer robuust, zelden motorsteunen |
Zeer goed |
C 280 (M104) |
193 PK |
10,1-10,8 l/100km |
Praktisch onverwoestbaar |
Zeer goed |
C 220 Diesel (OM604) |
95 PK |
6,8-7,3 l/100km |
Robuust, maar luider |
Goed |
C 250 Diesel (OM605) |
113 PK |
6,5-7,0 l/100km |
Extreem duurzaam |
Zeer goed |
Mercedes-Benz C-Klasse generatie II (2000-2007)

De tweede generatie Mercedes-Benz C-Klasse (W203) markeerde de overgang naar moderne motortechnologie en bracht voor het eerst compressor- en common rail-technologie naar de modelserie. De kilometrage daalde tot tussen de 250.000 en 350.000 kilometer, waarbij de compressormotoren vaak tussen de 150.000 en 200.000 kilometer kostbare reparaties aan de compressor of koppeling nodig hadden. De nieuwe common-rail diesels bleken minder duurzaam dan hun voorgangers, maar haalden nog steeds een respectabele 300.000 kilometer. Het absolute hoogtepunt was de C 32 AMG met zijn handgebouwde V6 supercharged motor - een technisch hoogstandje met 260 kW (354 pk). De W203 streed tegen de hevigere concurrentie van de BMW E46 en Audi A4 B6, waarbij de verscheidenheid aan motoren het beslissende voordeel opleverde.
Mercedes-Benz C-Klasse benzinemotoren: Generatie II (2000-2007)
De Mercedes-Benz C-Klasse benzinemotoren werden gerevolutioneerd met compressortechnologie. De C 180 begon met een 1,8-liter compressor (M271) en 105 kW (143 pk), terwijl de C 200 Kompressor 120 kW (163 pk) uit dezelfde motor haalde. Deze Mercedes-Benz C-Klasse motoren hadden last van typische compressorproblemen: Magneetkoppelingen versleten na 120.000-180.000 km, compressorriemen knapten vaak. De C 230 Kompressor met 141 kW (192 pk) en de C 320 met 160 kW (218 pk) uit de beproefde V6-motor (M112) bleken betrouwbaarder. De C 55 AMG spande de kroon met 270 kW (367 pk) uit een 5,5-liter V8, hoewel deze zeldzaam was.
Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotoren: Generatie II (2000-2007)
De Mercedes-Benz C-Klasse diesels schakelden over op moderne common-rail technologie. De C 200 CDI met 2,2-liter viercilinder (OM646) leverde 90 kW (122 pk), de C 220 CDI 110 kW (150 pk) uit dezelfde motor. Deze Mercedes-Benz C-Klasse motoren waren aanzienlijk stiller dan hun voorgangers, maar gevoeliger voor injectorproblemen en verstoppingen van het roetfilter. De C 270 CDI met 2,7-liter vijfcilinder (OM612) en 125 kW (170 pk) ontwikkelde zich tot de meest betrouwbare diesel van deze generatie, terwijl de C 320 CDI met 3,0-liter V6 (OM642) en 165 kW (224 pk) krachtig maar complex was.
Mercedes-Benz C-Klasse motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
C 180 Compressor (M271) |
143 PK |
7,8-8,5 l/100km |
Compressorkoppeling, riem |
Gemiddeld |
C 200 Compressor (M271) |
163 PK |
8,2-8,8 l/100km |
Compressorkoppeling, riem |
Gemiddeld |
C 230 Compressor (M271) |
192 PK |
8,8-9,4 l/100km |
Compressorkoppeling, inlaatspruitstuk |
Matig |
C 320 (M112) |
218 PK |
9,5-10,2 l/100km |
Robuust, af en toe bobines |
Goed |
C 200 CDI (OM646) |
122 PK |
5,8-6,4 l/100km |
Injectoren, roetfilter |
Gemiddeld |
C 220 CDI (OM646) |
150 PK |
6,0-6,6 l/100km |
Injectoren, roetfilter |
Gemiddeld |
C 270 CDI (OM612) |
170 PK |
6,2-6,8 l/100km |
Robuust, bewezen |
Goed |
C 320 CDI (OM642) |
224 PK |
6,8-7,4 l/100km |
Complex, maar krachtig |
Goed |
Mercedes-Benz C-Klasse generatie III (2007-2014)

De derde generatie Mercedes-Benz C-Klasse (W204) bracht een complete motorrevolutie met benzinemotoren met directe inspuiting en ultramoderne diesels. De kilometrage stabiliseerde weer op 250.000 tot 400.000 kilometer, hoewel de nieuwe CGI-motoren aanvankelijk worstelden met problemen met de directe inspuiting. De dieselmotoren werden weer betrouwbaarder met de herziene OM-motoren. De absolute topmotor was de C 63 AMG met zijn 6,2-liter V8 en 336 kW (457 pk) - een atmosferische atmosferische motor van de oude stempel. De W204 positioneerde zich met succes tegenover de BMW E90 en Audi A4 B8, waarbij de motorvariatie en -kwaliteit doorslaggevende voordelen boden.
Mercedes-Benz C-Klasse benzinemotoren: Generatie III (2007-2014)
Het Mercedes-Benz C-Klasse benzinemotorengamma was volledig gebaseerd op directe inspuiting (CGI technologie). De C 180 CGI met 1,8-liter supercharger (M271) leverde 115 kW (156 pk), de C 200 CGI 135 kW (184 pk). Deze Mercedes-Benz C-Klasse motoren hadden aanvankelijk last van problemen met verkokerde inlaatkleppen en defecte hogedrukpompen. De C 250 CGI met 1,8-liter turbo (M271) en 150 kW (204 pk) bleek problematisch vanwege frequente schade aan de turbolader. De V6-motoren waren betrouwbaarder: de C 300 met 3,0-liter V6 (M272) leverde 170 kW (231 pk) en de C 350 190 kW (272 pk). De C 63 AMG met zijn 6,2-liter V8 (M156) en 336 kW (457 pk) ontwikkelde zich tot de meest legendarische motor van deze generatie.
Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotoren: Generatie III (2007-2014)
De Mercedes-Benz C-Klasse diesels maakten gebruik van verder ontwikkelde common-rail motoren. De C 200 CDI met 2,1-liter viercilinder (OM646) produceerde 100 kW (136 pk), de C 220 CDI 125 kW (170 pk) uit dezelfde motor. Deze Mercedes-Benz C-Klasse motoren toonden zich aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers. De C 250 CDI met 2,1-liter viercilinder (OM651) en 150 kW (204 pk) ontwikkelde zich tot de beste diesel van deze generatie - zuinig, krachtig en duurzaam. De C 300 CDI en C 350 CDI met 3,0-liter V6 (OM642) boden respectievelijk 150 kW (204 pk) en 170 kW (231 pk) en werden beschouwd als betrouwbare toermotoren.
Mercedes-Benz C-Klasse motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
C 180 CGI (M271) |
156 PK |
7,2-7,8 l/100km |
Klepverkalking, hogedrukpomp |
Gemiddeld |
C 200 CGI (M271) |
184 PK |
7,5-8,1 l/100km |
Klepverkalking, hogedrukpomp |
Gemiddeld |
C 250 CGI (M271) |
204 PK |
8,0-8,6 l/100km |
Turboladerbeschadiging, verkooksing |
Matig |
C 300 (M272) |
231 PK |
8,8-9,4 l/100km |
Robuust, af en toe motorsteunen |
Goed |
C 350 (M272) |
272 PK |
9,2-9,8 l/100km |
Robuust, af en toe motorsteunen |
Goed |
C 63 AMG (M156) |
457 PK |
12,1-13,5 l/100km |
Zeer robuust, legendarisch |
Zeer goed |
C 200 CDI (OM646) |
136 PK |
5,2-5,8 l/100km |
Verbeterde betrouwbaarheid |
Goed |
C 220 CDI (OM646) |
170 PK |
5,4-6,0 l/100km |
Verbeterde betrouwbaarheid |
Goed |
C 250 CDI (OM651) |
204 PK |
5,1-5,7 l/100km |
Zeer betrouwbaar en zuinig |
Zeer goed |
C 300/350 CDI (OM642) |
204/231 PK |
5,8-6,4 l/100km |
Betrouwbare toermotoren |
Goed |
Mercedes-Benz C-Klasse generatie IV (2014-2021)

De vierde generatie Mercedes-Benz C-Klasse (W205) betekende een revolutie op het gebied van motortechnologie, met turbo's en voor het eerst hybride aandrijvingen. De kilometerstand varieerde sterk: terwijl de kleinere viercilinder turbo's met goed onderhoud 200.000 tot 300.000 kilometer haalden, hadden de krachtige AMG-motoren vaak al na 100.000 tot 150.000 kilometer kostbare reparaties nodig. De nieuwe 9G-Tronic automatische transmissies bleken aanzienlijk betrouwbaarder dan hun voorgangers. De absolute topmotor was de C 63 S AMG met zijn 4,0-liter V8 biturbo en 375 kW (510 pk) - een meesterwerk van motortechnologie. De W205 streed met de BMW F30 en Audi A4 B9 tegen de felste concurrentie aller tijden, waarbij de motorvariëteit en efficiëntie doorslaggevende voordelen boden.
Mercedes-Benz C-Klasse benzinemotoren: Generatie IV (2014-2021)
Het benzinemotorengamma van de Mercedes-Benz C-Klasse was volledig gebaseerd op turbolading. De C 180 met 1,6-liter turbo (M274) leverde 115 kW (156 pk), de C 200 135 kW (184 pk) uit dezelfde motor. Deze Mercedes-Benz C-Klasse motoren bleken zuinig en verfijnd, maar hadden af en toe last van problemen met de distributieketting na 120.000-180.000 kilometer. De C 250 met 2,0-liter turbo (M274) en 155 kW (211 pk) ontwikkelde zich tot de meest uitgebalanceerde motor van deze generatie. De AMG-modellen C 43 AMG met 3,0-liter V6 biturbo (M276) en 270 kW (367 pk) en de C 63 AMG met 4,0-liter V8 biturbo (M177) en tot 375 kW (510 pk) boden extreme prestaties, maar waren gevoelig voor schade aan de turbolader als er sportief mee werd gereden.
Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotoren: Generatie IV (2014-2021)
De Mercedes-Benz C-Klasse diesels maakten gebruik van de nieuwe OM654 motorfamilie met aluminium behuizing. De C 200 d met 2,0-liter viercilinder leverde 100 kW (136 pk), de C 220 d 125 kW (170 pk) uit dezelfde motor. Deze Mercedes-Benz C-Klasse motoren werden beschouwd als de schoonste en zuinigste diesels in de geschiedenis van het merk. Ze voldeden aan de Euro 6d-Temp norm en verbruikten slechts 4,2-4,8 liter per 100 km. De C 250 d met 150 kW (204 pk) en de C 300 d met 180 kW (245 pk) ontwikkelden zich tot de meest betrouwbare motoren van deze generatie. Problemen bleven meestal beperkt tot de complexe uitlaatgasnabehandeling met AdBlue-systeem.
Mercedes-Benz C-Klasse hybride aandrijving: Generatie IV (2014-2021)
Vanaf 2019 werd voor het eerst een Mercedes-Benz C-Klasse plug-in hybride (C 300 e) aangeboden met een systeemvermogen van 235 kW (320 pk). Deze combineerde een 2,0-liter turbo met een 90 kW elektromotor en bood een elektrische actieradius tot 57 kilometer. De Mercedes-Benz C-Klasse Hybride bleek technisch volwassen, maar complex in onderhoud.
Mercedes-Benz C-Klasse motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Waardering |
C 180 (M274) |
156 PK |
6,4-7,0 l/100km |
Af en toe een distributieketting |
Goed |
C 200 (M274) |
184 PK |
6,6-7,2 l/100km |
Af en toe Distributieketting |
Goed |
C 250 (M274) |
211 PK |
6,8-7,4 l/100km |
Evenwichtig en betrouwbaar |
Zeer goed |
C 43 AMG (M276) |
367 PK |
8,4-9,0 l/100km |
Turbolader schade met Sport |
Gemiddeld |
C 63 AMG (M177) |
476-510 PK |
10,7-12,1 l/100km |
Turboladerschade, complex |
Matig |
C 200 d (OM654) |
136 PK |
4,2-4,6 l/100km |
Zeer zuinig en schoon |
Zeer goed |
C 220 d (OM654) |
170 PK |
4,4-4,8 l/100km |
Zeer zuinig en schoon |
Zeer goed |
C 250 d (OM654) |
204 PK |
4,6-5,0 l/100km |
Betrouwbaar en efficiënt |
Zeer goed |
C 300 d (OM654) |
245 PK |
4,8-5,2 l/100km |
Krachtig en zuinig |
Zeer goed |
C 300 e Hybride |
320 PK |
1,6 l/100km + elektriciteit |
Complex, maar volwassen |
Goed |
Mercedes-Benz C-Klasse generatie V (2021-heden)

De huidige Mercedes-Benz C-Klasse generatie (W206) is volledig gebaseerd op elektrificatie en vertegenwoordigt Mercedes-Benz' visie op de toekomst van de middenklasse. Alle motoren zijn voorzien van 48-volt mild hybridetechnologie of zijn ontworpen als plug-in hybride. Omdat de generatie pas sinds 2021 op de markt is, is er nog geen langetermijnervaring, maar de eerste 50.000 kilometer laten veelbelovende benaderingen zien. De topmotor is de C 63 S E Performance met 500 kW (680 pk) systeemvermogen uit een 2,0-liter turbo en elektromotor - een revolutionaire aanpak voor AMG. De mild hybridetechnologie belooft een levensduur van meer dan 300.000 kilometer, omdat de elektrische ondersteuning de verbrandingsmotor ontlast. De W206 neemt het op tegen de BMW G20 en Audi A4 B9 facelift met een focus op efficiëntie en technologie.
Mercedes-Benz C-Klasse mild hybride benzinemotor: Generatie V (2021-heden)
Twee 1,5-liter turbomotoren (M254) met 48-volt mild hybrid-technologie vormen de basis van het motorengamma van de Mercedes-Benz C-Klasse. De C 180 levert 125 kW (170 pk), de C 200 150 kW (204 pk). Beide Mercedes-Benz C-Klasse motoren hebben een geïntegreerde starter-alternator en cilinderuitschakeling. De C 300 met 2,0-liter turbo (M254) en 190 kW (258 pk) ontwikkelt zich tot de meest uitgebalanceerde motor van deze generatie - hij biedt een soepele vermogensafgifte en is tot nu toe vrij van grote serieproductieproblemen.
Mercedes-Benz C-Klasse plug-in hybrides: Generatie V (2021-heden)
De Mercedes-Benz C-Klasse plug-in hybrides bieden systeemvermogens die variëren van 230 kW (313 pk) in de C 300 e tot 500 kW (680 pk) in de C 63 S E Performance. Deze Mercedes-Benz C-Klasse motoren combineren 2,0-liter turbomotoren met krachtige elektromotoren en bereiken een elektrisch bereik tot 100 kilometer. De C 63 S E Performance revolutioneert het AMG-concept met zijn 2,0-liter turbo en 150 kW elektromotor - technisch fascinerend, maar uiterst complex.
Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotoren: Generatie V (2021-heden)
De Mercedes-Benz C-Klasse diesels zetten de bewezen OM654 familie voort met mild hybrid technologie. De C 200 d met 2,0-liter viercilinder levert 125 kW (170 pk), de C 220 d 147 kW (200 pk) uit dezelfde motor. Deze Mercedes-Benz C-Klasse motoren worden beschouwd als de schoonste en meest efficiënte diesels in de geschiedenis van het merk en voldoen aan de Euro 6d norm met een minimaal AdBlue verbruik.
Mercedes-Benz C-Klasse motor |
Vermogen |
Brandstofverbruik |
Typische zwakke punten |
Beoordeling |
C 180 (M254) |
170 PK |
6,6-7,2 l/100km |
Tot nu toe geen serieproblemen |
Zeer goed |
C 200 (M254) |
204 PK |
6,8-7,4 l/100km |
Tot nu toe geen serieproblemen |
Zeer goed |
C 300 (M254) |
258 PK |
7,2-7,8 l/100km |
Evenwichtig en modern |
Zeer goed |
C 200 d (OM654) |
170 PK |
4,8-5,2 l/100km |
Zeer zuinig met mild hybride |
Zeer goed |
C 220 d (OM654) |
200 PK |
5,0-5,4 l/100km |
Krachtig en efficiënt |
Zeer goed |
C 300 e Hybride |
313 PK |
0,6-0,8 l/100km + elektriciteit |
Complex, maar zeer efficiënt |
Goed |
C 63 S E Prestaties |
680 PK |
6,9 l/100km + elektriciteit |
Revolutionair, maar zeer complex |
Gemiddeld |
Samenvatting: De beste Mercedes-Benz C-Klasse motoren van alle generaties
De ontwikkeling van de motoren van de Mercedes-Benz C-Klasse laat een duidelijke trend zien: terwijl de eerste generaties werden gekenmerkt door extreme duurzaamheid en eenvoud, bieden de moderne motoren meer efficiëntie en prestaties bij een toenemende complexiteit. De diesels zijn in alle generaties betrouwbare partners voor lange afstanden gebleven, terwijl de benzinemotoren een transformatie hebben ondergaan van robuuste atmosferische motoren naar zeer efficiënte turbomotoren. De nieuwe mild hybridetechnologie van de vijfde generatie belooft een optimale balans tussen prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid.
- Beste Mercedes-Benz C-Klasse benzinemotor:
De C 280 (M104, Generatie I) blijft ongeëvenaard op het gebied van duurzaamheid en betrouwbaarheid, terwijl de moderne C 300 (M254, Generatie V) de beste combinatie van efficiëntie en prestaties biedt.
- Beste Mercedes-Benz C-Klasse dieselmotor:
De C 250 CDI (OM651, Generatie III) en de C 220 d (OM654, Generatie IV & V) delen de titel als meest betrouwbare en zuinige diesel in de geschiedenis van de C-Klasse.
- Beste Mercedes-Benz C-Klasse hybride motor:
De C 300 e (Generatie V) met zijn hoge elektrische actieradius tot 100 km en lage brandstofverbruik van minder dan 1 liter per 100 km in hybride modus.
Voor onderhoud en reserveonderdelen voor alle generaties Mercedes-Benz C-Klasse biedt AUTODOC een uitgebreid assortiment originele en hoogwaardige reserveonderdelen met snelle levering en deskundig advies.