Inhoudsopgave
Wanneer de remklauw te vervangen en wat kost de vervanging?
Het remsysteem van de auto zorgt ervoor dat je veilig kunt remmen. Het systeem is opgebouwd uit diverse onderdelen, waaronder de remklauw.
Wat is een remklauw
De remklauw van de auto is een behuizing waarin de remblokken zijn geplaatst. Het onderdeel heeft als taak om hydraulische druk om te zetten in mechanische kracht. Door het rempedaal in te drukken, wordt de hydraulische druk van de hoofdremcilinder op de klauw van de remmen overgebracht.
De druk die de Brembo remklauw genereert, bereikt de behuizing en oefent vervolgens kracht uit op de zuigers, die op hun beurt naar buiten worden bewogen. Hierdoor worden de remblokken aan weerszijden van de remschijf gedrukt, waardoor de auto afremt of tot stilstand komt. Laat de bestuurder het rempedaal los, dan zal de remdruk weer afnemen.
Wanneer moet de remklauw vervangen worden
Onder normale omstandigheden zal dit onderdeel meer dan 100.000 kilometer meegaan. Roestvorming, vervuiling en een slechte kwaliteit remolie kunnen ertoe leiden dat de remklauw olie lekt of vastklemt. Merk je te laat dat er een probleem is, dan zou dit tot gevolg kunnen hebben dat ook de remschijf en zelfs andere onderdelen van het remsysteem vervangen moeten worden.
Hoe weet ik dat de remklauw kapot is
Er zijn een aantal aanwijzingen die erop duiden dat het onderdeel vervangen zal moeten worden.
- Het lampje van het remoliepeil op het dashboard gaat branden: dit gebeurt omdat er remolie lekt en het peil van de remolie te laag is geworden.
- Minder remkracht of er moet met meer kracht worden geremd: door een lekkage van de remvloeistof van de auto verliest de remklauw grip op de remschijf en voelen de remmen sponzig aan.
- Ongebruikelijke geluiden en trillingen: deze doen zich voor bij het sturen tijdens het remmen.
- Het naar een kant trekken van de auto: dit gebeurt als de remklauw klemt doordat de zuiger niet wordt teruggetrokken en het remblok tegen de remschijf blijft aangedrukt.
De genoemde aanwijzingen doen zich voor tijdens het rijden. Een nadere inspectie bij een stilstaande auto kan de volgende defecten aan het licht brengen:
- Zit de remklauw vast, dan is duidelijk zichtbaar dat de remschijf door oververhitting krom is getrokken.
- Andere symptomen zijn dat de remblokken niet gelijkmatig afslijten en dat een van de autovelgen een stuk sneller vuil wordt dan de andere velgen.
Wat kost het remklauw vervangen
De prijs voor de vervanging van een defecte remklauw hangt af van het model van het voertuig en of de onderdelen aan de voor- of achterkant daarvan moeten worden vervangen. De kosten voor het vernieuwen van de exemplaren aan de voorzijde zijn lager (van € 300 tot € 1000) dan die van de achterzijde van het voertuig (van € 350 tot meer dan € 1200).
Koop je deze onderdelen voor het remsysteem zelf online, dan kun je aanzienlijk op de kosten voor reparatie besparen. Houd er wel rekening mee dat sommige webshops geen verschillen maken tussen een remklauw en remzadel en deze beide benamingen voor hetzelfde onderdeel gebruiken.
De beste producten op dit gebied: