Inhoudsopgave
Hoofdremcilinder: symptomen van een defect, vervangen en reviseren
Het remsysteem doet je auto vertragen door het uitoefenen van druk via de remklauw voor auto en remblokken op een remschijf. Dit is een heel simplistische beschrijving van wellicht het meest veiligheidsrelevante proces bij het rijden van de auto. De kracht van die druk wordt opgewekt door de hoofdremcilinder auto wanneer het rempedaal wordt ingetrapt. Het ligt in de lijn van de logica dat wanneer dit zo essentiële onderdeel van de remmen het laat afweten, dit ernstige en mogelijk zeer gevaarlijke gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
RIDEX Hoofdremcilinder
Aantal aansluitingen: 4, Ø: 19 mm, Zonder remvloeistofreservoir, Gietijzer, 4x M10x1.0
RIDEX Hoofdremcilinder
Boring-Ø: 22,2 mm, Gietijzer, 3x M10X1.0
RIDEX Hoofdremcilinder
Aantal aansluitingen: 2, Zuiger-Ø: 25,4 mm, Aluminium, 2x M12x1.0
ATE Hoofdremcilinder
Aantal aansluitingen: 4, Ø: 31,75 mm, 4x M14x1
ATE Hoofdremcilinder
Aantal aansluitingen: 3, Ø: 17,5 mm, M10x1
Symptomen
De tekenen van een defecte rembekrachtiging lijken erg op die van een kapotte hoofdremcilinder. Ook een defecte koppelingshoofdcilinder geeft eendere signalen af. Een minder ervaren autogebruiker zou het ene met het andere kunnen verwarren totdat er een diagnose is gesteld. Om de mogelijke problemen met een defecte remcilinder te voorkomen, dient er te worden gelet op de volgende tekenen en bij twijfel de dichtstbijzijnde garage te worden bezocht.
- Sponsachtig rempedaal – Een goed functionerend rempedaal geeft altijd een zekere weerstand. Het is te vergelijken met een stevige hand van iemand krijgen. Wanneer de weerstand voelbaar verslapt, zit er lucht in de remleidingen als gevolg van een klein lek in de rubberen dichtingen van de remcilinder.
- Een zakkend rempedaal – Normaal gezien moet een rempedaal in zijn oorspronkelijke stand terugkeren, wanneer het wordt losgelaten. Doet het dit niet en zakt het steeds verder weg bij het bedienen ervan, wordt de remvloeistof uit het systeem geperst door de druk. Dit duidt op een intern lek van de hoofdremcilinder.
- Laag remvloeistofpeil – Wanneer er weinig remvloeistof in het systeem zit, functioneert de remcilinder niet goed. Wanneer duidelijk te zien is dat er vloeistof aan de achterkant van de cilinder drupt en plassen onder de auto te zien zijn, heb je wellicht ook te maken met een van de eerste twee symptomen.
- Verontreinigde remvloeistof – Als de rubberen afdichtingen van de hoofdremcilinder geleidelijk verslijten, kunnen er deeltjes (vuil van de weg, roestdeeltjes, stof uit de garage of stukjes rubber van de dichtingen zelf) in het systeem terechtkomen en vervuiling veroorzaken. De kleur van de vloeistof verandert van helder geel in donkerbruin.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
A.B.S. Hoofdremcilinder
Aantal aansluitingen: 2, Aluminium, 1x M10x1.0
ATE Hoofdremcilinder
Aantal aansluitingen: 3, Ø: 22,2 mm, M10x1
BOSCH Hoofdremcilinder
Aantal aansluitingen: 3, Zuiger-Ø: 23,81 mm, Zonder remvloeistofreservoir, Gietijzer, M 10 x 1
BREMBO Hoofdremcilinder
Boring-Ø: 20,64 mm, Gietijzer, 10 x 1 (4)
BREMBO Hoofdremcilinder
Boring-Ø: 19,05 mm, Gietijzer, 10 x 1 (4)
Remcilinder revisie
Een hoofdremcilinder die niet naar behoren functioneert, hoeft niet per se te worden vervangen. In de detailhandel zijn er reparatiesets verkrijgbaar waarmee een ervaren sleutelaar de remcilinder reviseren kan. De revisieset bevat alle losse onderdelen, de keerringen, afdichtingen, een veer, stofhoes en dergelijke. Bij het demonteren van de hoofdremcilinder is het aftappen en verversen van de remolie vereist. Behalve de set moet je daarom ook remvloeistof voor de auto kopen. Deze is niet bij de set inbegrepen.
De verwijdering van het onderdeel zelf is op zich niet zo moeilijk. Voor het uit elkaar halen van de remcilinder heb je klemgereedschap, een borgringtang voor auto, spitstang en schroevendraaiers nodig. Aanbevolen wordt, de afzonderlijke onderdelen alsook de binnenkant van de cilinder bij het in elkaar zetten van het onderdeel met remvet in te smeren. Dit maakt de montage makkelijker. Het is tevens raadzaam de binnenkant van de remcilinder op beschadiging of vervorming te controleren. Indien deze aanwezig zijn, is vervanging van keerringen namelijk zinloos omdat het onderdeel weer zal gaan lekken. Vergeet vooral niet de hoofdremcilinder, wanneer hij weer is gemonteerd, te ontluchten.
Vervangen
Een reparatieset voor hoofdremcilinder is niet duur. Een revisie neemt wel enige tijd in beslag en vraagt ook om een flinke dosis handigheid. Je kunt overwegen om in plaats van reviseren het gehele onderdeel te vervangen. Je bent dan wel wat duurder uit: een merkartikel kan online worden besteld aan prijzen tussen de € 30 en € 80. Bedenk wel dat het verwijderen en plaatsen van een remcilinder een ingreep in het remsysteem is, waarbij veiligheid een grote rol speelt. De vervanging in de garage is een tamelijk kostbare grap. Wel ben je er dan van verzekerd van het vakkundig monteren, ontluchten en testen van de hoofdremcilinder.
De beste producten op dit gebied: