Inhoudsopgave
ABS-sensor kapot: symptomen van een defect en kosten voor vervanging
Het Antiblokkeersysteem (ABS) verhindert dat het tijdens een plotselinge remhandeling de wielen volledig blokkeren, zodat ook tijdens een noodstop de auto nog bestuurbaar blijft. Bovendien verkort het ABS de remweg. De ABS-sensoren zijn centrale bestanddelen van het systeem, ook wel bekend als wielsnelheidssensoren. Doorgaans heeft elk wiel een sensor, die het toerental van het wiel registreert en aan de ABS-regeleenheid doorgeeft. Op die wijze krijgt het systeem een melding in welke situatie moet worden ingegrepen en waar.
ABS en de sensor
In tijden vóór het antiblokkeersysteem werden auto's tijdens het remmen onbestuurbaar. ABS bood een afdoende oplossing hiervoor. Wanneer de ABS-regeleenheid merkt dat het wiel gaat blokkeren, wordt de remhandeling kort onderbroken. Dit voorkomt de blokkade en de auto blijft onder controle. Voorts is het ABS-systeem de basis voor andere stabiliteitssystemen zoals ESP.
Bij ABS-sensoren maken we onderscheid tussen actieve Hall-sensoren en passieve inductieve wieltoerentalsensoren. Beide varianten hebben dezelfde taak: de registratie van het wieltoerental en het doorgeven van deze informatie aan de regeleenheid. De actieve Hall-sensoren zijn echter in staat om het toerental ook bij uiterst lage snelheden nauwkeurig vast te leggen. Niettemin hebben deze een eigen stroomvoorziening nodig.
ABS sensor en symptomen bij defect
Dit gebeurt er bij een storing in de werking van de ABS-sensor:
- Het overeenkomstige waarschuwingslampje in het dashboard gaat branden
- Het ABS treedt ook bij normale remhandelingen in werking
- Het rempedaal schokt en trilt
- De foutopslag toont een melding, bijv. "ABS-sensor XX onwaarschijnlijk signaal"
- Het lampje van het ESP-systeem op het dashboard gaat aan.
Oorzaken ABS sensor kapot
Een defect van de ABS-sensor is vaak het gevolg van ouderdomsgerelateerde slijtage. Anderzijds kan er ook een probleem optreden van het stekkercontact. Roestvorming op de sensorring kan een storing in de werking van de sensor veroorzaken. In extreme gevallen kan een te grote speling van het wiellager de oorzaak zijn voor een onwaarschijnlijk signaal van de wieltoerentalsensor. Een verdere mogelijke veroorzaker voor de eerder vernoemde symptomen is schade aan de ABS sensor ring.
ABS en APK
Met een defecte wieltoerentalsensor kom je niet door de APK-keuring. Het probleem is namelijk een "ernstig mankement". Wanneer zich tekenen voordoen van schade aan het ABS, kan het van levensbelang zijn, onmiddellijk de dichtstbijzijnde garage op te zoeken en de ABS-sensor te laten doormeten. Door snel en doordacht handelen kun je gevaarlijke situaties en noodstoppen in deze situatie vermijden. Let wel: een defect ABS betekent niet alleen gevaar voor de bestuurder zelf, maar is ook voor andere verkeersdeelnemers een extreem risico.
BOSCH Wielsnelheidssensor (ABS)
Met kabel, Geluidsensor, 609mm
BOSCH Wielsnelheidssensor (ABS)
Zonder kabel, Actieve sensor, 77mm
BOSCH Wielsnelheidssensor (ABS)
Met kabel, Actieve sensor, 705mm
BOSCH Wielsnelheidssensor (ABS)
Met kabel, Geluidsensor, 701mm
VEMO ABS ring
Vooras links en rechts, Achteras links en rechts, Original VEMO kwaliteit
ABS sensor kapot: reparatie of vervangen?
In geval van storing moet de foutopslag worden uitgelezen. Die meldt welke sensor defect is. Vervolgens moet worden gecontroleerd of reparatie aan de orde is, of dat de kapotte sensor door een nieuwe moet worden vervangen. Wanneer het slechts om een kabelbreuk gaat, volstaat reparatie. In andere gevallen moet een defecte sensor altijd door een nieuw onderdeel worden vervangen. Gebruikte onderdelen zijn niet zinvol en onveilig. Slijtage binnenin het onderdeel is niet zichtbaar. Bovendien zijn voor een nieuwe ABS sensor de kosten schappelijk.
Vervanging defecte ABS-sensor
De auto wordt op een hefbrug gezet. De ABS-sensor wordt inclusief houder eraf geschroefd, verwijderd en door een nieuwe vervangen. Vaak is ook nog demontage van de wielkastbekleding nodig om de sensorkabel te bereiken. Soms is het moeilijk, de sensor zelf of de schroef waarmee hij aan de fusee bevestigd zit, los te maken. In dat geval biedt uitboren een uitkomst. Omwille van de veiligheid kan deze reparatie beter in een vakgarage worden uitgevoerd, aangezien voor de werkzaamheden niet enkel vakkennis maar ook speciaal gereedschap zoals diagnoseapparatuur nodig is.
Kosten voor de vervanging van een defecte ABS-sensor
De totale kosten voor de vervanging van een defecte ABS-sensor hangen af van de auto in kwestie. Doorgaans liggen de kosten voor een enkele sensor tussen de € 15 en € 100. De prijs voor een Abs sensor voor BMW varieert afhankelijk van de modelversie in kwestie tussen de € 15 en de € 38. Wanneer de sensor in het wiellager geïntegreerd is, wat bij een aantal Franse merken het geval is, kunnen de materiaalkosten € 70 tot € 200 bedragen. Een vervanging neemt een half tot anderhalf uur in beslag. Wat verder de moeite waard is om te weten: wanneer volgens de diagnose slechts één sensor defect is, hoeven niet alle sensoren te worden vervangen.
Een nuttige video over het onderwerp: