Inhoudsopgave
Hoe werkt een remkrachtverdeler?
Het remsysteem is wellicht het meest veiligheidsrelevante systeem voor de weggebruiker. Veilig afremmen is niet alleen een kwestie van vertraging, maar ook van stabiliteit. Hoe groter de remdruk, des te groter wordt de krachtverplaatsing van de achteras op de vooras. Deze dynamiek stelt eisen aan de verdeling van de remkracht en dit is waar de remkrachtverdeler van de auto om de hoek komt kijken.
Werking van de remkrachtverdeler
De krachtverplaatsing van achteren naar voren, die optreedt bij een remhandeling, ontlast de achteras. Wanneer de achteras eerder dan de vooras blokkeert, zou de auto zijn remstabiliteit verliezen. De auto kan dan in de slip raken. Voldoende stabiliteit van de remkracht is gegarandeerd wanneer onafhankelijk van de belading van de auto de vooras eerst blokkeert. De remkrachtverdeler, ingebouwd in de remleiding van de achteras, zorgt voor de juiste verdeling van de kracht. Bij een remmanoeuvre duikt de carrosserie naar voren en veert de achterste as op. De remdrukverdeler treedt in werking en verlaagt de remdruk naar de achterwielen door de toevoer van remolie naar de achterste remmen af te knijpen. Hoe harder er wordt geremd, des te minder remvloeistof er wordt doorgelaten, en des te lager de druk op de achteras.
Soorten remkrachtverdeler
Verschillende soorten remdrukregelaars zijn er in remsystemen van toepassing.
De remkrachtbegrenzer is een mechanisch onderdeel dat slechts een bepaalde, vast ingestelde hoeveelheid remdruk op de achterwielen toelaat. Dit onderdeel is in de regel direct aan de hoofdremcilinder van de auto gemonteerd.
De lastafhankelijke remkrachtverdeler wordt gebruikt in voertuigen waarbij de gewichtsverdeling door het aantal passagiers of de belading sterk verandert. Dit component laat de remdruk, die naar de wielen wordt doorgegeven, afhangen van het extra gewicht van de lading. In een diagonaal gelegen remcircuit zijn voor de achterwielremmen twee afzonderlijke remkrachtregelaars of één verdeler met twee regelunits nodig. Een lastafhankelijke dubbele regelaar bestaat uit twee identieke regelaars in één behuizing. Deze werken parallel maar onafhankelijk van elkaar. Zo blijft het ene remcircuit functioneel wanneer het andere uitvalt.
In elektronische remsystemen is een elektronische remkrachtverdeler (EBD) geïntegreerd. Deze begrenst de remdruk op de achterwielen zodra een bepaalde druk wordt overschreden. Wanneer de auto is voorzien van een EBS, zijn er geen extra onderdelen in het remcircuit nodig.
De remdrukverdeler vervangen
Een verdeler kan mettertijd kapot gaan. De meest voorkomende oorzaken, zeker bij mechanische componenten, zijn materiaalmoeheid of een ongeval. In geval van een defecte regelaar doen zich volgende symptomen voor:
- De auto slipt tijdens een remmanoeuvre
- Bij het remmen moet meer kracht worden gezet
- Een langere remweg
- Bij het remmen is een sisgeluid te horen
Voor de vervanging van een remkrachtverdeler is toegang tot de hoofdremcilinder nodig. Bij aanschaf van een nieuw onderdeel is het tevens raadzaam verse remvloeistof te kopen. Demontage en montage van een nieuwe regelaar gaat immers gepaard met een verversing van de remolie en ontluchting van de remmen. De duur en de kosten van deze reparatie zijn afhankelijk van het autotype. Hierbij speelt tevens een rol of de hoofdremcilinder ook moet worden vervangen.
Remkrachtverdeler afstellen
Een mechanische verdeler kan in principe worden afgesteld. In forums vind je hierover handleidingen en tips. Hierbij moet worden opgemerkt dat handelen met vakkennis absoluut vereist is bij elke ingreep in het remsysteem. Uiteraard moet je ook over de juiste gereedschappen beschikken. Het afstellen gebeurt op een remmenbank. Die heeft niet iedereen in zijn hobbywerkplaats staan. De vakgarage beschikt hierover wel. Daar kan ook worden bepaald of het bijregelen nodig is, bijvoorbeeld na vervanging van veerpoten. Tevens kan de monteur de werking van de onderdelen op betrouwbare wijze testen.
Houd bij aanschaf van een remkrachtregelaar de gegevens van je auto bij de hand. Wanneer je online koopt, vind je hiermee direct het juiste onderdeel voor jouw automerk en -model. Een remkrachtverdeler voor een Peugeot 206 kost tussen de € 55 en € 200.
De beste producten op dit gebied: