Inhoudsopgave
Oververhitting van remschijven: symptomen, oorzaken, problemen oplossen en hoe oververhitting te voorkomen
Een van de meest voorkomende remschijfdefecten is oververhitting. Wanneer oververhitting van de schijftemperatuur kritieke waarden bereikt, waardoor de remvoering op de schijf begint te glijden op de schijf, waardoor de efficiëntie van het remsysteem een minimum beperkt.
Hoe men oververhitting van de schijven kan ontdekken
De remschijven oververhitting kan worden gedetecteerd door inspectie van de onderdelen. Staal is het meest gebruikte materiaal voor remschijven en wanneer dit heet wordt, dan verandert de kleur van het materiaal. Een stalen plaat, die wordt verwarmd tot een kritische temperatuur, brandt fel oranje en na afkoeling krijgt deze een paarse kleur.
Als tijdens de visuele inspectie blijkt dat de remschijf van kleur in veranderd, dan moet u direct contact opnemen met een werkplaats voor uitgebreide diagnostiek. Na het vinden van een fout is de vervanging van de remschijven en voeringen verplicht. Dit proces kunt u zelf uitvoeren. Onze gedetailleerde instructievideo zal u hierbij helpen.
De oorzaken van oververhitte remschijven
De voornaamste oorzaak van oververhitte remschijven is frictie. Aangezien de werking van het remsysteem op basis van frictie is, neemt deze bij een agressieve rijstijl toe. Hierdoor kan de temperatuur van de remschijf stijgen tot 600-700°C. De oververhitting kan worden veroorzaakt door de volgende factoren:
- Falen van het remmechanisme;
- Een onjuiste remblok installatie;
- Het gebruik van remschijven en remblokken nadat hun levensduur is verstreken;
- De vervorming van de remschijf;
- Inferieure kwaliteit van de remschijven en remblokken;
- Het klemmen van de geleidepennen van de remklauw.
Vergeet niet dat de trommels zijn gemonteerd op de achteras, omdat het grootste deel van de belasting tijdens het remmen op de remschijven wordt uitgeoefend. Dit draagt ook bij aan de oververhitting van de remschijf.
Hoe de remschijven oververhitting te voorkomen
Ter voorkoming van het vroegtijdig slijten van de remschijven en te zorgen voor een effectieve remwerking geeft AutoDoc de volgende adviezen:
- Vervang de remblokken en schijven op tijd;
- Plaats alleen de kwaliteitsonderdelen;
- Laat deze reparatiewerkzaamheden in een werkplaats uitvoeren als u weinig ervaring hebt;
- Vervang beide schijven per as voor een evenredige belasting;
- Bij de aanhoudend neerwaarts rijden, gebruik maken van de motorrem;
- Controleer de remschijf dikte.
Wij willen u er aan herinneren dat de levensduur van de remschijven voor 30.000-40.000 km bedraagt, en achter 40.000-50.000 km. Het aantal kilometers hangt van de rijstijl af. Een agressieve rijstijl met snel optrekken en remmen reduceert de levensduur van de remschijven.
Hoe kiest u remschijven
Het is de moeite waard om te onthouden dat een defect in het remsysteem van een auto uw veiligheid en die van anderen in gevaar kunnen brengen. Daarom zult u een verantwoorde beslissing moeten nemen bij het kiezen van de benodigde remsysteem onderdelen die u wilt kopen.
Wanneer u remschijven kiest, moet u zich houden aan de aanbevelingen en de technische eisen, die door de autoproducent worden gegeven. Vergeet niet u de voor uw auto geschikteremschijven moet kopen. Deze onderdelen worden gemaakt van materialen die de volgende eigenschappen hebben:
- Een hoge kracht en warmte overdracht;
- Een lage adhesiecoëfficiënt;
- Een hoge frictiecoëfficiënt.
U moet alleen voor betrouwbare onderdelen met garantie kiezen. De AutoDoc online shop levert uitsluitend zulke onderdelen. Hier kunt u aantrekkelijke aankopen doen en ook deskundig advies van onze ervaren klantenservice medewerkers krijgen. AutoDoc is uw betrouwbare partner!