Oververhitting van remschijven: symptomen, oorzaken, problemen oplossen en hoe oververhitting te voorkomen
Een van de meest voorkomende defecten van de remschijf is oververhitting. Wanneer oververhitting van de schijftemperatuur kritieke waarden bereikt, waardoor de remvoering op de schijf begint te glijden op de schijf, waardoor de efficiëntie van het remsysteem een minimum beperkt.
Oververhitting van remschijven – hoge temperaturen zijn schadelijk
Wanneer remschijven oververhit raken, kunnen temperaturen oplopen tot ver boven de 500 °C. Deze extreme hitte tast het materiaal van de remschijf aan, en dit heeft vervorming of zelfs haarscheurtjes tot gevolg. Hierdoor ontstaat een zogenaamd "fading-effect", waarbij de wrijvingscoëfficiënt tussen de remblokken en de schijf afneemt. Dit wil zeggen dat je harder moet remmen voor hetzelfde effect – of erger nog, dat het remvermogen sterk vermindert. Vooral bij langdurig of herhaaldelijk intensief remmen, zoals bij bergaf rijden of sportief rijgedrag, bereik je deze temperaturen tamelijk snel. Het achterwiel is daarbij zeker niet immuun: ook daar kunnen de remschijven door hitte hun effectiviteit verliezen en dit brengt de balans en veiligheid van de wagen in gevaar. Bovendien kan oververhitting leiden tot het verbranden van remvloeistof, waardoor het hele remsysteem faalt. Het is daarom essentieel om oververhitting te voorkomen om de veiligheid en prestaties van het remsysteem te waarborgen.

Hoe men oververhitting van de schijven kan ontdekken
De oververhitting van remschijven kan worden gedetecteerd door inspectie van de onderdelen. Staal is het meest gebruikte materiaal voor remschijven en wanneer dit heet wordt, dan verandert de kleur van het materiaal. Een stalen plaat, die wordt verwarmd tot een kritische temperatuur, brandt fel oranje en na afkoeling krijgt deze een paarse kleur.
Als tijdens de visuele inspectie blijkt dat de remschijf van kleur is veranderd, dan moet je direct contact opnemen met een werkplaats voor uitgebreide diagnostiek. Na het vinden van een fout is de vervanging van de remschijven en voeringen verplicht. Dit proces kun je zelf uitvoeren. Onze gedetailleerde instructievideo zal je hierbij helpen.
De oorzaken van oververhitte remschijven
De voornaamste oorzaak van oververhitte remschijven is frictie. Aangezien de werking van het remsysteem op basis van frictie is, neemt deze bij een agressieve rijstijl toe. Hierdoor kan de temperatuur van de remschijf stijgen tot 600-700 °C. De oververhitting kan worden veroorzaakt door de volgende factoren:
- Falen van het remmechanisme;
- Een onjuiste installatie van de remblokken;
- Het gebruik van remschijven en remblokken nadat hun levensduur is verstreken;
- De vervorming van de remschijf;
- Inferieure kwaliteit van de remschijven en remblokken;
- Het klemmen van de geleidepennen van de remklauw.
Wat te doen bij oververhitte remmen?
Als je merkt dat je remmen oververhit zijn, zoek een veilige plek om te stoppen en laat de auto minstens 20 tot 30 minuten afkoelen. Zet de motor niet meteen af als je net intensief hebt geremd, zodat de warmte geleidelijk kan worden afgevoerd via het ventilatiesysteem. Controleer na het afkoelen of je remmen nog normaal reageren; voelt het rempedaal sponzig aan of hoor je schurende geluiden, dan is inspectie door een monteur noodzakelijk. Wat niet te doen: afspoelen van hete remschijven met water. Door het plotselinge temperatuurverschil kunnen barsten ontstaan. Bij aanhoudende geur van verbrand materiaal of rookontwikkeling moet je direct professionele hulp inschakelen. Snelle en juiste actie kan grotere schade voorkomen en zorgt ervoor dat je veilig op weg blijft.
Hoe weet je of het tijd is om je remschijven te vervangen?
Versleten of beschadigde remschijven vertonen duidelijke symptomen. Een eerste signaal is een trilling of kloppend gevoel in het rempedaal tijdens het remmen, vaak veroorzaakt door kromgetrokken of ongelijk afgesleten schijven. Ook een schurend, piepend of metaalachtig geluid duidt op vergevorderde slijtage – in dit stadium raken de remblokken mogelijk al metaal op metaal en dit beschadigt de schijven. Visuele inspectie kan eveneens aanwijzingen geven: diepe groeven, roestvorming op het remoppervlak of een duidelijk verminderde dikte van de remschijf zijn tekenen dat vervanging nodig is. Sommige wagens hebben waarschuwingssystemen die slijtage aangeven via een melding op het dashboard. Let ook op verminderde remwerking of een langere remafstand, vooral als dit gepaard gaat met een brandlucht na intensief remmen.
Hoe de remschijven oververhitting te voorkomen
Ter voorkoming van het vroegtijdig slijten van de remschijven en te zorgen voor een effectieve remwerking, geven wij de volgende adviezen:
- Vervang de remblokken en schijven op tijd;
- Plaats alleen de kwaliteitsonderdelen;
- Laat deze reparatiewerkzaamheden in een werkplaats uitvoeren als u weinig ervaring hebt;
- Vervang beide schijven per as voor een evenredige belasting;
- Bij de aanhoudend neerwaarts rijden, gebruik maken van de motorrem;
- Controleer de dikte van de remschijf.
Wij willen je eraan herinneren dat de levensduur van de voorste remschijven 30.000-40.000 km bedraagt, en de achterste 40.000-50.000 km. Het aantal kilometers hangt van de rijstijl af. Een agressieve rijstijl met snel optrekken en remmen reduceert de levensduur van de remschijven.
Welke remschijven zijn beter bestand tegen oververhitting?
Remschijven die beter bestand zijn tegen oververhitting zijn doorgaans vervaardigd van hoogwaardige materialen en ontworpen voor verbeterde warmteafvoer. Geventileerde remschijven met interne koelkanalen zorgen voor efficiëntere warmteverspreiding dan massieve schijven en zijn daardoor beter geschikt voor zwaardere belasting of sportiever rijgedrag. Geperforeerde of gegroefde schijven bieden extra voordelen: ze voeren warmte, gassen en vuil sneller af, wat het risico op fading vermindert. Ook remschijven met een coating van een hittebestendige legering, zoals carbon-keramische composieten, hebben uitstekende thermische eigenschappen en vervormen minder snel bij hoge temperaturen. Deze high-performance varianten zijn vooral te vinden in sportwagens of voertuigen die vaak onder zware omstandigheden rijden, maar zijn ook beschikbaar voor dagelijks gebruik. Wel geldt dat dergelijke remschijven doorgaans duurder zijn. Voor wie vaak bergaf rijdt, regelmatig zwaar beladen is of veel in stadsverkeer remt, loont het de moeite om te investeren in beter hittebestendige schijven voor een veiliger en duurzamer remsysteem.

Wat moet ik doen als mijn remschijven beschadigd zijn?
Als je vermoedt dat je remschijven beschadigd zijn, is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen. Blijf niet doorrijden, want beschadigde remschijven kunnen de remweg aanzienlijk verlengen en de veiligheid in gevaar brengen. Laat je remsysteem direct inspecteren door een erkende monteur of garage. Zij kunnen vaststellen of de schijven nog te repareren zijn — bijvoorbeeld door afdraaien — of dat volledige vervanging nodig is. Combineer dit bij voorkeur met het vervangen van de remblokken, om ongelijkmatige slijtage te voorkomen. Tijdig ingrijpen voorkomt verdere schade aan het remsysteem en waarborgt optimale remprestaties.
Hoe kies je remschijven?
Het is de moeite waard om te onthouden dat een defect in het remsysteem van een auto jouw veiligheid en die van anderen in gevaar kan brengen. Daarom zul je een verantwoorde beslissing moeten nemen bij het kiezen van de benodigde remsysteem-onderdelen die je wilt kopen.
Wanneer je remschijven kiest, moet je je houden aan de aanbevelingen en de technische eisen, die door de autoproducent worden gegeven. Vergeet niet dat je voor je auto geschikte remschijven moet kopen. Deze onderdelen worden gemaakt van materialen die de volgende eigenschappen hebben:
- Een hoge kracht en warmteoverdracht;
- Een lage adhesiecoëfficiënt;
- Een hoge frictiecoëfficiënt.
Je moet enkel voor betrouwbare onderdelen met garantie kiezen.
Een nuttige video over het onderwerp:
De beste producten op dit gebied: